Skifte - udtryk for gård.
Fra : Gitte Frydendall

Dato : 12-08-03 10:14

Hej !

Jeg er ved at hakke mig igennem et skifte fra 1803 og der bliver
gennemgående brugt et ord om den gård den afdøde efterlader sig. Jeg kan
ikke læse hvad der nøjagtig står, men jeg har hørt begrebet før (men kan
ikke huske det), men I kender det sikkert. Det er noget i stil med
"Stravborggaarden". Kender I udtrykket og hvad det rigtig hedder ?

I samme skuffe beskrives gården som hartkorn bla.bla. med paastaaende
bygninger af 3 feójs.... Der står sikkert ikke feójs, men det sikkert en
eller anden betegnelse for størrelse - antal bygninger, vinduespartier eller
hvad ? Kender I begrebet ?

Ved I om der et sted på nettet findes en liste over ord man typisk møder i
et skifte ? Jeg har noget liggende (jeg tror det er fra LAK) med skifte-ord,
men jeg kunne godt ønske mig noget mere udførligt.

Mvh
Gitte

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-08-03 10:30

Tue, 12 Aug 2003 11:14:12 +0200, skrev Gitte Frydendall:

> [...]
>ikke huske det), men I kender det sikkert. Det er noget i stil med
>"Stravborggaarden". Kender I udtrykket og hvad det rigtig hedder ?

Stervbogaarden eller Stifbogaarden, som bedyder dødsbogården.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 12-08-03 10:31

On Tue, 12 Aug 2003 11:14:12 +0200, "Gitte Frydendall"
<gifrSLETDETTE@get2net.dk> wrote:

> [...]
>ikke huske det), men I kender det sikkert. Det er noget i stil med
>"Stravborggaarden". Kender I udtrykket og hvad det rigtig hedder ?

Stervbogaarden

dødsbogården, idet sterv er i familie med det tyske sterben for dø.

> [...]
>eller anden betegnelse for størrelse - antal bygninger, vinduespartier eller

fags

der er jo tale om bindingsværk, og størrelsen af huset regnes så
efter, hvor mange fag det består af.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : stas

Dato : 13-08-03 09:19

"Gitte Frydendall" skrev d. 12-08-03 10:14 dette indlæg :
> [...]
>
> Mvh
> Gitte
>
> Som svar på dit andet spørgsmål, vil jeg fortælle dig og evt. andre
intereserede, at vi på vores egen hjemmeside er ved at opbygge en online
ordbog, specielt for slægtsforskere. Enkelte ord bliver ligeledes
oversat til andre sprog, engelsk, tysk mv. Da den er under opbygning er
der stadig "mangler" men netop de 2 søgte ord var der. I øjeblikket
tilføjes der næsten hverdag nye ord, så er det der ikke i dag, så måske
i morgen.

Mvh.
Søren
http://stass.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Inge Lind

Dato : 15-08-03 19:45

Mens du venter på nettets oplysninger om ord i skifter, kan det anbefales at
anskaffe (hvis du ikke allerede har det) hæftet fra Slægten ved navn
"Slægtsforskere: Lad os vedstå arv og gæld!", der kan bestilles den hos
Birgit Øskov for 20 - 30 kroner (se http://www.ssf.dk/alle_pub.htm).
Den indeholder foruden en lille ordbog, mere generelle oplysninger om
skifter samt en oversigt over hvilke myndigheder, der står for skifterne for
de forskellige personkredse gennem tiderne.

Venlig hilsen

Inge Lind.