Fraskrive sig ansvar ved salg/lukning af I~
Fra : MAndersen

Dato : 04-08-03 16:17

2 ejere af et I/S sælger dette til andre personer som danner et A/S. Firmaet
fortsætter som en ny juridisk enhed, men med samme navn, samme bygning,
samme produkter og ydelser.

A/S'et overtager alle forpligtigelser fra I/S'et hvad angår produktansvar.
F.eks. en skade der er sket for et år siden som først viser sig om et halvt
år, hæfter A/S'et for.(produktansvar)

Men hvad hvis A/S'et går konkurs - er det så bad luck for skadelidte, eller
kan han komme efter det gamle I/S ?

mvh
MAndersen

Fra : Peter G C

Dato : 04-08-03 16:53

In news:3f2e78d9$0$13267$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
MAndersen <nospam@tdcadsl.dk> typed:

[klip]

> A/S'et overtager alle forpligtigelser fra I/S'et hvad angår
> produktansvar.

Det er muligt. Men I/S hæfter altså ved siden af - så man kan ikke bare
tørre ansvaret af. Det med at overdrage en pligt er temmelig svært. Det er
som udgangspunkt kun rettigheder, der kan overdrages.

> F.eks. en skade der er sket for et år siden som først
> viser sig om et halvt år, hæfter A/S'et for.(produktansvar)

Ja, A/S'et hæfter (det har man jo tilkendegivet), men I/S hæfter også, hvis
det oprindeligt er I/S'et der har solgt varen/ydelsen

> Men hvad hvis A/S'et går konkurs - er det så bad luck for skadelidte,
> eller kan han komme efter det gamle I/S ?

Det skulle vist gerne være besvaret i ovenfor.

At man skattemæssigt kan lave en skattefri virksomhedsomdannelse eller noget
lignende kommer ikke i erstatningsmæssig henseende sagen ved.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : MAndersen

Dato : 04-08-03 17:11

> [...]
> tørre ansvaret af. Det med at overdrage en pligt er temmelig svært. Det er
> som udgangspunkt kun rettigheder, der kan overdrages.

Jeg har foreslået min klient at få lavet afløbsdækning på 5 år
produktansvar, men hans advokat har sagt til ham at det er tilstrækkeligt
med en kontrakt. Jeg har ikke rigtig noget skyts. Det vil vel være forkert
at sige at han skal skifte advokat?

mvh
Mandersen

Fra : Peter G C

Dato : 04-08-03 18:57

In news:3f2e8586$0$13233$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
> [...]

> produktansvar, men hans advokat har sagt til ham at det er
> tilstrækkeligt med en kontrakt. Jeg har ikke rigtig noget skyts.

Jeg blev et øjeblik i tvivl og kiggede herefter Aktieselskabslovens igennem.
Men spørgsmålet er ikke reguleret i Aktieselskabsloven og så falder vi
tilbage på alm. regler. Jeg kan ikke se, hvordan den konstruktion skal
laves. Jeg har selv en (ud af mange produktansvarssager) hvor en forretning
er overdraget fra en til en anden. Gæt hvem der hæfter? Det gør
overdrageren. Sig til din klient, at man sædvanligvis ikke kan sælge en
pligt - heller ikke til et A/S. Men hvis advokaten ved, hvordan man gør så
kan klienten vel også forklare det?

Men spørg dog din klient, om hvad det præcise grundlag er, så kan du/vi jo
så vurdere det.

> Det
> vil vel være forkert at sige at han skal skifte advokat?

Ja, du vælger vel heller ikke hans læge?

- og husk, at det kan jo være at du og jeg tager fejl

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : MAndersen

Dato : 04-08-03 19:40

> [...]

> kan klienten vel også forklare det?
>
> Men spørg dog din klient, om hvad det præcise grundlag er, så kan du/vi jo

Jeg har møde med klienten, advokaten samt køber i morgen - jeg svarer i
denne tråd hvad deres argumentation er.

Det afgørende kan ikke være præmien idet den for 5 år ca. er 50% af et helt
års præmie nu. Nogel af dækningerne er ikke relevant på afløbsdækningen.

mvh
MAndersen

Fra : MAndersen

Dato : 08-08-03 22:49

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har møde med klienten, advokaten samt køber i morgen - jeg svarer i
> denne tråd hvad deres argumentation er.

Advokaten deltog ikke i mødet, og jeg har ikke fået svar endnu - nu tråd
startes når jeg har svar.

MAndersen