Dansk spam
Fra : René Løweneck

Dato : 07-08-03 06:41

Hej !

I forbindelse med mail, er det så ikke den almindelige dørsalgslov der
gælder ?

Altså, at private er fredede og der er frit skud på momsregistrerede ?

Og direct marketing i form af nyhedsbreve, er der vel heller ikke rørt ved ?
(lovligheden)

René Løweneck
www.lowesite.dk
LøweSite CMS - Styr din hjemmeside og få en spamfri webmail, - tilmed til en
fast fornuftig pris !

Fra : Jacob Møller

Dato : 07-08-03 07:36

Hej René,

Tag et kig på markedsføringsloven §6a.

Med venlig hilsen,
Jacob

Fra : Morten Snedker

Dato : 07-08-03 07:51

On Thu, 7 Aug 2003 08:35:38 +0200, "Jacob Møller" <jacob@kiloo.dk>
wrote:

>Tag et kig på markedsføringsloven §6a.

Findes der et link til dén...jeg vil nemlig også gerne kigge på den..

mvh /Snedker

---
Svar venligst under det citerede
Klip og udelad, hvad du ikke besvarer

Fra : René Løweneck

Dato : 07-08-03 08:06

Hej Morten !
"Morten Snedker" <morten@nospam_dbconsult.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der et link til dén...jeg vil nemlig også gerne kigge på den..

Ja, her er et link til markedsføringsloven :

http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/l_mfl.htm

Og her er et link til forbrugerombudsmandens fortolkning af ændringen, Juli
2003 :

http://www.forbrugerstyrelsen.dk/jura/loveregl/mfl/6a2vejl.htm

Fra : Villum Sejersen

Dato : 07-08-03 08:09

Morten Snedker wrote:

> Findes der et link til dén...jeg vil nemlig også gerne kigge på den..

http://www.retsinfo.dk/INDEX/OKO/AD000700.htm

Jeg foretrækker Retsinfos ministerieindgang:
http://www.retsinfo.dk/INDEX/Index.htm
Som regel har man en idé om hvilket ministerium, en lov hører under.

--
mvh. Villum Sejersen

Fra : peter hansen

Dato : 07-08-03 08:20

[CUT]

> Findes der et link til dén...jeg vil nemlig også gerne kigge på den..

På Forbrugerstyrelsens hjemmeside
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/0-mflovs.htm under Lov om Markedsføring
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/l_mfl.htm - fik engang dansk spam og
sendte uddrag 6a til spammeren og sagde at næste gang røg det til
forbrugerombudsmanden - så ikke mere til det...

hilsen fra pede

Fra : René Løweneck

Dato : 07-08-03 08:28

Hej Jacob !

"Jacob Møller" <jacob@kiloo.dk> skrev i en meddelelse
> Tag et kig på markedsføringsloven §6a.

Dørsalgsloven (markedsføringsloven §6) beskytter private (ikke
momsregistrerede) forbrugere.

Mener du, at det kan være et problem, hvis vi sender uopfordrede mails ud
til vores primære kundegruppe (som er momsregistrede) ?

Tager jeg fejl ? (links til dokumentation)

Fra : Christian

Dato : 07-08-03 08:55

On Thu, 7 Aug 2003 09:27:56 +0200, "René Løweneck" <rene@loweneck.dk>
wrote:

>Mener du, at det kan være et problem, hvis vi sender uopfordrede mails ud
>til vores primære kundegruppe (som er momsregistrede) ?

Ja.

§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved
brug af elektronisk post[...]

Bemærk "nogen".

>Tager jeg fejl ? (links til dokumentation)

Markedsføringsloven §6a http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/l_mfl.htm

/Christian

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-08-03 09:18

> Hej Jacob !
>
> "Jacob Møller" <jacob@kiloo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Dørsalgsloven (markedsføringsloven §6) beskytter private (ikke
> momsregistrerede) forbrugere.

Dørsalgsloven er ikke det samme som markedsføringslovens §6A, men en seperat
lov (Lov om visse forbrugeraftaler).

Markedsføringsloven dækker også henvendelse til erhvervsdrivende.

/Per

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 07-08-03 08:33

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse

> I forbindelse med mail, er det så ikke den almindelige dørsalgslov der
> gælder ?
>
> Altså, at private er fredede og der er frit skud på momsregistrerede ?

Du må ikke sende uopfordret spam til nogen, hverken B2C eller B2B jf.
markedsføringsloven §6a.
Kik også teksten om spam på
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=430

<SNIP>
7. Forbudets rækkevidde
Efter ordlyden af §6a, stk. 1, er erhvervsdrivende afskåret fra at udsende
salgsmateriale pr. e-mail til alle - såvel forbrugere som erhvervsdrivende.
Det er i den forbindelse uden betydning om udsendelsen sker til
virksomheders e-mailadresser eller deres medarbejderes.
</SNIP>

Fra : Kim Jespersen

Dato : 07-08-03 09:04

René Løweneck wrote:
> [...]
>
> Og direct marketing i form af nyhedsbreve, er der vel heller ikke rørt ved ?

Efter en ændring af markedsføringslovens § 6a den 25 juli i år, er det
nu tilladt for virksomheder som har din adresse i en kundedatabase at
sende dig reklamemail. Så private er ikke så beskyttede mere, da du ikke
behøver være kunde hos dem, men blot have handlet hos dem på et tidspunkt.
Ændringens ordlyd følger herunder.

mvh
Kim

Orientering fra Forbrugerombudsmanden
Ændring af markedsføringsloven
af juli 2003

17. juli 2003
Til erhvervs- og forbrugerorganisationer m.v.

Orientering om ændring af markedsføringslovens § 6a

Fra den 25. juli 2003 bliver det i visse tilfælde lovligt at udsende
reklamer via elektronisk post. Det er konsekvensen af en ændring af
markedsføringslovens § 6a .

Nedenfor følger Forbrugerombudsmandens orientering om, hvordan
bestemmelsen efter Forbrugerombudsmandens opfattelse skal fortolkes.

Lovændringen og denne orientering vedrører kun markedsføring via
elektronisk post (e-mail, SMS, MMS og lignende). Markedsføringslovens §
6a vedrører også markedsføring via andre kanaler som f.eks. telefax og
almindelig post. Disse andre kommunikationskanaler berøres imidlertid
ikke af lovændringen.

1. De hidtidige regler om markedsføring via elektronisk post

Markedsføringslovens § 6a, stk. 1, indeholder i dag et undtagelsesfrit
forbud mod at rette uanmodet henvendelse med henblik på afsætning af
varer og tjenesteydelser ved brug af elektronisk post (e-mail, SMS- og
MMS-beskeder m.v.), telefax og automatiske opkaldssystemer.

Markedsføringslovens § 6a, stk. 1, har følgende ordlyd:

Stk. 1. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug
af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med
henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt
arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har
anmodet om det.
2. De fremtidige regler om markedsføring via elektronisk post
Det nye stk. 2 i markedsføringslovens § 6a, har følgende ordlyd:

Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har
modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare
eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller
tjenesteydelser til kunden ved elektronisk post. Dette forudsætter dog,
at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i
forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved
efterfølgende henvendelser.

Bestemmelsen træder i kraft den 25. juli 2003.

Kort fortalt medfører ændringen, at en erhvervsdrivende fremover må
udsende reklamer via elektronisk post uden samtykke under følgende
betingelser:

modtageren af reklamen skal have købt varer eller tjenesteydelser hos
den pågældende erhvervsdrivende efter lovens ikrafttræden
modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet selv have oplyst sin
elektroniske adresse
modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet have fået oplyst, at
der fremover vil blive sendt reklamer og ad hvilken kanal (e-mail, SMS
o.l.)
modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet have haft mulighed
for at sige ”nej tak”
modtageren af reklamen skal ved hver eneste efterfølgende udsendt
reklame have en let og gebyrfri adgang til at sige ”nej tak”
den erhvervsdrivende må kun reklamere for egne tilsvarende produkter
eller tjenesteydelser

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-08-03 09:15

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@STOPSPAMprivat.dk> wrote in message

> [...]
> behøver være kunde hos dem, men blot have handlet hos dem på et tidspunkt.

Jeg synes nu din formulering er lidt løs. Det er ikke generelt tilladt at
udsende mails, blot man har en adresse i en kundedatabase. Der er,
ihvertfald ifølge Forbrugerombudsmandens udlægning, en række betingelser,
der skal være opfyldt først.
De vigtigste synes at være:
Der må kun udsendes reklame for produkter/ydelser tilsvarende dem som kunden
tidligere har købt
Købet skal være foregået efter lovens ikraftræden.
Der må kun udsendes reklame til kunder der selv har oplyst deres
elektroniske adresse, og som samtidig med dette har fået at vide, at den vil
blive brugt til reklame.

Det sætter nogen begrænsninger...

/Per

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-08-03 17:11

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote:

>Det sætter nogen begrænsninger...

Lovaendringen er efter min overbevisning betydningsloes. Hvis jeg
sammenholder FO's kommentarer til den nye lov med hans tidligere
fremsatte kommentarer til den gamle lov, bestaar aendringen reelt
i, at krydset i "Ja tak til spam" fremover maa vaere sat paa
forhaand (eller alternativt, at "Nej tak til spam" ikke er
afkrydset paa forhaand).

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-08-03 17:35

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
> i, at krydset i "Ja tak til spam" fremover maa vaere sat paa
> forhaand (eller alternativt, at "Nej tak til spam" ikke er

Der skal nu nok komme nogen sager, hvor nogle forretningsdrivende vil
forsøge at rykke grænsen.
Specielt fortolkningen af 'let og gebyrfri adgang' til at sige nej til spam
næsten inviterer til 'kreative' løsninger.

/per

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 08-08-03 08:51

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal nu nok komme nogen sager, hvor nogle forretningsdrivende vil
> forsøge at rykke grænsen.

Mon ikke langt de flest danske erhvervsdrivende selv er klar over at de
generer kunderne med spam og det dermed et dårligt for deres forretning at
benytte den slags markedsføring med mindre kunden klart og tydeligt har sagt
"ja-tak"?
De plattenslagere, der tidligere ikke kunne overholde markedsføringslovens
§6A vil naturligvis stadig være der, og forsøge at dække sig ind under
ændringen.

Jeg tror ikke ændringen får den store betydning i praksis.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 09-08-03 01:17

> [...]
spam
> næsten inviterer til 'kreative' løsninger.

Jeg er enig. Jeg læste derudover netop om netop disse nye regler for noget
tid siden. Som det blev opstillet i den artikel jeg læste kunne man i
fremtiden risikere at få en masse spam-sms´er fra de virksomheder man
tidligere har handlet hos pga. de nye regler.

Typisk betyder 'let og gebyrfri adgang' til at sige nej til spam i denne
forbindelse at man sender en sms til et tlf-nummer og afmelder sig
modtagelsen af fremtidigt spam. Det er ihvertfald let. Gebyrfrit, ja - bare
ikke til teleselskabet, som tjener de penge på afsendelsen af sms´er som
normalt.

Det betyder også at telefonselskaberne tjener penge på de nye regler, jvf.
den sms-pris man normalt har med sit selskab. Og det betyder at
teleselskaberne nok ikke er specielt/særligt villige til at "hjæpe"
forbrugeren pga. de økonomiske interesser... Lidt tankevækkende, men vi må
se hvordan det går
Jeg skal ihvertfald nok huske at tænke mig ekstra om, hvilke oplysninger jeg
i fremtiden giver de selskaber jeg handler hos

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-08-03 17:34

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote:

>Typisk betyder 'let og gebyrfri adgang' til at sige nej til spam i denne
>forbindelse at man sender en sms til et tlf-nummer og afmelder sig
>modtagelsen af fremtidigt spam.

Man kan jo bare lade vaere med at give tilladelsen til, at de
sender SMS'er i foerste omgang. Det var egentlig pointen i mit
indlaeg.

Saa slipper man for at melde sig fra senere. Det fremgaar jo
klokkeklart af baade lovteksten og FO's bemaerkninger, at man
skal kunne sige nej fra starten.

--
Allan Olesen, Lunderskov.