Årsag til sygemelding
Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-08-03 12:11

Hej,

Har arbejdsgiver mulighed for at kræve at få oplyst *hvad* en
funktionæransat medarbejder fejler ved sygemelding og efterfølgende
lægeerklæring?

Anyone?

** Lars

Fra : Peter G C

Dato : 08-08-03 12:20

"Lars Knudsen" <newsgroup@landligt.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Har arbejdsgiver mulighed for at kræve at få oplyst *hvad* en
> funktionæransat medarbejder fejler ved sygemelding og efterfølgende
> lægeerklæring?

Helt klart nej. Årsagen skal ikke oplyses. Heller ikke i lægeerklæringen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-08-03 12:20

Hej Peter,

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Helt klart nej. Årsagen skal ikke oplyses. Heller ikke i lægeerklæringen.

OK - tak for det.

Vi har bare en medarbejder der er mærkelig meget syg i lang tid ad gangen...
Som man fra tredie hånd hører udtale sig ude i byen til fest fredag aften
hvor hun har været syg hele uge om at hun ihvertifælde ikke vil arbejde på
arbejdspladsen igen. Og så er syg igen ugen efter. Småirriterende at folk
ikke bare kan være ærlige.

Nå, men der findes nok en anden løsning.

** Lars

Fra : Peter G C

Dato : 08-08-03 13:24

> Hej Peter,

Hej Lars.

[klip]

> Nå, men der findes nok en anden løsning.

Arbejdsgiveren skal jo i den situation blive ved med at kræve
lægeerklæringer.... lægen sygemelder kun, hvis der er grundlag for det.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 08-08-03 13:41

> [...]
>
> Arbejdsgiveren skal jo i den situation blive ved med at kræve
> lægeerklæringer.... lægen sygemelder kun, hvis der er grundlag for det.

Det grundlag kan vel være psykisk? - det er jo lidt svært at modbevise at
der ikke er noget galt.

/Dennis

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-08-03 13:48

Hej,

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message

> Det grundlag kan vel være psykisk? - det er jo lidt svært at modbevise at
> der ikke er noget galt.

Jo - præcist. Og som udgangspunkt kan en lægeerklæring vel nok ikke
diskuteres.

** Lars

Fra : Mari

Dato : 08-08-03 22:32

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:3f339a17$0$83040$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det grundlag kan vel være psykisk? - det er jo lidt svært at modbevise
at
> der ikke er noget galt.

Fraværsårsagen, som lægen giver erklæring på er "Uarbejdsdygtig"
pga..........

Og retten til fravær på grund ag uarbejdsdygtighed er,
hvad der er tale om, når man er sygemeldt.

/Mari

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-08-03 13:47

Hej Peter,

> Arbejdsgiveren skal jo i den situation blive ved med at kræve
> lægeerklæringer.... lægen sygemelder kun, hvis der er grundlag for det.

Naturligvis - det må man da gå ud fra.

Det er stadig bare mærkeligt at man er syg en hel uge, tager på druktur
fredag og så stadig er syg ugen efter.

Men det kan jo kun blive spekulationer.

** Lars

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 08-08-03 14:27

> "Lars Knudsen" <newsgroup@landligt.dk> skrev i en meddelelse

> Helt klart nej. Årsagen skal ikke oplyses. Heller ikke i lægeerklæringen.

kan det nu også passe?

funktionærlovens §5 siger:
§ 5. Bliver funktionæren på grund af sygdom ude af stand til at udføre sit
arbejde, betragtes den heraf følgende tjenesteforsømmelse som lovligt
forfald for funktionæren, medmindre han under tjenesteforholdets beståen har
pådraget sig sygdommen ved forsæt eller grov uagtsomhed, eller han ved
stillingens overtagelse svigagtigt har fortiet, at han led af den pågældende
sygdom.

For at kunne afgøre fortsæt, svig eller grov uagtsomhed, er man vel nødt til
at vide hvad patienten fejler - eller tager jeg fejl

Peter

Fra : Mari

Dato : 08-08-03 22:35

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> For at kunne afgøre fortsæt, svig eller grov uagtsomhed, er man vel
nødt til
> at vide hvad patienten fejler - eller tager jeg fejl

Nej............... arbejdsgiver har bevisbyrden, hvis han vil
hævde at fraværet er selvforskyld mv.

/Mari