Kan grønlændere kaldes danskere?
Fra : Aagaard

Dato : 04-08-03 11:17

Vi er nogle som er uenige om hvorvidt grønlændere kan kaldes:
a. grønlændere
b. danskere
c. Både grønlændere og danskere

Diskussionen er opstået fordi Grønland har hjemmestyre og eget flag.
Det er en juridisk vurdering vi er interesseret i, og gerne med evt.
reference til evt. lovgivning.

Med venlig hilsen
Aagaard

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-08-03 11:23

"Aagaard" <skriv-ikke@til.dk> skrev:

> [...]
>
> Diskussionen er opstået fordi Grønland har hjemmestyre og eget flag..
> Det er en juridisk vurdering vi er interesseret i, og gerne med evt.

Grønlændere og Færinge er danske statsborgere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Aagaard

Dato : 04-08-03 11:33

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

>Grønlændere og Færinge er danske statsborgere.

Det er vi godt klar over, men vi kan ikke overbevise den vi er uenig med om,
at de også kan kaldes danskere. Det er derfor vi er interesseret i reference
til lovgivning.
(Jeg ved godt det kan virke lidt underligt med denne afklaring, men
vedkommende insisterer på at se det sort på hvidt).

Mvh.
Aagaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-08-03 14:53

"Aagaard" <skriv-ikke@til.dk> skrev i en meddelelse
> Det er vi godt klar over, men vi kan ikke overbevise den vi er uenig med om,
> at de også kan kaldes danskere. Det er derfor vi er interesseret i reference
> til lovgivning.

Hvis de er danske statsborgere, er de vel også danskere...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 % vans.

Fra : SE

Dato : 04-08-03 20:05

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse

> Hvis de er danske statsborgere, er de vel også danskere...

Jeg tror nok at det er de færreste grønlændere (og færinge for den sags
skyld) der ønsker at blive kaldt danskere. De kæmper hårdt for at blive
accepteret som selvstændige folkeslag (ikke statsborgere) og vil nok
foretrække at blive betegnet som det.

/se

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-08-03 14:58

"SE" <blabla@plidderpladder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skyld) der ønsker at blive kaldt danskere. De kæmper hårdt for at blive
> accepteret som selvstændige folkeslag (ikke statsborgere) og vil nok

Men de er det ikke...

En fra Fyn er både fynbo og dansker.
En fra Grønland er vel også både grønlænder og dansker...

Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 07-08-03 18:17

Inden vi afgøre om grønlænder er danske eller ej, er vi nødsaget til at
finde ud af hvad vi egenlig mener med ordene grønlænder og hvad vi mener med
ordet dansker. Er grønlænder folk med eskimo-agtige træk (altså race) eller
er det folk som er født på Grønland ? Er dansker folk med dansk
statsborgerskab (som intet har med race at gøre og derfor kan grønlænder
godt være dansker på niveau med jyder og folk med anden etnisk baggrund)
eller begrænser vi dansker som folk, der er født i en følgende geografisk
områder: Sjælland, Jylland, Fyn eller Bornholm og tilhørende øerne (altså
noget geografisk) eller andet definition.
Med andre ord er vi nødsaget til at få defineret begreberne før vi entydig
kan sige om en grønlænder også er dansker

Dette er nok mere en filosofisk diskusion fremfor en juridisk

John

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 04-08-03 12:00

Aagaard skrev:

> Det er vi godt klar over, men vi kan ikke overbevise den vi
> er uenig med om, at de også kan kaldes danskere. Det er
> derfor vi er interesseret i reference til lovgivning.

"Dansker" er mig bekendt ikke nogen præcis juridisk term i modsætning
til "dansk statsborger", og spørgsmålet er derfor primært sprogligt,
ikke juridisk.

Ét af ordet "dansker"s betydninger er "dansk statsborger". I denne
betydning af ordet er de "danskere", men i andre betydninger er de ikke.
Prøv ikke at overbevise færinger om at de er danskere.

Færinger får i passet anført i parentes at de er færinger:

§ 10 i Lov om Færøernes hjemmestyre:

§ 10. I et paa Færøerne for en Færing udstedt Pas og Nationalitetsbevis
indføjes: "Føroyingur" og "Føroyar" efter Ordene "Dansk" og "Danmark".
Som Færing anses den, der har dansk Statsborgerret og er hjemmehørende
paa Færøerne.

TT

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-08-03 11:42

Scripsit "Aagaard" <skriv-ikke@til.dk>

> [...]
> b. danskere
> c. Både grønlændere og danskere

> Det er en juridisk vurdering vi er interesseret i, og gerne med evt.

Juridisk er der ikke meget at sige. Lovgivningen beskæftiger sig ikke
med hvad man må kalde hvem.

Er der nogen speciel sammenhæng I tænker på?

I det omfang lovgivningen indeholder særbestemmelser om "danskere", er
de normalt formuleret så de handler om personer som "har dansk
indfødsret" (eller "statsborgerskab"). Det har grønlændere og færinger
også.

Jeg ved ikke om der findes en speciel form for grønlandsk borgerskab,
men den har i givet fald ikke nogen betydning udenfor Grønland
selv. (Derimod har grønlændernes danske statsborgerskab betydning i
udlandet i kraft af diverse internationale aftaler, fx staternes ret
til at varetage deres bogeres interesser i udlandet).

Jeg er ikke sikker på hvilken betydning det har at Grønland står udenfo
EU/EØS, fx med hensyn til arbejdskraftens fri bevægelighed. Men hvis
der er nogen forskel, må den være knyttet til bopæl snarere end
etnicitet.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Lawman

Dato : 04-08-03 12:34

"Aagaard" <skriv-ikke@til.dk> wrote in message
> [...]
>
> Diskussionen er opstået fordi Grønland har hjemmestyre og eget flag.
> Det er en juridisk vurdering vi er interesseret i, og gerne med evt.

Man kan kalde folk hvad man vil i det omfang man ikke fremsætter
injurierende eller racistiske ytringer.

Når det så er sagt fornemmer jeg, at du ønsker et juridisk belæg for at
sige, at der ikke er noget der hedder grønlændere. Eller med andre ord, at
folkeretten ikke anderkender "grønlændere" som retssubjekter, men kun
danskere. Det er næppe muligt at give et svar som alle juridiske autoriteter
på området er enige om.

I den helt klassiske traditionelle statsretlige tankegang, må man sige, at
alle der har et statsborgerskab inden for det danske rigsfællesskab juridisk
set behandles som danskere.

I nyere teori er der fremkommet en påstand om hjemmestyrelovene (både den
færørske og den grønlandske) nyder en juridisk særstilling inden for
rigsfællesskabet, således at de ikke kan ophæves ved almindelig lov uden
samtykke fra "grønlænderne". Dette skulle være hjemlet ved en retssædvane,
der har grundlovsrang. Jeg kender i hvert fald 2 juridiske professorer der
ikke er enig heri. Men tankegangen udtrykker i hvert fald det som alle er
enige i, at det er politisk umuligt at ophæve lovene. Hvis denne nye teori
er rigtig kan man i hvert fald tale om, at grundloven anderkender, at der
findes både grønlændere og danskere.

Min egen personlige er, at man må acceptere, at grønlændere ikke bare er
danske statsborgere, men et folkefærd, der nyder en eller anden form for
retlig særstatus, som ikke kan ophæves ved almindelig lov i folketingen.
¨Hertil kan bemærkes, at både EU og FN anderkender, at der findes et
oprindeligt folk, der lever i grønland og som hedder grønlændere. Og som
nævnt tidligere i denne tråd, har EU tillagt dette land, selvom det ikke er
et medlemsland visse rettigheder inden for EU (jeg er heller ikke sikker på
den præcise rækkevidde af disse).

Når alt kommer til, så er det i hvert fald et meget følelsesbetonet område,
om man kan næppe sige er der er en skarp regel på området, der afgører
spørgsmålet. Men hvis man fortsat ønsker et godt forhold inden for
rigsfælleskabet, må man nok udvise den respekt, det er, at kalde dem for
grønlændere.

/Lawman

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 04-08-03 12:54

Lawman wrote:

> [...]
> bare er danske statsborgere, men et folkefærd, der nyder en eller
> anden form for retlig særstatus, som ikke kan ophæves ved

Og så er der de (mange) særtilfælde som undertegnede; jeg er født og
opvokset i Grønland - med undtagelse af nogle få år på Bornholm - men
mine forældre er begge bornholmere

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Lawman

Dato : 04-08-03 13:01

"Anders Thorsen Holm" <zoolook@daimi.au.dkx> wrote in message

> [...]
> Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/
>
> Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!

Anders din skide bornholmer det er mig Rune

/Lawman

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 04-08-03 13:18

Lawman wrote:

> Anders din skide bornholmer det er mig Rune

Rune, din gamle falaffel... så du går rundt og kalder dig "Lawman" nu?
Hmm... jeg må vist lære at se bedre efter i headers - din e-mail
adresse burde have afsløret dig

Tror hellere, vi må fortsætte i dk.snak ... XFUT er i hvert fald sat
dertil.

Fra : Bent Jensen

Dato : 04-08-03 18:38

"Lawman" wrote ...

> [...]
> et medlemsland visse rettigheder inden for EU (jeg er heller ikke sikker på

Det oprindelige folk er vist begrænset til maximalt et par hundrede
mennesker omkring Thule. De kalder sig gerne inuitter. Resten af
befolkningen på Grønland er blandingsfolk og "syddanskere".

Bent

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 04-08-03 18:51

Bent Jensen wrote:

> Det oprindelige folk er vist begrænset til maximalt et par
> hundrede mennesker omkring Thule. De kalder sig gerne inuitter.

http://www.statgreen.gl/dk/publ/befolk/03-1bef2.pdf
Bemærk tallene for de ældre årgange i Tabel 2.1. Den nævner ganske vist
intet om etnicitet, men fødselsstedet kan give et godt fingerpeg.

> Resten af befolkningen på Grønland er blandingsfolk og
> "syddanskere".

Du mener vel "Norddanskere".

Og så har det vist ikke rigtig noget med jura at gøre det her.

FUT dk.videnskab

Fra : Lawman

Dato : 04-08-03 18:54

On Mon, 04 Aug 2003 10:37:39 -0700, Bent Jensen wrote:

> [...]
> mennesker omkring Thule. De kalder sig gerne inuitter. Resten af
> befolkningen på Grønland er blandingsfolk og "syddanskere".

Ud fra en rent genetisk betragtning har du måske ret.

Men ikke desto mindre er FN ved at udarbejde et rettighedscharter for
oprindelige folk. Dette har grønlands hjemmestyre i samarbejde med
folketinget været en vigtig del af. I dette charter, samt i det øvrige
arbejde, anlægges ikke en sådan betragtning, hvilket også ville være klart
juridisk uholdbart.

/Lawman

Fra : Aagaard

Dato : 04-08-03 22:14

> [...]
>
> Diskussionen er opstået fordi Grønland har hjemmestyre og eget flag.
> Det er en juridisk vurdering vi er interesseret i, og gerne med evt.

Tusind tak til alle for indlæg i denne debat.

Vi er blevet enige om, at grønlændere, skal kaldes grønlændere. At de også
er danske statsborgere er i vores terminologi ikke så vigtigt.

Mange venlige hilsener til alle debattører, som har bidraget til at vores
indsigt er blevet større.
Aagaard