Vedr. fravær i forbindelse med...
Fra : BTH [2600]

Dato : 12-08-03 07:33

Kan det være rigtigt/lovligt at en elev på HF får fravær, hvis eleven
udebliver fra en tur ud af huset, en tur der har egen betaling ?

Det kan være ture der ligger først som sidst på måneden, og den studerende
kan af den ene eller anden grund, ikke have råd til at deltage i en sådan
tur... kan skolen virkelig med loven i hånden, give eleven fravær for den
type udeblivelse ?

Gerne lidt præcise paragrafer for/imod hvis nogen kan.

--
God sommer

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-08-03 09:13

"BTH [2600]" <juiceSLET@juice.dk> skrev:

> Kan det være rigtigt/lovligt at en elev på HF får fravær, hvis
> eleven udebliver fra en tur ud af huset, en tur der har egen
> betaling ?

Den diskussion havde jeg og et par andre også med vores gymnasie i sin
tid. Her ville gymnasiet have, at man skulle købe et 2 klips alle-
zoners HT-klippekort til et arrangement i København og hvis man ikke
gjorde ville man få fravær. Forklaringer om, at vi altså havde alle
zoners månedskort i forvejen var de bedøvende ligeglade med.

> [...]
> deltage i en sådan tur... kan skolen virkelig med loven i hånden,
> give eleven fravær for den type udeblivelse ?

Skolen fastsætter selv reglerne ud fra nogle vejledninger fra
Undervisningsministeriet.

Jeg har dog en anelse om, at skolen vil stå ret dårligt, hvis de smider
en elev ud pga. for meget af det type fravær.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 12-08-03 09:40

BTH [2600] skriblede:
>... kan skolen virkelig med loven i hånden,
> give eleven fravær for den type udeblivelse ?
>
> Gerne lidt præcise paragrafer for/imod hvis nogen kan.

Jeg husker at praksis i min tid (´15-20 år siden) var at skolen skulle
tilbyde undervisning til elever der ikke deltog i ekskursioner. Engang var
der noget med at man ikke kunne pålægge elever/forældre udgifter ifm.
skolegang, men nu gælder det vist ikke ungdomsuddannelser længere?

Nå, et konkret råd: Spørg på den pågældende skole hvilken hjemmel de har
til det. Det må de kunne oplyse om.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-08-03 13:07

"BTH [2600]" <juiceSLET@juice.dk> wrote in message
> Kan det være rigtigt/lovligt at en elev på HF får fravær, hvis eleven
> udebliver fra en tur ud af huset, en tur der har egen betaling ?

Det jeg er ikke klar over, men så vidt jeg husker, var der noget om, at
elevens personlige udgifter max måtte udgøre omkring 20-30 kroner pr. dag.
Men men - paragraffer kender jeg intet til, desværre.

Mvh.:
Peter

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 12-08-03 13:34

Hej BTH,

> [...]
sådan
> tur... kan skolen virkelig med loven i hånden, give eleven fravær for

Har du prøvet at spørge på skolens kontor, hvordan det forholder sig
helt præcist omkr. fravær?

Det gymnasium jeg gik på, betalte ekskursionsudgifterne for de elever,
som ikke selv havde råd (naturligvis kun hvis eleven ansøgte om det).

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/