70 grader AMD
Fra : ml

Dato : 12-08-03 18:57

En forespørgsel fra en ven:

Han har en AMD Barthon 1.8Ghz 2500+ med 2 HD, Geforce grafikkort og 1
CD-rom.

CPUen bliver 70°C varm. I en menu inde i BIOS kan han vælge ved hvilken
tempr. systemet skal lukkes ned. Her kan han vælge 60, 65 og 70.

Er 70 grader meget? Kan det få computeren til at gå ned?
--
ml

Fra : ml

Dato : 12-08-03 18:59

"ml" <ml@ml.ml> wrote in message

En ting mere:

Kan man få et windows program der kan måle temperatur i CPU og systemet?
--
ml

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 12-08-03 19:39

"ml" <ml@ml.ml> skrev i en meddelelse
> "ml" <ml@ml.ml> wrote in message
>
> En ting mere:
>
> Kan man få et windows program der kan måle temperatur i CPU og
> systemet?

Der er en del, men det afhænger af hvilket bundkort han har.
Jeg har et Asus bundkort og bruger Asus PC Probe, som fulgte med mit
bundkort.
eller er der bla. Mother Board Monitor 5.3.3.0 (tror det er den nyeste
version)

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Kim Nielsen

Dato : 15-08-03 01:23

Har her også enBarton 2500+ på et Asus A7nX8 Dlx.

Temperatur på cpu her i varmen er mellem 40- 44 grader målt både i bios og
AsusProbe som kører i windows.
Køleren er en Silent viking første udgave monteret en Pabstblæser 2500 omdr.
istedet den originale 2050 omdr.( omkring 30 grader I stuen)
Har brugt ArticSilver III som kølepasta og et par cabinetblæsere til
indsugning og udsugning.
Og det vil jeg sige er tilfredstillende med luftkøling temperaturmæssigt.

Så de 70 grader du har er for meget efter min mening for jo højere
temperatur jo mere ustabilt bliver CPU-en
Håber det giver dig en rettesnor.

Kim

Fra : Devast8or

Dato : 12-08-03 19:01

ml wrote:
> [...]
> 70.
>
> Er 70 grader meget? Kan det få computeren til at gå ned?

CPUen dør vist først ved 85 eller 95, men 70 er meget. Jeg ville helt
sikkert se at få gjort noget ved det. Start med at pil køleren af, og monter
den igen. Sørg for at den sidder rigtigt, og at der sidder et _tyndt_ lag
kølepasta imellem CPUens kerne og selve køleprofilen. Rens først det gamle
kølepasta af med isopropylalkohol (kan købes i Matas til 14,95). Og husk at
tjekke at køleren rent faktisk kan køle CPUen, og den ikke er for svag.

Sørg derfter for luftgennemstrømning i kabinettet. Indsugningsblæsere
nederst, udsugning øverst (varm luft stiger som bekendt opad ;)

Devast8or

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 12-08-03 19:21

On Tue, 12 Aug 2003 20:01:28 +0200, Devast8or wrote:

> CPUen dør vist først ved 85 eller 95, men 70 er meget.

Ja, men først går den vel "kold"? At den den eneøjeblik virker fint og
stabilt og så den pludselig brænder af lider ikke så sandsynligt i mine
ører.

> Jeg ville helt
> sikkert se at få gjort noget ved det.

Helt enig. Hvis den virkelig er 70 grader er der sikkert ikke meget at
gi'af inden den går ned/bliver ustabil.

--
Lars

Fra : ml

Dato : 12-08-03 19:07

"ml" <ml@ml.ml> wrote in message

> Er 70 grader meget? Kan det få computeren til at gå ned?

Glemte at spørge om den høje temp. kan skyldes at computeren står i et rum
der er 30 grader varmt?
--
ml

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 12-08-03 19:24

On Tue, 12 Aug 2003 20:06:30 +0200, ml wrote:

> Glemte at spørge om den høje temp. kan skyldes at computeren står i et rum
> der er 30 grader varmt?

Jeg sveder. Kan det skyldes at jeg sidder i en sauna?

--
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-03 19:39

>"ml" <ml@ml.ml> wrote in message

>Glemte at spørge om den høje temp. kan skyldes at computeren står i et rum
>der er 30 grader varmt?
>--
Kunne tyde på den mange gange før sket fejl, hvis du ellers har luftkøling
nok i kabinettet, så tror jeg du MÅSKE har vendt kølerer forkert, husk
falsen skal vende op mod kanten på soklen.
Ellers er der ikke nok kontakt imellen processor og køler.
Kig efter det.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Henning Larsen

Dato : 12-08-03 19:48

> "ml" <ml@ml.ml> wrote in message

> Glemte at spørge om den høje temp. kan skyldes at computeren står i et rum
> [...]

Næppe, også hos mig har termometeret rundet de 30 grader, og min P4 2.8 kan
jeg ikke drive over 60 grader, selv ved hård belastning. Og jeg benytter
Intels standardkøler uden kølepasta.

Henning

Fra : Christian Mygind

Dato : 12-08-03 20:39

Henning Larsen wrote:

> Næppe, også hos mig har termometeret rundet de 30 grader, og min P4
> 2.8 kan jeg ikke drive over 60 grader, selv ved hård belastning. Og
> jeg benytter Intels standardkøler uden kølepasta.

Der er også fanden til forskel på varmeudviklingen fra en Intel og en AMD.
De 30 grader har ALT at gøre med problemet.
Maskinen køles med luft, og hvis den luft er 30 grader varm køler den
ringere end når samme luft er 20 grader varm. Jeg har et XP1800-baseret
system - og jeg skal simpelthen bruge en ekstra kabinetkøler om sommeren -
mest fordi min cpu-køler ikke er voldsomt god.

70 grader er lidt for meget - selvom man normalt siger, at så længe systemet
er stabilt er der ingen speciel grund til at bekymre sig over en høj
temperatur. Smid en ekstra kabinetkøler i - eller køb en bedre cpu-køler.

/Chr

Fra : Bernhard Ege

Dato : 12-08-03 23:00

"Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk> wrote in message

> Der er også fanden til forskel på varmeudviklingen fra en Intel og en
AMD.

Tjaa, både p4 og barton yder næsten samme varme effekt så der er der
ikke den store forskel. Problem med AMD er at den effekt bliver afsat i
et ca. 1 kvadratcm stort areal hvor det på en P4 nok er 9-10 kvadratcm.
Det gør at p4 har nemmere ved at få varmen væk og derfor kan nøjes med
aluminiumskølere af middelmådig standard. AMD kølere er nød til at kunne
trække varmen effektiv væk fra midten hvilket aluminium ikke kan klare
tilfredsstillende. Kobber er der at foretrække.

Jeg har en P4 2.5GHz (en Dell) på arbejde og den køler er godt nok en
stor fanden og den er _ikke_ særlig støjsvag. Min køler til min 2GHz
Barton er praktisk taget lydløs ved siden af og begge cpuer yder ca.
lige meget varme (men bliver ikke lige varme).

mvh Bernhard

Fra : Christian Mygind

Dato : 12-08-03 23:08

Bernhard Ege wrote:

> [...]
> nød til at kunne trække varmen effektiv væk fra midten hvilket
> aluminium ikke kan klare tilfredsstillende. Kobber er der at

Præcist.

/Chr

Fra : Christof

Dato : 12-08-03 21:10

"ml" <ml@ml.ml> wrote in message
> [...]
> tempr. systemet skal lukkes ned. Her kan han vælge 60, 65 og 70.
>
> Er 70 grader meget? Kan det få computeren til at gå ned?

Apropos køling, igår da det virkelig var varmt, der omkring de 30 grader,
pillede jeg side dækslet på mit kabinet af og satte en helt normal rum
ventilator foran. Hold fast det rykkede, selv efter at jeg havde spillet var
den ikke over 40 grader varm. Når den bare stod stille kom den ned på 33
grader. Det skal siges at det er en P4 2.53 jeg kører med.

Mvh
Christian

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 12-08-03 21:18

Christof wrote:
> Hold fast det rykkede, selv efter at jeg
> havde spillet var den ikke over 40 grader varm. Når den bare stod
> stille kom den ned på 33 grader. Det skal siges at det er en P4 2.53
> jeg kører med.

Det kan bestemt bruges i en snæver vending, men der kommer godt nok også
meget støv med ind

--
Martin K

Fra : Jan Jensen

Dato : 13-08-03 05:41

jeg køre med en AMD Athlon Thoroughbred XP 2200+ (1800MHz) , og har også ca
30 grader i stuen, min cpu ligger på 52-53 C.......... med standard køler

Fra : ml

Dato : 13-08-03 14:56

"ml" <ml@ml.ml> wrote in message
> En forespørgsel fra en ven: