kabelnettet.dk ??
Fra : eNdopLAzMatIq

Dato : 12-08-03 08:42

hejsa..
er der andre som har problemer med hastigheden ved download fra ftp
servere?? indtil søndag kunne jeg få fuld skrue ved ftp downloads, men det
kan jeg ikke nu.. nu ligger den og svinger konstant mellem 2 og 7 kb/s,, og
selvom jeg er den eneste online og deres linie ikke er i brug..

henter jeg derimod fra HTTP (IE) får jeg fuld skrue!!

Fra : Rune Manscher

Dato : 12-08-03 15:37

"eNdopLAzMatIq" <endoplazmatiq@kabelnettet.dk> wrote in message
> [...]
kb/s,, og
> selvom jeg er den eneste online og deres linie ikke er i brug..

Det problem har jeg haft flere gange med kabelnettet - dog ikke lige nu.
Problemet har i perioder varet mellem 1 og 14 dage. Ofte var det dog kun
visse ftp'er jeg havde problemer med, som jeg selvfølgelig havde testet
fra andre linier.

> henter jeg derimod fra HTTP (IE) får jeg fuld skrue!

Ja, sådan var det også for mig. Spøjst.

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 13-08-03 07:23

On Tue, 12 Aug 2003 16:36:32 +0200, Rune Manscher wrote:

> Ja, sådan var det også for mig. Spøjst.

Mon ikke blot det er et udtryk for hård prioritering af trafikken i deres
knudepunkt mod DIX? For så er det vel grundlæggende meget fornuftigt at
http prioriteres over ftp.

Mvh,
/Kasper

Fra : Rune Manscher

Dato : 13-08-03 21:42

"Kasper Carøe Olsen" <kasper@_fjern_denne_doek.dk> wrote in message

> [...]
deres
> knudepunkt mod DIX? For så er det vel grundlæggende meget fornuftigt

Jeg har intet imod, at http prioriteres over ftp, det der undrer mig er
bare, at når jeg har problemer med det, så er det ikke fra alle ftp'er,
kun visse. Men der kan selvfølgelig sagtens være problemer med
kabelnettets rute fra ftp'en til mig.

*Rune

Fra : Allan Sørensen

Dato : 18-08-03 20:31

> Mon ikke blot det er et udtryk for hård prioritering af trafikken i deres
> knudepunkt mod DIX? For så er det vel grundlæggende meget fornuftigt at
> http prioriteres over ftp.

Jo, det er det helt sikkert og det er da også ganske forståeligt, men helt
ærligt
synes jeg fordelingen er en anelse skæv...
1.7 kb/sek imod 3000 kb/sek

Og jeg kan iøvrigt garantere dig for, at det er YDERST begrænset hvor meget
hurtigere det går
at loade hjemme sider med 30mbit i forhold til feks.1 mbit
Så hvor er vi henne ?
Kabelnettet har et problem og det ved de godt.

Venligst,
ham igen

Fra : Kim Nielsen

Dato : 13-08-03 08:17

"eNdopLAzMatIq" <endoplazmatiq@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvom jeg er den eneste online og deres linie ikke er i brug..
>
> henter jeg derimod fra HTTP (IE) får jeg fuld skrue!!

Det tyder på et meget stort load af FTP o.l.

QOS styring medvirker at HTTP (browsing), som er tidskritisk for hvad
størstedelen af brugerne benytter forbindelsen til, ikke også dropper i
performance, derfor kan "fuld skrue" på HTTP (browsing) være tilfældet, mens
ofte P2P gerne vil have lov at bruge al kapacitet og derfor automatisk
reguleres med QOS styringen ved ekstremer.

FTP kategoriseres ved overload lavere end HTTP (browsing).(Spil m.v.) ud
fra en "oplevelse / berørt mængde" betragtning. Med andre ord, om en fil
hjemkommer på 1 eller 5 minutter, kontra fald i performance ved browsing
rammer forskelligt.. Sidstnævnte har større betyding og for et større antal
beboere i foreningerne, hvorfor hensynet tages der.

Uanset 2-7kb/s eller 2-7KB/s er det meget lavt og vel kun i perioder, måske
visse sites. Jeg vil anbefale at du tager fat i support afdelingen, så
foreningens load/ trafiktype sammensætning eventuelt kan blive analyseret.

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Allan Sørensen

Dato : 15-08-03 20:44

Ja tak, hvad er det for noget ?
Jeg får F U L D speed når jeg henter fra websider og ftp til mine
hjemmesider - Men lige så snart man henter fra andet end port 21, ligger jeg
nede på mellem 2 og 7 kb/sek.
Er dette et midlertidigt problem, eller hvad kan man forvente ??

Venligst,
Allan

Fra : Kim Nielsen

Dato : 16-08-03 08:39

"Allan Sørensen" <allan@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg får F U L D speed når jeg henter fra websider og ftp til mine
> hjemmesider - Men lige så snart man henter fra andet end port 21, ligger

At holde bolignetværk velfungerende kræver en hård og vedvarende QOS
styring. Faktisk en mere eller mindre dedikeret medarbejder.

Især P2P, men også SQLslammer og meget andet velkendt, samt nyt
forekommende, forsøger konstant at nedlægge overall performance.

Jeg ved ikke hvilke tjenester der generer dig med 2 - 7kb, måske 2-7KB/sek,
men de kan tyde på en meget hård belastning i pågældende port område.

Ved limit på eks. P2P må nogle kunder til tider vente lidt, Uden hård QOS
styring, nedsløves eks. også DNS opslag/browsing til tider og så skriger
alle.

Det kan måske virke meget underligt at ens udbyder foretager en så hård
prioritering, men resultatet heraf er blandt andet "F U L D
speed...websider" som du skriver.

Alternativet til den hårde QOS, kan du her finde slemt eksempel på:
http://bryggenet.dk/forum/viewboard.php?BoardID=5 især under indlægget
"Båndbredde Forbrug".

> Er dette et midlertidigt problem, eller hvad kan man forvente ??

Du kan forvente at hensynet tages til så mange brugere i sin helhed, som
overhovedet muligt. Målsætningen er bl.a. at brugerne skal kunne benytte
tidskriske services, herunder streaming fra TV2/Nyhederne o.l. i primetime.

Hvis du tilskriver "drift@", med angivelse af service og/eller portnumre i
forbindelse med den manglende performance, vil den QOS ansvarlige gå dybere
i problemet og vende tilbage. .

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Allan Sørensen

Dato : 16-08-03 09:58

> Jeg ved ikke hvilke tjenester der generer dig med 2 - 7kb, måske
2-7KB/sek,
> men de kan tyde på en meget hård belastning i pågældende port område.

Jamen det genere mig forfærdeligt meget, at hvis jeg downloader fra en ftp
som IKKE
køre port 21, ryger den ned på 2 kb..Det er utroligt lavt sat efter min
mening.
Og forestiller man sig, at den ftp server man nu henter fra, for lavet sin
port om
til port 21, vil man jo få fuld speed alligevel.

Iøvrigt skal det siges, at de 2 kb jeg får nu, ikke var tilfældet for 3 dage
siden.
Det kom fra det ene øjeblik til det andet, så jeg går da stærkt ud fra, at
det er en fejl i systemet.

Venligst,
Allan (bruger af kabelnettet)

Fra : Kim Nielsen

Dato : 16-08-03 11:47

> Jamen det genere mig forfærdeligt meget, at hvis jeg downloader fra en ftp
> som IKKE køre port 21, ryger den ned på 2 kb..Det er utroligt lavt sat
efter min
> mening.

Hverken det eller andet er sat til 2kb, men et overload på pågældende
port/tjeneste kan medvirke at din andel kan blive reduceret til 2Kb.

> Og forestiller man sig, at den ftp server man nu henter fra, for lavet sin
> port om
> til port 21, vil man jo få fuld speed alligevel.

Ja, traditionel port 21 trafik (FTP).

> [...]
dage
> siden.
> Det kom fra det ene øjeblik til det andet, så jeg går da stærkt ud fra,

Problemer har det med at komme fra det ene øjeblik til det andet.

Jeg skal ikke kunne sige hvad der er sket for 3 dage siden, men en eller
anden P2P udgør måske problemet og rammer dit ej "port 21 - FTP", men ikke
dit og andres Web og traditionelle FTP. Derfor kan jeg igen kun anbefale at
du sender en mail til "drift", så der kan blive set mere konkret på
problemstillingen. Sådanne problemstillinger håndteres alle ugedage, så det
er bare at få skudt en mail afsted, indeholdene mere konkret information.

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : eNdopLAzMatIq

Dato : 16-08-03 15:32

hej kim
jeg har nu skrevet jeg ved ikke hvor mange mails til drift uden egentligt at
få et konkret svar fra her.. det eneste jeg får er nogle links, men det jeg
faktisk gerne ville vide, er hvad der sker i VORES forening, og ikke alle
andre..
eftersom det kun har været oppe at køre i ca. 14 dage, tvivler jeg på at der
er nogen som har hentet så meget..

men udfra hvad jeg kan se, så er det billigere at have et 56k modem til at
checke post, end løsningen hos jer..

jeg er absolut ikke tilfreds med hastigheden.. jeg har oxo haft ringet til
jer flere gange, og det er lidt ligesom om at lasse og erik taler lidt forbi
hinanden.. den ene siger der er restriktioner på, og den anden siger at det
må være en fejl der skal kigges på..

hvad skal man efterhånden tro???

Fra : Kim Nielsen

Dato : 16-08-03 18:14

> [...]
jeg
> faktisk gerne ville vide, er hvad der sker i VORES forening, og ikke alle

Der sker det hos jer, som i mange andre boligforeninger nu om dage:

Det at et flertal af beboere ønsker en hurtig og billig Internet
forbindelse, til det formål de fleste benytter en sådan til. Det vil sige at
kunne surfe hurtigt rundt på nettet, sende/modtage E-mail´s, have mulighed
for tidskritiske services som Nyhederne live eller on-demand, spil m.v..

Der findes så også en lille procentdel brugere, som uden QOS tiltag, er klar
til at konsumere enhver form for tilgængelig båndbredde. Eller rettere sagt,
stiller P2P til rådighed for alverdens Internetbrugere i en sådan grad, at
andre stort set ikke er i stand til at hive et DNS opslag ud af systemet.

I det eksempel jeg nævnte, som iøvrigt ikke har noget med kabelnettet at
gøre, har 4 brugere været medvirkende at spolere et netværk for vistnok
omkring 2000 tilsluttede husstande gennem måneder Den slags vil kabelnettet
gerne undgå for egne kunder og ønsker ikke at jeres forening skal følge
eksemplet, hvilket jeg er overbevist om, at jeres bestyrelse heller ikke
ønsker. Rent faktisk stiller mange bestyrelser, såvel som rådgivende
ingeniører, det idag som et krav, at der reguleres med QOS, for at tilgodese
flertallet med en ordentlig performance.

> eftersom det kun har været oppe at køre i ca. 14 dage, tvivler jeg på at
der
> er nogen som har hentet så meget..

Spørgsmålet er ikke hvor meget nogen har hentet på 14 dage, men nærmere hvor
meget der leveres, til hvor mange på et og samme tidspunkt. og hvordan
flertallet af andre beboere oplever dette.

> men udfra hvad jeg kan se, så er det billigere at have et 56k modem til at
> checke post, end løsningen hos jer..

Nu checker man jo ikke post via FTP, som tillige er sat op på andet end
almindelige port 21.

Iøvrigt har du selv oplyst at surfe med 3 - 3.5Mbit/sek, hvilket ikke lader
sig gøre med et 56k modem. Hvis modemet ikke skal trigge mere end kr. 49.-
pr. md. i telefonregning, skal der vist heller ikke megen FTP til.

kabelnettet er fastlåst af hensynet til flertallet, som erfaringsmæssigt er
ganske tilfredse med en performance på 3 - 3.5Mbit/s for kr. 49.- / md. Der
også også velvilje til at imødekomme dig, dog under hensyntagen til
flertallet. Men i og med at du overfor drift idag alene har kunnet oplyse,
at Ip-numrene ikke kan oplyses grundede lukkede servere, at portnumrene er
andet end 21 og 80, er der jo ikke meget at komme efter.

Jeg er efterhånden af den overbevisning, at de nødvendige hensyn til
flertallet af andre beboere, primært kombineret med eksistensen af P2P, vil
være så belastende for dig, at ADSL vil give dig en bedre oplevelse. Med
ADSL kan du fylde linien med hvad som helst, uden at det går ud over dine
naboer. ADSL kan tillige nu også leveres i størrelse omkring 4Mbit, eller
endnu mere. Tæt på 100% øvrige beboere i foreningen, vil ikke have disse
problemer med FTP ej port 21, ligesom flertallet ikke kender til eksistensen
af FTP overhovedet.

Jeg er overbevist om, at QOS håndteringen er en af hovedårsagerne til de
positive meldinger der kommer fra mange beboere i jeres forening.
Internettet rummer bare så mange muligheder, at der uundgåeligt vil være
nogle, omend ganske få, som ikke kan stilles tilfredse.

Da foreningen kører prøvedrift på den nye installation måneden ud, har du
mulighed for at opsige dit abonnement, uden at den forløbne tid koster dig
noget. Abonnementsperioden for indeværende tilmeldinger starter 1 september
og indtil da er det gratis. Hvis du eventuelt allerede betalt, kan hele
beløbet blive returneret..

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Allan Sørensen

Dato : 16-08-03 18:31

> [...]
> endnu mere. Tæt på 100% øvrige beboere i foreningen, vil ikke have disse
> problemer med FTP ej port 21, ligesom flertallet ikke kender til

Nu skal du jo lige huske på, at der jo er mange andre ting ud over FTP som
bruger andre porte end 21!
Hvad med at spille online spil over nettet ? - Dette tilfælde køre heller
ikke gennem port 21 - og med de
2-7 kb/sek vi får til rådighed, kan det næppe lade sige gøre.
Jeg tror faktisk der bor flere unge mennesker i Gadehavegård end du giver
udtryk for.
Det er helt sikkert, at Hr og Fru Nielsen er godt tilfredse med at surfe med
3.5mbit/sek, men der er nu andre end dem.

Et andet eksempel er remote. - Jeg er stor bruger af remote programer så som
VNC, som jeg bruger til at hjælpe venner
og bekendte der ingen forstand har på PC. 2 kb, no go
Hvad med voiceprogramer, webcams og jeg kunne blive ved........
2 kb/sek kan man sgu ikke byde folk!

Venligst,
Allan

Fra : Kim Nielsen

Dato : 16-08-03 18:59

> vil
> eksistensen
>
> Nu skal du jo lige huske på, at der jo er mange andre ting ud over FTP som
> bruger andre porte end 21!

Ja, web er vel den mest benyttede ej FTP, ej port 21 ting, blandt et væld af
andre, der heller ikke er problemer med.

> Hvad med at spille online spil over nettet ? - Dette tilfælde køre heller
> ikke gennem port 21 - og med de
> 2-7 kb/sek vi får til rådighed, kan det næppe lade sige gøre.

Der spilles p.t. masser af spil og performance er ikke nede i nærheden af
2-7Kb/sek.

> Jeg tror faktisk der bor flere unge mennesker i Gadehavegård end du giver
> udtryk for.

Jeg giver ikke udtryk for aldersfordelingen.

> Det er helt sikkert, at Hr og Fru Nielsen er godt tilfredse med at surfe
med
> 3.5mbit/sek, men der er nu andre end dem.

Performance er ikke opdelt aldersmæssigt / i forhold til forventet
interesse.

> [...]
> og bekendte der ingen forstand har på PC. 2 kb, no go
> Hvad med voiceprogramer, webcams og jeg kunne blive ved........

Det var netop ovennævnte jeg fiskede efter. Send en mail til "drift" med så
mange konkrete informationer som muligt omkring hvor du oplever problemerne.
Der er samstemmende interesse i at levere en bedst mulig forbindelse.

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Allan Sørensen

Dato : 16-08-03 19:09

> Der spilles p.t. masser af spil og performance er ikke nede i nærheden af
> 2-7Kb/sek.

Jamen Kim - Jeg forsikrer dig for, at jeg ikke gad at skrive så mange indlæg
hvis ikke
performancen var gal.
Performance er nede på 2-7 kb/sek på samtlige andre porte end 21/80
Så vi kan vel forhåbentligt blive enige om at dette er en fejl!

> Der er samstemmende interesse i at levere en bedst mulig forbindelse.

Det lyder godt!

Venligst,
Allan

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 17-08-03 08:48

On Sat, 16 Aug 2003 19:59:09 +0200, "Kim Nielsen"
<kim.nielsen.dettefjernes@kabelnettet.dk> wrote:

>Der spilles p.t. masser af spil og performance er ikke nede i nærheden af
>2-7Kb/sek.

Ikke hvis det er kendte spil i hvert fald. Men hvad med ikke-standard
spil, eller spil som i ikke lige kender portnumrene på?

Et eksempel:
Jeg spiller fra tid til anden lidt Counterstrike. Det kører typisk på
port 27015, og det går som regel også rigtig godt.
Men på min favoritserver har ejeren (ukendt af hvilke årsager) nu
fundet på at flytte serveren til port 10000, og VUPTI.... Nu kører
denne ene server mildest talt elendigt. Også i de tidlige morgentimer,
hvor der ellers er rigeligt med båndbredde til overs.

Heldigvis ser jeg lige nu, at han har sat serveren tilbage til 27015
igen

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Allan Sørensen

Dato : 18-08-03 20:33

Jeg kunne da meget godt tænke mig at vide, hvordan du er kommet frem til det
tal ??

Allan

Fra : eNdopLAzMatIq

Dato : 16-08-03 18:33

> [...]
> at Ip-numrene ikke kan oplyses grundede lukkede servere, at portnumrene er
> andet end 21 og 80, er der jo ikke meget at komme efter.

ja.. at jeg har fået 3-3.5Mbit/s er ikke ensbetydende med at det er det jeg
kræver af forbindelsen.. men noget mere end 2-5Kb/s ville sq være dejligt..
Jeg vil ikke tro på at hvis i lukker bare en smule mere op for det, vil det
betyde en skid mere for de "normale" brugere....

du kan da sagtens få oplyst portnumre, men jeg kan ikke se at diverse ip'er
er relevant...

jo tak.. det ved jeg....

Fra : Kim Nielsen

Dato : 16-08-03 19:09

> [...]
> betyde en skid mere for de "normale" brugere....
>
> du kan da sagtens få oplyst portnumre, men jeg kan ikke se at diverse

Send port numrene til "drift", IP-numrene var noget du har været inde på
overfor
"drift", hvilket jeg blot refererede.

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : eNdopLAzMatIq

Dato : 16-08-03 19:19

> Send port numrene til "drift", IP-numrene var noget du har været inde på
> overfor
> "drift", hvilket jeg blot refererede.

nå.. ok.. nu har jeg sendt de vigtigste porte til din email :)
og ja.. men det var fordi ham på supporten ville have ip'erne, og det synes
jeg bare ikke var relevant :=)

men portene er sendt

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-08-03 17:10

On Sat, 16 Aug 2003 09:38:57 +0200, Kim Nielsen wrote:

> [...]
>
> At holde bolignetværk velfungerende kræver en hård og vedvarende QOS
> styring. Faktisk en mere eller mindre dedikeret medarbejder.

Kun hvis man ikke har tilstraekkelig baandbredde, til at levere den
lovede baandbredde til alle brugerne naar de oensker det, dvs. alm
statistisk multiplexing.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Kim Nielsen

Dato : 16-08-03 18:20

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Kun hvis man ikke har tilstraekkelig baandbredde, til at levere den
> lovede baandbredde til alle brugerne naar de oensker det, dvs. alm
> statistisk multiplexing.

Hvad er der lovet?

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Allan Sørensen

Dato : 16-08-03 18:33

> Hvad er der lovet?

2mbit per hustand er lovet.
Det står der ihvertfald i mine papir

Venligst,
Allan

Fra : eNdopLAzMatIq

Dato : 16-08-03 18:43

> 2mbit per hustand er lovet.
> Det står der ihvertfald i mine papir

jaja, den har jeg også nævnt, men så er det ikke 2mbit alligevel, ellers er
der ment noget andet og der er meget i vejen

Fra : Allan Sørensen

Dato : 16-08-03 18:53

> jaja, den har jeg også nævnt, men så er det ikke 2mbit alligevel, ellers
er
> der ment noget andet og der er meget i vejen

Måske de mente 2 kb/sek ?

Fra : eNdopLAzMatIq

Dato : 16-08-03 18:55

> Måske de mente 2 kb/sek ?

looooooooooooooooooooooooooooool da

Fra : Kim Nielsen

Dato : 16-08-03 20:46

> [...]
er
> der ment noget andet og der er meget i vejen

Der er ikke lovet 2Mbit hvad som helst, hvilket stemmer overens med
aftalegrundlaget (foreningen).

Øvelsen går hovedsagelig ud på at undgå P2P i alt-konsumerende form,
samtidigt at undgå bivirkninger andetsteds. Det er ikke gjort en gang for
alle, men et løbende vedligehold. Der er således heller ikke lovet 2Mb/s P2P
/ husstand, ønsket er omvendt heller ikke at lukke af for P2P.

Rent faktisk er I heller ikke begrænset til 2Mbit

Prøv eventuelt http://windows.tucows.kabelnettet.dk
for hvad backbone kan levere.

Eller http://www.tucows.dk/ for at give et fingerpeg på hvad der kan hentes
eksternt. Hastigheden kan svinge mellem de forskellige udbydere og jeg ved
ikke hvem der i aften performer bedst.

Begge ovennævnte skulle gerne ligge på den pæne side af 2Mbit/s.

Jeg forstår at der nu er sendt nogle portnumre til "drift", så problemerne
på visse portnumre kan blive undersøgt og forhåbentlig hurtigt afhjulpet.

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-08-03 21:23

On Sat, 16 Aug 2003 19:20:28 +0200, Kim Nielsen wrote:

> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der lovet?

Det ved jeg ikke i det konkrete tilfaelde - men du generaliserede selv
med "At holde bolignetværk velfungerende ...", der er bolig forenings
netvaerk hvor man lover en specifik baandbredde pr. kunde paa samme
maade som ved f.eks. ADSL forbindelser.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Kim Nielsen

Dato : 16-08-03 22:48

> [...]
> med "At holde bolignetværk velfungerende ...", der er bolig forenings
> netvaerk hvor man lover en specifik baandbredde pr. kunde paa samme

Jeg kunne så have skrevet "At holde det de fleste forbinder med
bolignetværk, velfungerende ...", hermed kommer vi så udenom
kabel-modem´s / coax netværk og eventuelt andre typer, som jeg
ikke umiddelbart vil kategorisere "de fleste forbinder med".

--
Kim Nielsen (ansat ved kabelnettet.dk)