/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Hvad er udsalgsvarer?
Fra : Morten Snedker


Dato : 07-08-03 10:33

Jeg sad lige og læste linket
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/l_mfl.htm

, og faldt herover følgende:

"§ 7. En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor stort
et antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må
endvidere ikke nægtes salg til bestemte aftagere.
Stk. 2. De i stk. 1 fastsatte regler gælder ikke egentlige
udsalgsvarer. "

Mit spørgsmål er: hvad er definitionen på udsalgsvarer?

Jeg tænker her på ex. Bilka som har "udsalg" på sodavand, hvor man ex.
køber 7x1½ L for 50 kroner, men at pris pr. styk over 7x1½ L er
normalpris....må man (ex.) det?

mvh /Snedker
---
Svar venligst under det citerede
Klip og udelad, hvad du ikke besvarer

 
 
Morten Bjergstrøm (07-08-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 07-08-03 10:43

Morten Snedker <morten@nospam_dbconsult.dk> skrev:

> Jeg sad lige og læste linket
> http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/l_mfl.htm
>
> , og faldt herover følgende:
>
> "§ 7. En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor
> stort et antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der
> må endvidere ikke nægtes salg til bestemte aftagere.
> Stk. 2. De i stk. 1 fastsatte regler gælder ikke egentlige
> udsalgsvarer. "
>
> Mit spørgsmål er: hvad er definitionen på udsalgsvarer?

Den kan du også finde på Forbrugerstyrelsens hjemmeside:

http://www.fs.dk/kg/kg1695.htm

"... udsalgsvarer er varer, der tidligere har været solgt til en højere
pris i den pågældende forretning, hvilket på opfordring skal kunne
dokumenteres, mens varer, der er billigere end normalt, eller varer,
der sælges umiddelbart efter indkøb, ikke kan annonceres eller sælges
som udsalgsvarer. På den måde laver man altså en afgrænsning, der
matcher definitionen i lovteksten. ... "

"Hvad kan ikke være "egentlige udsalgsvarer"?
Inden for levnedsmiddel- og dagligvareområdet er det ikke normalt at
afholde udsalg, men der annonceres med fx "tilbud". Der kan normalt
ikke afholdes egentlige udsalg inden for levnedsmiddel- og
dagligvareområdet. Dette gælder i ganske særlig grad for de
varekategorier, der har relativ hurtig omsættelighed eller begrænset
holdbarhed som fx mælkeprodukter, øl, mineralvand, kaffe og bleer. Ved
salg til nedsat pris for disse varer vil der næsten altid være tale om
varer, der er sat til salg umiddelbart efter indkøb. "


> Jeg tænker her på ex. Bilka som har "udsalg" på sodavand, hvor man
> ex. køber 7x1½ L for 50 kroner, men at pris pr. styk over 7x1½ L
> er normalpris....må man (ex.) det?

Hvis lovteksten og lovens forarbejder regnes for noget så nej.

Men der har været kørt en sag mod Bilka angående netop dette. Bilka
vandt, af uvisse årsager, sagen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Morten Snedker (07-08-2003)
Kommentar
Fra : Morten Snedker


Dato : 07-08-03 10:58

On 7 Aug 2003 09:42:59 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:


>Men der har været kørt en sag mod Bilka angående netop dette. Bilka
>vandt, af uvisse årsager, sagen.

Kan den sag "findes" ?

mvh /Snedker
---
Svar venligst under det citerede
Klip og udelad, hvad du ikke besvarer

Anders Winther (07-08-2003)
Kommentar
Fra : Anders Winther


Dato : 07-08-03 16:09


"Morten Snedker" <morten@nospam_dbconsult.dk> wrote in message
news:bl84jvchva29c0oqkg4agah2e62pqucqqa@4ax.com...
> On 7 Aug 2003 09:42:59 GMT, "Morten Bjergstrøm"
> <nospam01@miljokemi.dk> wrote:
>
>
> >Men der har været kørt en sag mod Bilka angående netop dette. Bilka
> >vandt, af uvisse årsager, sagen.
>
> Kan den sag "findes" ?
denne ?

http://makeashorterlink.com/?J53612585

aw



Morten Snedker (07-08-2003)
Kommentar
Fra : Morten Snedker


Dato : 07-08-03 11:16

On 7 Aug 2003 09:42:59 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

Snublede over denne tråd
http://groups.google.dk/groups?q=bilka+tilbud+markedsf%C3%B8ringsloven&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=9at4tk%24j48%241%40news.inet.tele.dk&rnum=1

/Snedker
---
Svar venligst under det citerede
Klip og udelad, hvad du ikke besvarer

Morten Snedker (07-08-2003)
Kommentar
Fra : Morten Snedker


Dato : 07-08-03 11:33

On 7 Aug 2003 09:42:59 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Men der har været kørt en sag mod Bilka angående netop dette. Bilka
>vandt, af uvisse årsager, sagen.

Ikke af uvisse. Det jeg har kunnet læse mig til er, at dommen du
omtaler ligger før den nuværende ordlyd i MFL §7. Havde dommen ligget
_efter_ den nuværende udformning af paragraffen, ville Bilka have tabt
sagen.

/Snedker
---
Svar venligst under det citerede
Klip og udelad, hvad du ikke besvarer

Morten Bjergstrøm (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 08-08-03 07:17

Morten Snedker <morten@nospam_dbconsult.dk> skrev:

>> Men der har været kørt en sag mod Bilka angående netop dette.
>> Bilka vandt, af uvisse årsager, sagen.
>
> Ikke af uvisse.

Jo.

> Det jeg har kunnet læse mig til er, at dommen du
> omtaler ligger før den nuværende ordlyd i MFL §7.

Nej dommen er fra 2002
http://www.fs.dk/jura/fjura/sager/fo_bilka.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Kristian Storgaard (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 08-08-03 07:57

"Morten Bjergstrøm" skrev:

>> Ikke af uvisse.
>
> Jo.

Årsagerne er ikke uvisse. De fremgår af dommen, som er offentliggjort og kan
læses i sin helhed i U 2002.1574S.

En af begrundelserne er at begrænsningen ikke er absolut, men kun begrænser
sig til det enkelte køb. Det anføres at der ikke er noget til hinder for at
den samme kunde passerer kassen flere gange og hver gang får varen til den
nedsatte pris.

/kristian


Morten Bjergstrøm (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 08-08-03 10:24

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev:

> "Morten Bjergstrøm" skrev:
>
>>> Ikke af uvisse.
>>
>> Jo.
>
> Årsagerne er ikke uvisse. De fremgår af dommen, som er
> offentliggjort og kan læses i sin helhed i U 2002.1574S.

Uvisse i forhold til bemærkningerne til MFL §7 mener jeg nu det er.


> En af begrundelserne er at begrænsningen ikke er absolut, men kun
> begrænser sig til det enkelte køb. Det anføres at der ikke er
> noget til hinder for at den samme kunde passerer kassen flere
> gange og hver gang får varen til den nedsatte pris.

Det er bare ikke meningen med §en.

--
Morten http://miljokemi.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177512
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste