Brug af opbevaringsstativ - Camp-let på hø~
Fra : Hans Schroeder

Dato : 11-08-03 19:40

Så forløb den første ferie med nyindkøbt Camp-let, og den skal klargøres til
vinteren.
Jeg har nu fået den renset og "konserveret" til vinteren, jf indlæg

Nu skal den så på højkant - fik medleveret stativ med hjul. I
reklamematerialet ser det jo vældig smart ud - vi kan have den i carporten
og vippe den ned, når en pludselig indskydelse siger weekendtur!

Så siger konen - "den tør jeg ikke løfte" - og heri kan jeg da godt følge
hende, efter et hurtigt forsøg på at løfte i siden - de kræver da sin mand
at få 300 kg vendt rundt.

Nu venter jeg så lige til weekenden, så skulle en "smed" kunne assistere.

Men inden da - efterspørges lidt erfaring fra dem, hvor denne
vinterparkering er rutine.
Hvordan gør i i praksis - er det bare at vippe - evt. med lidt tæppe i
hjørnerne - til at tage stød, hvis den vipper til siderne.
Har overvejet om en talje evt. var en ide.

Ellers var tanken, at den skal vippes op - indpakkes i presenning og stilles
inderst i car-porten. Selvom det ikke er en garage, er der nogenlunde tørt
her, største risiko er lidt fygesne. Men her håber jeg presenningen yder
beskyttelse, så telt og vogn til forår er klar igen. (orker ikke/mener ikke
det er nødvendigt at afmontere telt og opbevare på loft).
-----------------
Hans Schroeder
e-mail: Hans.Schroeder@nejtakpost2.tele.dk
Fjern "nejtak" i e-mail

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 11-08-03 20:41

.. Men her håber jeg presenningen yder
> beskyttelse, så telt og vogn til forår er klar igen. (orker ikke/mener
ikke
> det er nødvendigt at afmontere telt og opbevare på loft).

Hej Hans.
Det vil være en RIGTIG god idé at afmontere teltet og opbevare det i et skab
indendøre om vinteren !
Det bliver hurtigt en god rutine, som ikke kræver lang tid !
Smør evt skinnerne med silicone inden I monterer det igen.
.... vognkassen bliver jo også lettere at håndtere, når teltet er pillet ud.

ivan, århus

Fra : Sten

Dato : 12-08-03 11:29

Sparvath [8210] wrote:
> [...]
> Smør evt skinnerne med silicone inden I monterer det igen.
> ... vognkassen bliver jo også lettere at håndtere, når teltet er

Helt enig med Ivan

Langt vigtigere end udsigten til lidt møg på kassen udvendigt.

Uheld, manglende viden eller dårlige vaner omkring fugt og kondens med
dårligt tørrede telte, madrasser og hynder er langt værre.

Har man overhoved mulighed, er det sikreste at ta teltet ind, men også
madrasserne har det bedst f.eks. i en fyrkælder. Mug i madrasser er
umulig at fjerne. Afmonteringen forudsætter selvfølgelig at man har
noget bedre end at lade det blive i vognen.

Vær opmærksom på at overdækket opbevaring kan gir falsk tryghed, hvis
vognen ikke er 100 % tør når den lukkes ned. indendørs opbevaring, der
meget sjældent er opvarmet - eller i carport , sikrer, udover mod
skidt og sne, bare en mere jævn temperatur, så kondensering fra
hurtige temperaturskift undgås. Faktisk trives mug allerbedst i
fugtige lune omgivelser.

Det ekstreme varme (og fugtige) sommervejr , gør at vi efter
hjemkomst skal være ekstra omhyggelige med tjek og luftning .

Selv slår vi altid vognen op igen, senest et par dage efter hjemkomst
og fik sidst understreget af vigtigheden. Undersiden af låget på
vognen var fugtigt med klare vanddråber, og vinduerne meget dugget
inde under gardinerne, der i Venezia er lynet fast på teltdugen
omkring vinduerne.

Uforståeligt, da vi brugte god tid til tørring af teltet og luftning
af madrasser inden lukning - vi først kørte ved 14 tiden.

Forklaring. luften var ekstrem fugtig da vi pakkede ned og selv om det
hele i solen virkede fint tørt - kondenserer luftfugtigheden fanget
ved lukningen efterfølgende ved de skiftende temperaturer på låg
eller hvor som helst. = mug.

Vi har aldrig afmonteret teltet, men tjekker og lufter altid vognen,
straks efter hjemkomst, og sætter senere åget på klem et par gange
når vejret er blæsende og klart, så evt. restfugt kan blæse væk. Til
sidst er vognen vinterklar og der lægges et par vintermåtter over låg
og køkken inden vinterpresenningen lægges over det hele. Og når der så
kommer tør frostluft lindes låget igen "på en pind" så vi er helt
sikre på at der er tørt. Tilstanden afgøres på 3 sek. med næsen og
fingerspidserne. Åh - duft af camping og sommer - så man blir helt høj

Syns, at der før i tiden var steder, forhandlere, der for et mindre
beløb tilbød tør sikker opbevaring. Er der noget med sejl-lofter på
havnene ? kan være man kan smide kludene ind der passende
betaling selvfølgelig.

Campingferie har på linket
http://www.campingferie.dk/h9_gode_raad/s/kondensvand.asp en længere
forklaring og diagrammer med dugpunkter osv. - idet forholdene også
skal tages ganske seriøst af CV ejere.

Al dette i " sportens" bedste interesse. Vi har de sidste år fået
tilgang af nye som aldrig før. Skam få, at det hele komme i
"vandry" - på grund af egne, eller andres dårlige erfaringer.

Hvem kender ikke duften af ungernes våde håndklæder eller sportstøj
nederst i tasken eller vasketøjskurven - ;-(.

Bliv ikke forskrækket over alle de gode råd - det er såment ikke så
svært, og vi har teltvognscampister der har haft deres vogn i 30 år
eller mere - og lykken med simpelthen at slide den op.

Med ønsket om mange gode ferier....

mvh Sten
www.cc-club.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 11-08-03 21:15

Hans Schroeder wrote:

> Så forløb den første ferie med nyindkøbt Camp-let, og den skal
> klargøres til vinteren.
> Jeg har nu fået den renset og "konserveret" til vinteren, jf indlæg

Jamen dog... Jeg ville ønske for Jer selv at I prøvede at bruge den lidt
længere inden den klodses op!

For eksempel er der rig mulighed for gode oplevelser på Feddet - eventuelt
med Camping Cheques - i både august og september måned. Temperaturen er
stadig (kan være) høj nok til teltvognscampister og det skal I da ikke snyde
jer selv for.

Med hensyn til pakning og opbevaring vinteren over skal jeg nok vare min
mund - der er andre her i gruppen der ved langt mere om den del af
campinglivet.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Nielsen

Dato : 12-08-03 09:10

> Så siger konen - "den tør jeg ikke løfte"

Det forstår jeg godt, den er p.... tung

> [...]
> Hvordan gør i i praksis - er det bare at vippe - evt. med lidt tæppe i
> hjørnerne - til at tage stød, hvis den vipper til siderne.

Vi gjorde det at 2 mand tog fat i siden, løftede, sørgede for at der lå
noget blødt, tæppe, pap eller andet under det modsatte forreste hjørne da
campletten tippede over på dette, lade den hvile på hjørnet, derefter helt
op på transportstativet, men ha fat den ER tung.

Pas på når der køres med stativet, hvis hjulene på stativet støder imod
eller sidder fast, kan det stativ der er ovenpå campletten glide lidt i
transportstativet og det kan ødelægge plastikbelægningen.

(orker ikke/mener ikke det er nødvendigt at afmontere telt og
> opbevare på loft). -----------------
Har ikke selv prøvet dette men det vil formentlig være en stor fordel når
den skal på højkant.

Hilsen Kim

Fra : Søren Uttrup

Dato : 13-08-03 14:47

> [...]
ikke
> det er nødvendigt at afmontere telt og opbevare på loft).

Pas på at der ikke kan dannes kondens under presenningen

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-08-03 20:57

Søren Uttrup wrote:

> Pas på at der ikke kan dannes kondens under presenningen

Det klares ved at sørge for at deer er luftcirkulation imellem vognen og
pressingen.