SIM unlocking af mobiltelefon
Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 08-08-03 13:19

Hejsa,

Jeg sidder lige og tittet lidt rundt på Forbruger Informationens hjemmeside,
der skriver de at det er fuldt lovligt at låse mobiltelefoner op, ja, de
anbefaler det ligefrem. Nu er det så at jeg mindes at SonyEricsson har meldt
ud, at hvis man fjerner simlocken, bortfalder garantien ... Det er jo
ligesom at de to meldinger modsiger hinanden lidt.

Mit spørgsmål er derfor, må SE godt lade garantien bortfalde, når der ikke
er en lovgivning der siger at det er ulovligt ( der er selvf. heller ikke en
der direkte siger det er lovligt ), eller er man i sin gode ret til at kræve
at SE overholder garantiforpligtielserne ?

//Bo Jensen

Fra : Klaus

Dato : 08-08-03 13:23

"Bo Bach Jensen" <bachy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kræve
> at SE overholder garantiforpligtielserne ?

En garanti er noget der ydes udover købelovens krav om reklamationsret.
Denne garanti kan gøres betinget af alt hvad giveren ønsker.
Købelovens reklamationsret kan ikke berøres deraf.
Klaus

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 08-08-03 14:10

"Klaus" <hebs@fjerndette-esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Denne garanti kan gøres betinget af alt hvad giveren ønsker.
> Købelovens reklamationsret kan ikke berøres deraf.

Begge dele bortfalder, hvis der er lavet "uautoriserede indgreb" i
telefonen.
Det er netop det SonyEricsson mener der er gjort, hvis sim-låsen fjernes.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-03 14:17

"Allan Lund Soerensen"

> Begge dele bortfalder, hvis der er lavet "uautoriserede indgreb" i
> telefonen.
> Det er netop det SonyEricsson mener der er gjort, hvis sim-låsen fjernes.

Se her !

http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=13370
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=8494
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=18249
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=17774

--
MVH.
Anders Skalsted

www.nokia-unlock.dk

Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 08-08-03 14:40

"Nokia-Unlock.dk" <webmaster(a)nokia-unlock.dk> wrote in message

> "Allan Lund Soerensen"

> [...]
Hehe .. noget siger at det er noget du interreserer dig for

Jeg mindes at grunden til at SE melder ud med denne melding, var at visse
teleselskaber pressede dem, var det bare løse rygter, eller er der nogen der
kan svare på om det er sandt, og hvem af teleselskaberne det isåfald var ?

//Bo Jensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-08-03 14:52

"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
> "Klaus" <hebs@fjerndette-esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Begge dele bortfalder, hvis der er lavet "uautoriserede indgreb" i
> telefonen.

Det er vist ikke helt korrekt.
Købeloven sættes ikke ud af kraft selvom man åbner sin telefon og gør noget
ved den.
Købers mangelsbeføjelser vil stadig bestå, selvom bevisførelsen for, at der
er tale om en mangel kan blive mere grumset. Men som de siger i
Forbugerstyrelsen: Den slags har vi syns- og skønsmænd til.

Eks.:
Selvom telefonen er blever unlocket vil der stadig kunne gøres mangler
gældende på eksempelvis displayet. Det første halve år efter købet vil det
endog være op til sælger, at bevise at manglen skyldes un-lockingen (eller
anden udefrakommende påvirkning), og ikke var tilstede ved købet.

/Per

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 08-08-03 14:35

Jeg ved ikke om det hjælper, men prøv at se
3f182f55$0$76077$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
Afgørelse i klagesag mod Canon, 18-07-2003, 19:33

Umiddelbart mener jeg problemstillingen er simular. Den generele holdning
blandt producenter (sådan som jeg opfatter det), er det forbrugeren der bære
risikoen, hvis der "pilles" ved det software, som findes i hardware. Nu
kender jeg intet til fjernelse af simlock fra en mobiltelefon. Men
umiddelbart lyder det som om, at man overskriver/ændre et adresse område i
telefonen. Præsic det samme som hvis man opdater sin firmware i alt andet
hardware.

Forskellen er bare, at du piller for at "slippe" for at være bundet til et
teleselskab, og sagen med canon var for at fejlrettet og opdateret produktet
(som tilsyneladende har sendt et produkt med fejl i på marked).

En total ujuridsk svar, men dog en holdning

Allan Bach

Fra : Rune Wold

Dato : 08-08-03 21:48

[klip]

> [...]
> telefonen. Præsic det samme som hvis man opdater sin firmware i alt andet

Der er ingen tvivl om, at den garanti som producenten afgiver, kan gøres
betinget af, at sim-locken ikke fjernes, således at den bortfalder, hvis
køber rent faktisk fjerner den. Dette må gælde uanset, at der ikke er nogen
sammenhæng fjernelse af sim-lock og den konkrete fejl.

Omvendt kan fjernelse af sim-locken på ingen prisgive købers rettigheder
ifølge købeloven. *Men* det er klart, at hvis manglen er software relateret,
og særlig hvis den viser sig efter fjernelsen af sim-locken, da vil køber
nok have særdeles svært ved at løfte bevisbyrden for, at der forelå en
mangel ved risikoens overgang.

Et total juridisk svar uden holdninger

/Rune Wold

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 08-08-03 22:02

On Fri, 8 Aug 2003 22:47:56 +0200, "Rune Wold" <news78@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>køber rent faktisk fjerner den. Dette må gælde uanset, at der ikke er nogen
>sammenhæng fjernelse af sim-lock og den konkrete fejl.

Hvordan vil SE så kunne se om det var et teleselskab eller en
"uautoriseret" der havde fjernet låsen?
Flemming Jacobsen

Fra : Rune Wold

Dato : 08-08-03 22:18

[klip]

> Hvordan vil SE så kunne se om det var et teleselskab eller en
> "uautoriseret" der havde fjernet låsen?

Dette er ene alene et bevis spørgsmål, som må holdes adskilt fra
spørgsmålet, om garantien bortfalder eller ej ved uautoriseret bortfjernelse
af sim-lock

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 09-08-03 00:27

Thunderbird[7100] skrev:

> Hvordan vil SE så kunne se om det var et teleselskab eller en
> "uautoriseret" der havde fjernet låsen?

Det må det teleselskab tlf'en er solgt hos vel kunne svare på?
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Biker Mike

Dato : 11-08-03 11:38

Allan Schuster Bach wrote:

> [...]
> overskriver/ændre et adresse område i telefonen. Præsic det samme som
> hvis man opdater sin firmware i alt andet hardware.

Når du på lovligt vis vil fjerne sim låsen på en mobiltelefon ringer du til
dit teleselskab og får den tastekombination som skal til at åbne telefonen,
Du skal altså selv åbne telefonen efter deres anvisninger, Hvis din kone nu
har en telefon magen til kan hun bruge den samme kombination og åbne sin
telefon også, i det ene eksempel har du fået lov af teleselskabet, i det
andet har din kone ikke, men at det ville kunne få garantien til at
bortfalde for din kones tilfælde vil jeg stille mig stærkt tvivlende
overfor, da der jo ikke er tale om et "indgreb" i telefonen, men brug af en
funktion som telefonen er født med, og som kan bruges uden at ødelægge
noget. (andet end teleselskabets indtjæning naturligvis)

Hilsen Michael

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-08-03 22:18

> [...]
> anvisninger, Hvis din kone nu har en telefon magen til kan hun bruge
> den samme kombination og åbne sin telefon også

Nej, det kan hun ikke, for de numre du får at vide fungerer kun på den
enkelte telefon. Det er derfor IMEI nummeret skal oplyses ved unlocking.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 18-08-03 23:18

On Mon, 18 Aug 2003 23:18:22 +0200, "Martin Sørensen"
<mos@FJERNlaxity.dk> wrote:

>Nej, det kan hun ikke, for de numre du får at vide fungerer kun på den
>enkelte telefon. Det er derfor IMEI nummeret skal oplyses ved unlocking.

Skulle ikke oplyse emei nummer da min 3510 hos Orange skulle låses op,
desværre så var den låst op i forvejen men jeg vidste det dog ikke.
Flemming Jacobsen