Injurielovgivningen.
Fra : KH

Dato : 13-08-03 10:35

Kan nogen her fortælle mig, hvilken paragraf injurielovgivningen er?
Og er der noget sted på nettet, hvor jeg vederlagsfrit kan hente
større eller delvise uddrag af staffeloven?

På forhånd tak.

KH.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-08-03 10:45

"KH" <Joker@mitdomain.com> wrote in message
> Kan nogen her fortælle mig, hvilken paragraf injurielovgivningen er?
> Og er der noget sted på nettet, hvor jeg vederlagsfrit kan hente
> større eller delvise uddrag af staffeloven?

Straffeloven:
§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger
eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet
til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder.

Stk. 2. Er fornærmelsen fremsat mod nogen af de i § 119, stk. 2, nævnte
personer i anledning af udførelsen af deres tjeneste eller hverv, uden at
bestemmelserne i straffelovens § 121 kommer til anvendelse, bliver dette ved
straffens udmåling at betragte som en skærpende omstændighed, og straffen
kan da stige til fængsel indtil 6 måneder.

Stk. 3. Ved straffens udmåling bliver det at betragte som en skærpende
omstændighed, at fornærmelsen er fremsat i trykt skrift eller på anden måde,
hvorved den får en større udbredelse, eller på sådanne steder eller til
sådanne tider, at det i høj grad forøger det krænkende i ytringen.

De nævnte personer i §119, stk 2 er:"nogen, der af det offentlige er tillagt
domsmyndighed eller myndighed til at træffe afgørelse vedrørende retsforhold
eller vedrørende håndhævelse af statens straffemyndighed, i anledning af
udførelsen af tjenesten eller hvervet".

§121 er:
§ 121. Den, som med hån, skældsord eller anden fornærmelig tiltale
overfalder nogen af de i § 119 nævnte personer under udførelsen af hans
tjeneste eller hverv eller i anledning af samme, straffes med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder.

www.retsinfo.dk kan du finde alle danske love mv. Men det er ikke nemt at
finde rundt, så giv dig god tid. Mange ministerier har også lovsamlinger på
deres websites.

/Per

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 13-08-03 11:33

Per Christoffersen wrote:
> På www.retsinfo.dk kan du finde alle danske love mv. Men det er ikke
> nemt at finde rundt, så giv dig god tid. Mange ministerier har også
> lovsamlinger på deres websites.

Der er også links til de mest "populære" love på
http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling.html

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : KH

Dato : 13-08-03 13:16

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> Der er også links til de mest "populære" love på
> http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling.html

Tusind tak for det.
Det var lige, hvad jeg ledte efter.

Sagen er den, at jeg er beboer i en boligforening, hvor et medlem af
den lokale afd.bestyrelse (formanden) har anklaget mig direkte for at
have stjålet nogle genstande, som tilhører boligforeningen.
Der var sågar vidner på det verbale udbrud fra bestyrelsesmedlemmet.
Ligeledes har en unavngiven person skriftligt givet udtryk for
mistanke mod mig som gerningsmanden bag tyveriet.
De to personer kunne godt være een og samme person.

Kan man tale om injurier i denne forbindelse, eller er det under
grænsen?

Mvh. KH.

Fra : bem

Dato : 14-08-03 07:56

KH wrote:
> [...]
> De to personer kunne godt være een og samme person.
>
> Kan man tale om injurier i denne forbindelse, eller er det under

Der er nærmere tale om bagvaskelse:

§ 268. Er en sigtelse fremsat eller udbredt mod bedre vidende, eller har
gerningsmanden savnet rimelig grund til at anse den for sand, straffes
gerningsmanden for bagvaskelse med fængsel indtil 2 år. Er sigtelsen ikke
fremsat eller udbredt offentligt, kan straffen under formildende
omstændigheder gå ned til bøde.

Som du ser, er strafferammen relativt høj, hvilket afspejler at forseelser
af denne art ikke betragtes som uvæsentlige.

/Bo

Fra : KH

Dato : 14-08-03 09:19

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Som du ser, er strafferammen relativt høj, hvilket afspejler at
forseelser
> af denne art ikke betragtes som uvæsentlige.

Interessant, takker ærbødigst.

Mh. KH.