Betaling med check
Fra : Ukendt

Dato : 08-08-03 11:33

Hej NG!

Jeg arbejder i en mindre forretning, hvor vi modtager med få check's, mindre
end en håndfuld om året!
Desværre har vi modtaget en check, der viste sig at være stjålet!
For at sikre sig, at det ikke gentager sig, vil tage nogle forholdsregler.
Men kan vi helt nægte at tage imod check?
Jeg har hørt noget om, at bankerne har et fælles telefonnummer man kan ringe
til, for at få clearet en check. Er der nogen der kender noget til det?

Med venlig hilsen

Helmut Lotti

Fra : alexbo

Dato : 08-08-03 11:55

"Helmut Lotti" skrev

> Men kan vi helt nægte at tage imod check?

Ja, dankort, cheks, veksler, frimærker, udenlandsk valuta, ægte tæpper, kan
man modtage eller lade være.
Danske kontanter er gyldigt betalingsmiddel, de skal modtages.

Der findes en bestemmelse om det, jeg skal prøve at finde den, men nu vil
konen på stranden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Sven Nielsen

Dato : 08-08-03 13:27

In article <bgvvib$2fle$1@news.cybercity.dk>, alexbo@post.cybercity.dk
says...

> Danske kontanter er gyldigt betalingsmiddel, de skal modtages.

Det er nu ikke helt korrekt, f.eks. har ingen pligt til at modtage mere
end femogtyver mønter af hver enhed, jf. Møntlovens par 4 stk. 3.

Møntloven = Lov nr. 817 af 21/12/1988.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Dunk

Dato : 08-08-03 14:37

"Sven Nielsen" <sven@NO.SPAM.SPAMscientist.SPAMcom> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er nu ikke helt korrekt, f.eks. har ingen pligt til at modtage mere
> end femogtyver mønter af hver enhed, jf. Møntlovens par 4 stk. 3.

Hvorfor skal vi i tide og utide høre om den latterlige møntregel. Det
handler sagen jo slet ikke om - og de fleste steder tager man såmænd mod
mønterne også selv om der skulle være 50 af dem.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Sven Nielsen

Dato : 08-08-03 15:30

In article <3f33a76a$0$97241$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
091255slet@iname.com says...

> Hvorfor skal vi i tide og utide høre om den latterlige møntregel. Det

Fordi den er der.

> handler sagen jo slet ikke om - og de fleste steder tager man såmænd mod
> mønterne også selv om der skulle være 50 af dem.

Du giver udtryk for din personlige mening og politiske holdning til
vedtagne love. Det har intet med jura at gøre, og du er derfor OT.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Dunk

Dato : 08-08-03 17:24

> Du giver udtryk for din personlige mening og politiske holdning til
> vedtagne love. Det har intet med jura at gøre, og du er derfor OT.

Nej det gør jeg ikke, men jeg fortæller at den omtalte møntlov er
fuldstændig irrelevant i relation til emnet, som er 'Betaling med check'.

Noget andet er at loven eksisterer, men den har kun mening i relation til
chikanebetalinger. Normalt tænkende mennesker vil ikke komme med en sådan
stak mønter - og hvis de endelig gjorde ville modtageren jo nok pragmatisk
vurdere om han gad tælle dem op eller ej for overhovedet at få sin betaling.
Derfor har den lov ingen reel relevans - og slet ikke under dette emne.

Venlig hilsen
Dunk

PS: Stop det fis med at sende indlæggene til en hel anden gruppe

Fra : Andy

Dato : 08-08-03 12:36

> Desværre har vi modtaget en check, der viste sig at være stjålet!

Det normale er at check kun modtages imod forevisning af
legitimation(Dankort, Bank ID eller Pas).

Andy

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 08-08-03 17:11

In news:3f338b3e$0$24614$edfadb0f@dread14.news.tele.dk ,
Andy <aaa_2500X@hotmail.com> typed:

> Det normale er at check kun modtages imod forevisning af
> legitimation(Dankort, Bank ID eller Pas).

Dankort og bank ID kender jeg til. Men i Bilka hvor jeg arbejder, er det
ikke nok med et pas..
Min chef mener at det er for nemt at forfalske (til en grad hvor vi søvnige
kasse"damer" ikke kan se det er falsk)
Og også at et pas ikke beviser at man virkeligt har en konto som checken kan
hæves fra.

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-08-03 17:16

"Bjarke Ravn-Jonsen" <usenet@mandril.dk> skrev:

> Dankort og bank ID kender jeg til. Men i Bilka hvor jeg arbejder,
> er det ikke nok med et pas..
> Min chef mener at det er for nemt at forfalske (til en grad hvor
> vi søvnige kasse"damer" ikke kan se det er falsk)

Hvilken form for legitimation mener han er godt nok?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 08-08-03 20:02

Morten Bjergstrøm skrev:

> Hvilken form for legitimation mener han er godt nok?

ID-kort fra banken eller et dankort... der på er kontonr. trykt på.
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 09-08-03 01:45

"Peter Sepstrup" <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> skrev i en meddelelse

> ID-kort fra banken eller et dankort... der på er kontonr. trykt på.

Og er der noget (lovmæssigt) til hinder for at man skriver sådanne
oplysninger ned på en papirlap ved siden af, hvis man nu er meget mistroisk
og gerne vil sikre sig at man har de rigtige oplysninger til at få fat på
vedkommende som alternativt kan bruge sin check et andet sted?
Er der begrænsninger mht. at notere cpr-nr/fødselsdato/konto-nr/osv. eller
andet relevant i den forbindelse?

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Andy

Dato : 09-08-03 20:04

> [...]
> vedkommende som alternativt kan bruge sin check et andet sted?
> Er der begrænsninger mht. at notere cpr-nr/fødselsdato/konto-nr/osv. eller

Det normale indenfor detailhandel er at man skriver ID nummeret,
Dankortnummeret eller kontonummeret ned... Hvad loven siger er jeg ikke klar
over.

Andy

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 09-08-03 23:03

In news:3f3545b1$0$24643$edfadb0f@dread14.news.tele.dk ,
Andy <aaa_2500X@hotmail.com> typed:?

> Det normale indenfor detailhandel er at man skriver ID nummeret,
> Dankortnummeret eller kontonummeret ned... Hvad loven siger er jeg
> ikke klar over.

Så vidt jeg fik at vide er det vist ikke lovligt at skrive kontonummeret
ned...
Kortnummer og løbenummer på ID kort, er det vi bruger.

Fra : alexbo

Dato : 10-08-03 01:01

"Bjarke Ravn-Jonsen" skrev

> Så vidt jeg fik at vide er det vist ikke lovligt at skrive kontonummeret
> ned...

Kontonummeret skulle da gerne stå på checken.
Ellers ville det jo også være vanskeligt at kontrollere om IDkort og check
hører sammen.

mvh
Alex Christensen