fagforening
Fra : JAN JENSEN

Dato : 04-08-03 14:16

Har et spørgsmål vedr. fagforening/l.g. mm

for ca 2 år sendte det firma jeg arbejdede for medarbejderne hjem pga at man
ikke kunne betale lønningerne. På det tidspunkt startede ejeren et nyt firma
op sammen med en ny mand - jeg blev spurgt om jeg ville være med og det
bestemte jeg mig for at gøre - jeg gik med på en 20 pct anpart og de andre
to med 40 pct hver.

for 7-8mdr siden blev der så ueninghed i ledelsen og til sidst blev vi enige
om at sælge maskiner mm hvorefter firmaet blev erklæret konkurs.

nu er mit spørgsmål så hvordan jeg står i forhold til min fagforening. jeg
har ladet mig fortælle at hvis man har mere end 10 pct anpart i et firma så
er man ikke mere alm lønmodtager og at man så ikke er dækket af
Lønmodtagernes Garantifond mht løn og feriepenge.

har også hørt at man har en 5 ugers karantæne inden man kan få udbetalt fra
a-kassen.

den lokale fagforeningen har sendt sagen til hovedforbundet og det tager
åbenbart en krig før der kommer svar tilbage.

jeg har afleveret ledighedserklæring og supplerende oplysninger

er der nogen der kender lidt til reglerne ?? eller hvor jeg kan finde flere
oplysninger

på forhånd tak
JJ

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-08-03 15:05

"JAN JENSEN" <jan-janne@get2net.dk> wrote in message

> er der nogen der kender lidt til reglerne ?? eller hvor jeg kan finde
flere
> oplysninger

Du kan finde lidt oplysningsmateriale fra ASE her:
http://www.ase.dk/bestilling/brochurer.asp
(Læs brochurerne som PDF istedet for at bestille dem)

ASE er Arbejdsløshedskassen for Selvstændige, men der skulle ikke være
forskelle på dem og så din A-kasse (Det er A-kassen der har med dagpenge at
gøre, - ikke fagforeningen, selvom de to nogen gange er slået sammen).

Oplysningerne om Lønmodtagernes Garantifond svarer til det jeg har fået
oplyst (i grove træk). Der kan være tale om en vurdering i hver enkelt sag,
men de har strammet meget op i forhold til medejere, bla. pga. de sløje
tider i IT-branchen.

/Per

Fra : kc

Dato : 05-08-03 20:06

"JAN JENSEN" <jan-janne@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
enige
> om at sælge maskiner mm hvorefter firmaet blev erklæret konkurs.

Hvis du har været i ledelsen - du nævner "blev vi enige om", så vil du ikke
være dækket af LGs garanti, da du så formentlig ikke er "lønmodtager" (vil
dog altid være en konkret vurdering), og må gøre dit krav gældende på
almindelig vis (i konkursboet) - se evt. www.lg.dk.

> har også hørt at man har en 5 ugers karantæne inden man kan få udbetalt
fra
> a-kassen.

Karantæne får man normalt kun, hvis man selv har givet anledning til
afskedigelsen, hvilket synes noget søgt i din situation. Da selvstændige dog
i vidt omfang selv kan bestemme, hvornår "nøglen drejes om", er hovedreglen,
at selvstændige får karantæne - tidligere var den vistnok generelt på 1 uge.

Reglerne for karantæne findes i §63 i lovbekendtgørelse nr 799 af
24/09/2002. Som du kan se nedenfor i stk. 3 har du i din situation kun én
uges karantæne. Du skal dog være opmærksom på, at det er afgørende, hvornår
konkursen er blevet begæret, alternativt virksomhedens endelige ophør på
anden vis.

Det kunne være relevant at spørge din fagforening, om du kan overflyttes til
en a-kasse for selvstændige som fx. ASE, da den a-kasse sikkert vil have
bedre forudsætninger for at rådgive og betjene dig - tænker her bl.a. på
dagpengeberegning.

KC

----------
§ 63. Dagpenge må ikke udbetales til et medlem, hvis ledighed skyldes,
1) at medlemmet uden fyldestgørende grund afslår et passende arbejde, der
formidles af Arbejdsformidlingen eller arbejdsløshedskassen,

2) at medlemmet uden fyldestgørende grund ophører med sit arbejde,

3) at medlemmet afskediges af en grund, der væsentligst kan tilregnes
medlemmet, eller

4) at medlemmet uden fyldestgørende grund afslår at medvirke til
udarbejdelse eller revision af en individuel handlingsplan, afslår eller
afbryder et tilbud i henhold til en individuel handlingsplan efter lov om en
aktiv arbejdsmarkedspolitik eller afslår eller afbryder en uddannelse, som
Arbejdsformidlingen vurderer vil øge mulighederne for beskæftigelse.

Stk. 2. Fra det tidspunkt, hvor medlemmet sammenlagt har haft 3 måneders
ledighed inden for 6 måneder, må dagpenge ikke udbetales, hvis medlemmet
uden fyldestgørende grund afslår et rimeligt arbejde, der formidles af
Arbejdsformidlingen eller arbejdsløshedskassen.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1, nr. 2, finder ikke anvendelse ved ophør
af selvstændig virksomhed, jf. § 57, stk. 3. I disse tilfælde udbetales
dagpenge ikke for de første fire uger efter ophøret. Dog udbetales dagpenge
efter den første uge i følgende tilfælde:

1) Ved ophør på grund af konkurs,

2) ved ophør på grund af betalingsstandsning eller

3) ved ophør på grund af tvangsauktion.

Stk. 4. Et medlem, der nægter at medvirke til udvikling og produktion af
krigsmateriel, jf. lov om krigsmateriel m.v., anses for at have
fyldestgørende grund til at undlade at overtage arbejde eller ophøre med
arbejdet, jf. stk. 1.

Stk. 5. Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter efter forhandling
med Landsarbejdsrådet de nærmere regler for anvendelse af bestemmelserne i
stk. 1-4 samt om de dagpengemæssige konsekvenser over for medlemmerne som
følge af stk. 1-4.