PHP, Oracle og æøå
Fra : Bjarne Bue Jensen

Dato : 14-08-03 09:47

Fra : Bjarne

Dato : 20-08-03 11:35

On Thu, 14 Aug 2003 10:47:07 +0200, Bjarne Bue Jensen wrote:

> Jeg har et problem med at få PHP til at skrive danske bogstaver, når de
> kommer fra en Oracle database. Laver jeg en forespørgsel i sqlplus ser alt
> fint ud, men når PHP får fat i teksten, bliver æøå til spørgsmålstegn.
>
> Jeg har forsøgt at sætte NLS_LANG=danish_denmark.WE8ISO8859P1 med
> putenv() og som variabel i apaches start script.

Nå, det viste sig at problemet ikke havde noget med PHP at gøre, men var
en generel opsætningsfejl. Jeg poster løsningen alligevel, hvis nogen
skulle være interesseret.

I Apaches start script skal sættes to variabler:
NLS_LANG=danish.denmark // (evt danish_denmark.WE8ISO8859P1)
ORA_NLS33=/path/to/oracle/product/8.1.7/ocommon/nls/admin/data/

Så får man fine danske bogstaver ud af sin Oracle database

/* Bjarne */

"Fate just isn't what it used to be!"
- Hobbes