/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Omformer & Batteri
Fra : Gitte & Thorleif


Dato : 12-08-03 14:53

Hvis jeg sætter et brugsbatteri i min CV. må jeg så ikke tilslutte det til
omformeren. Jeg har læst på "Danpower" hjemmeside at dette ikke må gøres
"(Tilslut aldrig campingvognens standard 12V omformer til batteriet, da
denne kan ødelægge både batteri og campingvogn!) "
På min omformer er der ellers et stik som hedder 12 V. indput. Hvad gør i
andre, jeg tænker på, hvis man ikke har adgang til 220 V.

V.H. Thorleif.



 
 
Steen Jakobsen (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Jakobsen


Dato : 12-08-03 17:02


"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3f38f11f$0$24636$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvis jeg sætter et brugsbatteri i min CV. må jeg så ikke tilslutte det til
> omformeren. Jeg har læst på "Danpower" hjemmeside at dette ikke må gøres
> "(Tilslut aldrig campingvognens standard 12V omformer til batteriet, da
> denne kan ødelægge både batteri og campingvogn!) "
> På min omformer er der ellers et stik som hedder 12 V. indput. Hvad gør i
> andre, jeg tænker på, hvis man ikke har adgang til 220 V.
>
> V.H. Thorleif.


Du må ikke sætte batteriet til at lade fra din omformer, det stik du har
kalder du jo input, dvs. det er strøm FRA et batteri , det er jo nok sikret
med en diode eller et relæ så det ikke går strøm den forkerte vej, men det
skal du selvfølgelig checke først.
På vores LMC er det sådan at der er et relæ der trækker når der er koblet
230 V på således at noget af 12 V forbruget tages fra omformeren når 230 V
er tilsluttet.(12 V lys)

Hilsen, Steen.



Carsten Stage (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 12-08-03 18:06

Gitte & Thorleif wrote:

> Hvis jeg sætter et brugsbatteri i min CV. må jeg så ikke tilslutte
> det til omformeren. Jeg har læst på "Danpower" hjemmeside at dette
> ikke må gøres "(Tilslut aldrig campingvognens standard 12V omformer
> til batteriet, da denne kan ødelægge både batteri og campingvogn!) "

Advarslen hænger sammen med at mange fabriksmonterede omformere giver 12 V
vekselstrøm fra sig idet man har sparet ensretteren væk

> På min omformer er der ellers et stik som hedder 12 V. indput. Hvad
> gør i andre, jeg tænker på, hvis man ikke har adgang til 220 V.

Man sikrer sig at man har en omformer eller bedre en lader der giver 12V
jævnstrøm fra sig. Det kunne for eksempel være en elektronisk 16A lader der
permanent er tilsluttet batteriet så det bliver opladet når du sætter 220V
til campingvognen.

Se eventuelt:
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=33


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Steen Jakobsen (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Jakobsen


Dato : 12-08-03 20:58


"> Advarslen hænger sammen med at mange fabriksmonterede omformere giver 12
V
> vekselstrøm fra sig idet man har sparet ensretteren væk

Uden at være 100% sikker vil jeg nu mene at der er en ensretter da de
vandpumper jeg har set kører på 12 V DC. Derimod er der hverken
udglatnings-kondensator eller spændings stabilisering så de kan ikke bruges
til radio.

Med venlig hilsen, Steen.



Carsten Holck (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 12-08-03 21:40

Steen Jakobsen wrote:
> "> Advarslen hænger sammen med at mange fabriksmonterede omformere
> giver 12 V
>> vekselstrøm fra sig idet man har sparet ensretteren væk
>
> Uden at være 100% sikker vil jeg nu mene at der er en ensretter da de
> vandpumper jeg har set kører på 12 V DC. Derimod er der hverken
> udglatnings-kondensator eller spændings stabilisering så de kan ikke
> bruges til radio.

Den der sidder i min Adria ( fransk oprindelse) har en udgang med lav strøm
der er jævnstrøm til vandpumpe o.lign., samt en med højere strømkapacitet
til belysning der er vekselstrøm.

Ingen af den er velegnede til lader.
/carsten



Bo Nielsen (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Bo Nielsen


Dato : 14-08-03 10:31


>
> Advarslen hænger sammen med at mange fabriksmonterede omformere giver 12 V
> vekselstrøm fra sig idet man har sparet ensretteren væk

> Carsten Stage
> Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

12V vekselstrøm??? Du mener vel jævnstrøm.

Bo



Jørgen L (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen L


Dato : 14-08-03 15:13

>
> > Advarslen hænger sammen med at mange fabriksmonterede omformere giver 12
V
> > vekselstrøm fra sig idet man har sparet ensretteren væk
>
> > Carsten Stage
> > Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk
>
> 12V vekselstrøm??? Du mener vel jævnstrøm.

Nej han mener AC da en pære kører lige fint på AC som på DC, det er kun eks.
vandpumpe og lign som så et lille kredsløb forsyner med DC som nok ikke er
udglattet men en pulsernde DC.

Hilsen Jørgen




Gitte & Thorleif (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Gitte & Thorleif


Dato : 13-08-03 12:37

Tak for alle svarene.
Jeg har en "Propower" omformer, hvor der båder er en indgang og en
udgang for 12V. Som jeg har forstået det !! så må jeg _ikke_ sætte udgang på
batteriet, men gerne tilslutte batteriet til omformeren i indgang for 12 V
(hvorfor skulle den ellers være der?)

Hilsen Thorleif.



Steen Jakobsen (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Jakobsen


Dato : 13-08-03 13:37


"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3f3a22c8$0$5178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Tak for alle svarene.
> Jeg har en "Propower" omformer, hvor der båder er en indgang og en
> udgang for 12V. Som jeg har forstået det !! så må jeg _ikke_ sætte udgang

> batteriet, men gerne tilslutte batteriet til omformeren i indgang for 12 V
> (hvorfor skulle den ellers være der?)
>
> Hilsen Thorleif.

Det lyder rimeligt.
Er der 7 eller 13 polet stik på din cv?



Gitte & Thorleif (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Gitte & Thorleif


Dato : 13-08-03 14:57



>
> Det lyder rimeligt.
> Er der 7 eller 13 polet stik på din cv?
>
> Det er en 7 polet, hvorfor?



Gitte & Thorleif (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Gitte & Thorleif


Dato : 13-08-03 14:59


>
> Det lyder rimeligt.
> Er der 7 eller 13 polet stik på din cv?
>
>
Det er en 7 polet, hvorfor? Er der nogen ide' i at købe en Batteri booster,
den er jo ret kostbar (1100-kr.)



Steen Jakobsen (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Jakobsen


Dato : 13-08-03 18:07


"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3f3a4406$0$5150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> >
> > Det lyder rimeligt.
> > Er der 7 eller 13 polet stik på din cv?

> Det er en 7 polet, hvorfor?

Fordi der er 2 ,12 V kredsløb hvis det er 13 polet, eller der kan
ihvertfald være det. Ved 7 polet må man bruge samme ledning til både
køleskab og lys/vandpumpe.

Er der nogen ide' i at købe en Batteri booster,
> den er jo ret kostbar (1100-kr.)

Jeg ville gerne have en batteri booster, men som du siger er den jo dyr.
Hvis det er den fra Danpower du tænker på kan den også forbedre effekten af
dit køleskab under kørsel.
Jeg har en inverter og en lader som jeg tilslutter manuelt ved behov. Du
skal nok også tænke på at købe en elektronisk lader til 230 V, jeg købte en
Afen 10 hos Harald Nyborg for en rimelig pris, 350, har siden været på
tilbud for 300. Den er ganske god, den kan ikke overlade mine batterier men
det tager noget tid at oplade mine 100 amp/t med den.

Med venlig hilsen, Steen.






Carsten Stage (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 13-08-03 20:42

Steen Jakobsen wrote:

> Fordi der er 2 ,12 V kredsløb hvis det er 13 polet, eller der kan
> ihvertfald være det. Ved 7 polet må man bruge samme ledning til både
> køleskab og lys/vandpumpe.

Rigtigt - og hvis du har tågelygte på campingvognen er der ikke andre
muligheder end at skifte til 13-polet hvis du vil have en lovlig
forbindelse.

> Jeg ville gerne have en batteri booster, men som du siger er den jo
> dyr. Hvis det er den fra Danpower du tænker på kan den også forbedre
> effekten af dit køleskab under kørsel.

Det er en rigtig god l'øsning - se eventuelt mere på:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=33

- hvor du også kan se skematisk hvordan du tilslutter. Mere om stik og
batteri finder du her:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=34


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Søren Uttrup (26-08-2003)
Kommentar
Fra : Søren Uttrup


Dato : 26-08-03 13:33

> Rigtigt - og hvis du har tågelygte på campingvognen er der ikke andre
> muligheder end at skifte til 13-polet hvis du vil have en lovlig
> forbindelse.
>
Tågelygterne behøver ikke fungere på en synsfri sammenkobling. De bliver
ikke engang checket ved et syn af CV.
Så man må gerne bruge forbindelse 2 i den 7 pol. til køleskabet hvis man
hellere vil det.



Carsten Stage (26-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 26-08-03 17:00

Søren Uttrup wrote:

>> Rigtigt - og hvis du har tågelygte på campingvognen er der ikke andre
>> muligheder end at skifte til 13-polet hvis du vil have en lovlig
>> forbindelse.
>>
> Tågelygterne behøver ikke fungere på en synsfri sammenkobling. De
> bliver ikke engang checket ved et syn af CV.
> Så man må gerne bruge forbindelse 2 i den 7 pol. til køleskabet hvis
> man hellere vil det.

Det var godt nok en gammel tråd du fandt frem der...

Men desværre - hvis et registreringspligtigt køretøj er forsynet med
ikke-lovpligtige lygter så skal de virke som foreskrevet. At de ikke bliver
kontrolleret ved et syn er ikke ensbetydende med at det er i orden.

Altså er der kun en mulighed for stikfoorbindelse hvis man har monteret
tågelygter på campingvognen og samtidig ønsker 12 V til for eksempel
køleskab eller batteribooster: 13-polet sammenkobling til bilen...


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste