Linux : hvilke(t) grafikkort til grab anal~
Fra : Freddy Vejen

Dato : 11-08-03 21:11

Hej alle

Nedenstående har været postet i dk.edb.system.unix.hardware, men jeg fik
ingen svar jeg kunne bruge til noget. Så prøvede jeg i
dk.edb.videoredigering, men der fik jeg at vide det var off topic, og at jeg
skulle prøve her i dk.edb.hardware.grafikkort.

Når jeg vil bygge en PC til hjemmevideoredigering under Linux, og mit
input-signal er standard VHS mono, hvilket grafikkort skal jeg så bruge ?
Skal jeg have et almindeligt grafikkort og et dedikeret kort til grabbing ?

PC'en skal
- grabbe analog video til disk, helst i råt ukomprimeret format (jeg køber
en disk der er stor nok)
- klippe de grabbede stumper sammen
- komprimere det færdigklippede resultat til noget jeg kan gemme på VCD
(råmaterialet er alligevel ikke bedre, så SVCD er ikke nødvendigt)
- brænde resultatet på CD-R
- afspille VCD, SVCD og DVD i god kvalitet
- fungere støjsvagt, ingen grafikkort med larmende blæser !

Jeg har kigget på Matrox' G450 eTV. Det er ganske vist et gammelt kort, men
det kan tilsyneladende alt det jeg skal bruge. Det er mig dog noget
betænkeligt at Matrox på deres hjemmeside skriver at de ikke har planlagt en
Linux-driver. Jeg har set på marvel.sourceforge.net at der muligvis er en
driver der kan bruges, men det ser ud til at kræve en temmeligt avanceret
viden om Linux, og jeg skal først til at begynde med Linux nu.

Matrox' nye P650 har desværre ikke Video In, ellers ville jeg have købt det.

3D-grafik er mig uinteressant, derfor har jeg ikke kigget noget videre på
ATI's eller Nvidia's kort. Kan jeg bruge et bundkort med Nvidia's Nforce
chipsæt til videoredigering og undgå et separat grafikkort ?

Venlig hilsen
Freddy Vejen