Andet multimedie
Udviskning af hot pixel
Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-08-03 22:08

Mit ellers så trofaste kamera har fået en såkaldt hot pixel. En af
sensorerne melder konstant at der er fuld drøn på, uanset hvad
belysningen er. Da kameraet gemmer i JPEG har fejlen det med at brede
sig til de nærliggende pixels.

Et par eksempler:
http://ekot.dk/foto/hotblue/Hotblue1.jpg (Bord)
http://ekot.dk/foto/hotblue/Hotblue2.jpg (Ansigt)
http://ekot.dk/foto/hotblue/Hotblue3.jpg (Hår)
http://ekot.dk/foto/hotblue/Hotblue4.jpg (Sort)

Som det ses er det et blåt område på ca. 10x8 pixels, der er problemet.

For nu at se det søde i det sure, kan det være en lejlighed til at lave
et program, der kan håndtere den slags. Men spørgsmålet er så hvordan
jeg kan automatisere processen?

En mulighed er at kopiere et nærliggende område, men det er ikke oplagt
hvor jeg skal kopiere fra: Hvis der er en vandret streg gennem området
med fejlen vil det se ret dumt ud, hvis jeg kopierer området
umiddelbart ovenfor fejlen.

En anden mulighed er at tage et billede mens jeg holder hånden for
kameraet, fiske fejlen ud og trække disse pixelværdier fra alle andre
billeder. Men det vil bevirke at en lys flade får et gullig område og
så er jeg næsten lige vidt.

Nogen gode forslag?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : emj

Dato : 14-08-03 08:27

On 13 Aug 2003 21:07:58 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

>En mulighed er at kopiere et nærliggende område, men det er ikke oplagt
>hvor jeg skal kopiere fra:

10x8 det er jo et ret stort område i virkeligheden
Som jeg ser det, så er fejlpixels altid placeret samme sted.
Hvis man nu udskifter alle yderste pixels med nærmeste pixelfarve
udenfor de yderste pixels i fejlområdet så og fylder de resterende 48
pixels ud med et tilfældigtpromgramstyret udvalg af disse "nye
kantfarver" en for en.
Hvad vil der så ske ved det?
Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-08-03 12:21

emj wrote:

> 10x8 det er jo et ret stort område i virkeligheden

Ja, jeg synes også det er rimelig meget. Ydermere lader der til at være
en del grønt sammen med det blå?

> Som jeg ser det, så er fejlpixels altid placeret samme sted.

Det er de. Jeg har kigget på 10-20 billeder og fejlen er præcis samme
sted hver gang. Den er dog ikke altid lige stor, hvilket jeg tilskriver
JPEG kompressionen: Hvis de omkringliggende pixels har en vis mængde
blåt i sig, er JPEG bedre til at lave overgang til helt blå område.

> [...]
> udenfor de yderste pixels i fejlområdet så og fylder de resterende 48
> pixels ud med et tilfældigtpromgramstyret udvalg af disse "nye

Hmm... Det er være nemt nok at lave. Det vil nok fejle ved vandrette
eller lodrette linjer ved lavere opløsninger, men jeg har for vane at
tage billeder ved 2048x1576, så man kan håbe det blot forsvinder i mængden.

Det er i hvert fald bedre end min ide med at kopiere direkte. Jeg vil
prøve når jeg kommer hjem.

Fra : emj

Dato : 14-08-03 14:05

On Thu, 14 Aug 2003 13:20:59 +0200, Toke Eskildsen
<darkwing@daimi.au.dk> wrote:

>Hmm... Det er være nemt nok at lave. Det vil nok fejle ved vandrette
>eller lodrette linjer ved lavere opløsninger, men jeg har for vane at
>tage billeder ved 2048x1576, så man kan håbe det blot forsvinder i mængden.

I langt de fleste tilfælde vil det jo være såre enkelt at clone en
klat i.
Hvis man kunne lave en scripts til PSP eller en action til PS, så var
det jo mere handy end at skulle have billedet hevet ind i et nyt
småprogram.

>Det er i hvert fald bedre end min ide med at kopiere direkte. Jeg vil
>prøve når jeg kommer hjem.
Ja, lad os se, om du får held med det

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-08-03 15:36

emj wrote:

> I langt de fleste tilfælde vil det jo være såre enkelt at clone en
> klat i.

Ja, hvis man kigger på det og udvælger klatten.

> Hvis man kunne lave en scripts til PSP eller en action til PS, så
> var det jo mere handy end at skulle have billedet hevet ind i et
> nyt småprogram.

Nu har både Photoshop og Paint Shop Pro det med at genpakke JPEGs,
selvom man kun ændrer en lille detalje ved dem. Det vil jeg gerne
undgå.

> Ja, lad os se, om du får held med det

Jeg laver en opfølgning når jeg har eksperimenteret videre.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : emj

Dato : 14-08-03 21:35

On 14 Aug 2003 14:35:32 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

>Nu har både Photoshop og Paint Shop Pro det med at genpakke JPEGs,
>selvom man kun ændrer en lille detalje ved dem. Det vil jeg gerne
>undgå.

Hvis man selv ejer det famøse digi, som laver fejlen, kan men jo køre
en batchproces på sine billeder, så sker der ikke nogen genpakning.
Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-08-03 23:49

emj wrote:

> Hvis man selv ejer det famøse digi, som laver fejlen, kan men jo køre
> en batchproces på sine billeder, så sker der ikke nogen genpakning.

Det forstår jeg ikke?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : emj

Dato : 15-08-03 01:42

On 14 Aug 2003 22:48:43 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

>Det forstår jeg ikke?

Fejlen er jo samme sted på alle billeder, og har man lavet et script i
f.eks PSP behøver man ikke hente billederne ind i PSP, men kan køre en
batchproces.
Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-08-03 06:57

emj wrote:

> Fejlen er jo samme sted på alle billeder, og har man lavet et
> script i f.eks PSP behøver man ikke hente billederne ind i PSP,
> men kan køre en batchproces.

Det ændrer vel ikke på at billederne hentes ind i PSPs
grafikhåndteringsdel, justeres og derefter genpakkes?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : emj

Dato : 15-08-03 07:57

On 15 Aug 2003 05:57:06 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

>Det ændrer vel ikke på at billederne hentes ind i PSPs
>grafikhåndteringsdel, justeres og derefter genpakkes?

Det foregår i såfald usynligt for mig.
Hilsen emj

Fra : Tomasz

Dato : 14-08-03 19:19

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sensorerne melder konstant at der er fuld drøn på, uanset hvad
> belysningen er. Da kameraet gemmer i JPEG har fejlen det med at brede

Hej
Er du sikkert på at det er hot pixel ? Efter det som jeg har læst mig frem
til, hotpixler kommer sjældent alene og opstår efter lang optagelses tid (fx
efter 3 sekunder) Oversagen til dem er normal den varme som bliver udviklet
af batterier/akkumulator og påvirker nærliggende CCD sensor.
Så er der død pixel og definitionen er noget i den stil som du har
beskrevet. Normal hvis man kan se sådan en på udskriften kan du få den lavet
gennem garanti ordning. Det fik jeg i hver fald uden noget problemer.
Som jeg ved reparerer de det på 2 måder, ellers fysisk udskifter den ødelagt
del, eller få de kameras program til at erstatte den døde pixel med
nærliggende pixels.
Har du garanti på din kamera?
Har du prøvet at kontakte din forhandler eller supporten for producenten ?

Med venlig hilsen
Tomasz

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-08-03 21:17

Tomasz wrote:

> Er du sikkert på at det er hot pixel ? Efter det som jeg har læst
> mig frem til, hotpixler kommer sjældent alene og opstår efter lang
> optagelses tid (fx efter 3 sekunder)

Jeg kender godt fænomenet. Imidlertid er mine hotpixels (jeg opdagede
lige at der er 5) der på alle fotos taget i de sidste 4 dage. Og i dag
var det markant koldere end de forgående dage.

> Så er der død pixel og definitionen er
> noget i den stil som du har beskrevet.

Efter min forståelse er en død pixel en sensor der ikke giver udslag,
hvilket betyder at den altid vil være nul på (mindst) en af
farvekanalerne. Men mine pixels er farvede, også på
http://ekot.dk/foto/hotblue/Hotblue4.jpg der er et helt sort billede.

> Normal hvis man kan se sådan en på udskriften kan du få den lavet
> gennem garanti ordning.

Mjaeh... Den bliver nok lidt hård. Mit kamera er et Canon S20, vel
efterhånden 3-4 år gammelt(?) og købt brugt. Med den forventede
levealder for digitalkameraer bør jeg nok være glad for at det har
virket uden sådanne fejl indtil nu.

> Har du prøvet at kontakte din forhandler eller supporten for
> producenten ?

Jeg har godt nok ikke det store håb der. Canon supporterer ikke længere
S20eren: Der kommer ikke nyt firmware. Men jeg vil da prøve at smide en
mail til dem, det kan næppe skade.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/