Manglende udbetaling af depositum.
Fra : Jesper

Dato : 07-08-03 17:47

Halløj.
En god veninde er havnet i en lille boligtvist.
Hun har i sin tid betalt 13.500 kr. i depositum for et lejemål. Hun har
kvittering med underskrift for dette.
Da min veninde flytter ud af lejligheden nægter udlejeren at udbetale
depositummet.
Udlejer forklarer at depositummet skal bruges til at udskifte vinduer samt
div. renovering af lejligheden.
Udlejere forklarer ydermere at et evt. resterende beløb vil blive udbetalt
til min veninde.
Et par måneder senere modtager min veninde 3.500 kr. (ud af de ialt 13500).
Der foreligger ingen lejekontrakt.
Mit spørgsmål er således som en udlejer har ret til at beholde depositummet
under nogen omstændigheder.
Min veninde boede i lejligheden i et års tid, så det virker ikke rimeligt
efter min mening at hun skal betale for alt det.
Henvis gerne til en paragraf da jeg agter at ringe til vedkommende.

Venlige sommerhilsner
/Jesper

Fra : Floatin

Dato : 07-08-03 20:29

Hvor længe gik der fra hun fraflyttede til hun havde den skriftlige
opgørelse over "istandsættelses-kravet"?

Fra : Jesper

Dato : 07-08-03 22:11

"Floatin" <pokkersosse6@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor længe gik der fra hun fraflyttede til hun havde den skriftlige
> opgørelse over "istandsættelses-kravet"?

(klip)

Hun har aldrig modtaget noget skriftligt.
Det er naturligvis ikke optimalt at min veninde ikke gør mere ved sagen fra
starten (hun fraflyttede lejligheden pr. 1/11-02).
Jeg ved ikke helt om der er nogen forældelses frist på sådan noget.
Men nu har jeg kontaktet udlejeren, som lovede at ringe tilbage i næste uge.
Muligvis for jeg en bunke undskyldninger om dårlig økonomi osv. men lad os
nu se.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-08-03 07:36

> (klip)
>
> Hun har aldrig modtaget noget skriftligt.

Så skal hele depositummet tilbagebetales. Udlejer har højst to uger til
at fremsætte krav og et evt. mundtligt krav får han svært ved at bevise
eksistensen af.

I øvrigt skal lejeren ikke betale for udskiftning af vinduer.

Din veninde kan overveje at kontakte en advokat og gå i boligretten for
at få pengene.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 08-08-03 12:20

Jesper skrev:

> [...]
> efter min mening at hun skal betale for alt det.
> Henvis gerne til en paragraf da jeg agter at ringe til vedkommende.

Hun skal kun betale for de ting hun har "ødelagt" + (måske) maler. der må
kun (som Bjergstrøm også skriver) gå 14 dage fra lejligheden skal være
fraflyttet til at man modtager en opgørelse over de ting der skal ordnes...
Jeg ville i første omgang snakke med udlejeren om dette, hjælper det ikke
ville jeg få fat i en advokat... der er en rimelig chance for at det
hjælper allerede når udlejer bliver kontaktet af advokaten :)
--
Mvh. Peter.

Fra : Jesper

Dato : 08-08-03 11:21

> [...]
> ville jeg få fat i en advokat... der er en rimelig chance for at det
> hjælper allerede når udlejer bliver kontaktet af advokaten :)

Jeg takker mange gange for alle svar.
/Jesper