Prisniveau i Cancun
Fra : Torben Mundbjerg

Dato : 13-08-03 22:25

Hej Alle

Nu tror jeg nok beslutningen er taget !!!! Turen i år går til Cancun i
Mexico. Det lyder som et dejligt sted, men også som et dyrt bekendskab. Mit
spørgsmål går så på, at hvor dyrt er det ??? Er det som i DK. Håber der er
nogen der kan hjælpe..
Tak.

Mvh
Torben

Fra : Jette

Dato : 14-08-03 07:22

"Torben Mundbjerg" <tmc@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Mit
> spørgsmål går så på, at hvor dyrt er det ??? Er det som i DK. Håber der

Hej Torben

Ja, du skal regne med, at Cancun er temmelig dyrt. Selve Cancun er jo det
rene mini-USA, som kun er bygget med henblik på turisme (primært fra
førnævnte nationalitet), derfor også det høje prisniveau. Desuden forventes
der store drikkepenge - jeg har oplevet på en bar, at man blev gjort direkte
opmærksom på af tjeneren, at det altså var bedst at give drikkepenge. Læs:
Man bliver nærmest afkrævet dem på samme måde som selve prisen for det
købte. Efter min opfattelse er drikkepenge jo noget, man giver, hvis man har
fået god betjening, men sådan opfatter man det altså ikke i Cancun. Jeg selv
ferierede længere nede ad The Mayan Riviera her i maj (der var skønt), og
der var prisniveauet også mere rimeligt, men du skal altid regne med, at der
skal pruttes kraftigt om priserne. I øvrigt syntes jeg bestemt ikke, selve
Cancun var noget rart sted, men sådan er opfattelserne så forskellige...

vh/

Jette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-08-03 17:33

Jette wrote:

> [...]
> måde som selve prisen for det købte. Efter min opfattelse er
> drikkepenge jo noget, man giver, hvis man har fået god betjening, men

Man bør nok som turist være opmærksom på at man ikke altid bør benytte de
hjemlige normer. Jeg har f.eks. over there oplevet at servitricer ikke fik
så meget som en cent i løn, men alene blev aflønnet med de drikkepenge, de
fik. Så derfor er det ikke nødvendigvis en betaling man lægger oveni som
påskønnelse for god betjening, men nærmere aflønning af serveringen, der så
kan gøres ekstrastor hvis man synes specielt godt om betjeningen.

mvh
Jan

Fra : Jette

Dato : 15-08-03 01:04

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse

> [...]
> påskønnelse for god betjening, men nærmere aflønning af serveringen, der

> kan gøres ekstrastor hvis man synes specielt godt om betjeningen.

Muligvis Jan, men jeg tror nu nok bemeldte servitrice havde fået lidt flere
drikkepenge af os, hvis hun havde opført sig bare en anelse høfligt og
imødekommende og rent faktisk havde ydet en service. I dette konkrete
tilfælde klaskede hun to halvvarme dåser colaer ned på bordet (uden at åbne
dem), hvorefter vi blev gjort opmærksomme på den lokale
drikkepengesædvane... ikke engang en amerikaner ville have forbarmet sig og
givet drikkepenge for dén behandling, tro mig! (og nej, vi gav hende ikke en
eneste lille peso - dem gemte vi til de hårdtarbejdende og flinke
medarbejdere på vores hotel længere nede ad kysten).

Jette

Fra : Gard

Dato : 14-08-03 10:40

Hei

Jeg har samme erfaring som Jette. Min kone og jeg var ute og spiste i Cancun
og da ble vi kalt tilbake til bordet fordi servitrisen ikke var fornøyd med
tips som vi hadde lagt igjen. Vi var der i mars og da var det "spring break"
og hele plassen var full av amerikanske ungdommer som var der kun for å
feste. Stort sett var alle prisene i hotell-sonen oppgitt i US dollars og
jeg kan ikke huske at det var billig. Vi bodde forøvrig i Playa del Carmen
som ligger en time utenfor Cancun. Jeg har lagt ut et reisebrev med bilder
på min hjemmeside www.gardkarlsen.com. Kanskje du kan finne informasjon som
kan være til nytte der.

Ha en fin tur

Mvh
Gard
Stavanger, Norge

Fra : Chr. L.

Dato : 14-08-03 20:57

> [...]
Mit
> spørgsmål går så på, at hvor dyrt er det ??? Er det som i DK. Håber der

jeg var tre uger i mexico sidste år...ferien sluttede i Cancun lufthavn.

Priserne er en del højere end i resten af Mexico, men Cancun og 'rivera
maya' er jo nærmest et mini USA,fyldt med totalt overstressede Amerikanere
som skal have deres årlige en uges ferie udfyldt med så mange ting som
overhoved muligt,og de har masser af penge de skal have fyret af på den uge
,-Stranden og dykningne er PERFEKT!! Når I nu vælger at tage så langt så
kom væk fra det som ligner Ibiza etc...tag nogle ture til Palenque etc, og
se rigtigt regnskov og RIGTIGE mexicanere ....

God tur!.

Chr.