[Fwd: Bedste danske albums fra 90'erne?]
Fra : Hans og Maria

Dato : 04-04-01 22:41

--------------5CCA4E0BEABA2CF4CA25E3FC

Et af 1990'ernes bedste danske album kom allerede i 1990. Det hed "1990"
og var Love Shops debutalbum.
Og så var det på dansk - i modsætning til mange af de pseudoamerikanske
"danske" albums som allerede er blevet nævnt.

Hans

--------------5CCA4E0BEABA2CF4CA25E3FC

From: "Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk>
Newsgroups: dk.kultur.musik
Subject: Bedste danske albums fra 90'erne?
Date: Wed, 4 Apr 2001 18:36:20 +0200

Jeg tænkte, vi kunne lave en lille tråd og finde ud af, hvilke albums, der
skulle være med på en liste over de bedste fra 90'erne?

Jeg siger bare nogle stykker, så kan I jo føje til (eller sortere fra).

Caroline Henderson: Cinemataztic
Savage Rose: Black Angel
Dizzy Mizz Lizzy: Dizzy Mizz Lizzy
Kashmir: The Good Life
Lars Hug: Kiss & Hug from a happy boy
måske Thomas Helmig: Stupid Man

--
Peter Brandt Nielsen brandt@etklikherfra.dk
http://w1.1537.telia.com/~u153700010

--------------5CCA4E0BEABA2CF4CA25E3FC--

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 06-04-01 20:01

Hans og Maria wrote:

> [...]
> Og så var det på dansk - i modsætning til mange af de pseudoamerikanske
> "danske" albums som allerede er blevet nævnt.

Kan et album uden sang være 'dansk'?

Ulrik Magnusson

--
"Patriotism is the virtue of the vicious"
Oscar Wilde

Fra : Erik O.

Dato : 07-04-01 14:50

> Kan et album uden sang være 'dansk'?

Hvad mener du ??

Fra : sshj

Dato : 09-04-01 13:36

"Erik O." <eo@city.dk> skrev i en meddelelse

pseudoamerikanske
> Hvad mener du ??

Jeg mener, at betegnelsen "på dansk" kun giver mening for plader med sang
på, og
derfor ikke kan bruges generelt.

NB! Jeg henviser i "et album uden sang" _ikke_ til Love Shops plade - jeg
sætter
bare spørgsmålstegn ved at der skulle være en speciel kvalitet i at danske
sangere
synger på dansk, da dette lader til at være Hans' opfattelse.

Ulrik Magnusson

Fra : Peter Munch Nielsen

Dato : 24-04-01 21:12

Ellers er det jo også "fedt" at bemærke at alle de danske albums, der er nævnt
er med engelske tekster!

Peter

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 24-04-01 21:31

Peter Munch Nielsen wrote:

> Ellers er det jo også "fedt" at bemærke at alle de danske albums, der er nævnt
> er med engelske tekster!

?

Ulrik Magnusson

Fra : Peter Munch Nielsen

Dato : 25-04-01 18:10

Ja....OK.....jeg så ikke lige tråden længere oppe. Sorry

Peter

Fra : Jonas L. Jensen

Dato : 28-04-01 09:02

[...]
:
: Ulrik Magnusson

Hmm... det at synge på dansk er meget svært, da dansk er et meget tungt
sprog (svenskerne har det noget lettere) så det er en præstation at få dansk
sang til at lyde flydende og smidigt... det er måske det han referer til?

- Jonas

Fra : nikolaj borg

Dato : 28-04-01 16:17

"Jonas L. Jensen" <jonas@stav.dk> wrote in message
> Hmm... det at synge på dansk er meget svært, da dansk er et meget tungt
> sprog (svenskerne har det noget lettere) så det er en præstation at få
dansk
> sang til at lyde flydende og smidigt

Er det måske derfor, vi ser så meget rap på dansk? At den danske dialekt
passer bedre til det mere hakkende?

/Nikolaj

Fra : Søren Thuesen

Dato : 23-05-01 23:43

"Jonas L. Jensen" wrote:

> [...]
> sang til at lyde flydende og smidigt... det er måske det han referer til?

Prøv at lytte til f.eks. Sebastian, Pia Raug, Nikolaj Nørlund, Povl
Dissing, Sneakers med Sanne, det fejler da ikke noget, tværtimod.

Det kunne også være, at det er for let for danskere at synge på engelsk,
så lyder det da OK, synes vi, selv om englændere griner ad os. Tag bare
"I'm not an actor, I'm not a star - and I don't even have my own car" -
så kan det vel ikke blive meget værre hvad angår pjatterim!

--
Søren