International handel / licitation
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 03-08-03 12:32

Jeg kan jo selv vælge hvilken slagter jig vil købe hakkekød hos, men
hvis et ikke-EU foretagende ønsker at indgå en kontrakt
(størelsesordenen på 1/2 - 1/1 mia. /år) med et EU foretagende om en
serviceydelse som fortrinsvis skal udøves intra EU, gælder der så
særlige regler fo den slags handler ?

Skal en forretning i en sådan størrelse i licitation ?

Er den form for handel reguleret ved særlig intl. aftale / traktat ?

M.v.h.
Bjarne Jensen

Fra : Lawman

Dato : 03-08-03 13:19

"Bjarne Jensen" <mbjensen@t-online.de> wrote in message
> [...]
>
> Skal en forretning i en sådan størrelse i licitation ?
>
> Er den form for handel reguleret ved særlig intl. aftale / traktat ?

Umiddelbart er der meget få EU-regler om forholdet mellem en medlemsstat og
tredjelande (dvs. lande uden for EU). Jeg anser det for yderst tvivlsomt, at
der skulle være nogen EU-begrænsninger i den nævnte handel, men jeg kan
selvfølgelig ikke være helt sikker.

Der er tale om internationalt køb, og dvis den slagter du vil handle, ikke
er et nordisk land (Norge, Sverige, Island eller Finland), da vil den
internationale købelov CISG (Convention on International Sales of Goods)
gælde. Få nærmere information:

www.cisg.dk

/Lawman

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 03-08-03 14:04

Tak, Lawman.

Er der en tilsvarende konvention vedr. "serviceydelser" (transport) ?

M v h
Bjarne Jensen

Fra : Lawman

Dato : 03-08-03 17:03

> Tak, Lawman.
>
> Er der en tilsvarende konvention vedr. "serviceydelser" (transport) ?
>
> M v h
> Bjarne Jensen

Indenfor transportsektoren er der internationale konventioner for nærmest
enhver transportform, derfor må du være lidt mere præcis mht. hvilken
transportform.

/Lawman

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 03-08-03 19:05

Den konvention du henviser til omhandler specifikt "løsørekøb". Det
jeg leder efter er en konvention / aftale om "serviceydelser" generelt
(idet transport vel er en serviceydelse).

M.v.h.
Bjarne Jensen

Fra : Lawman

Dato : 03-08-03 20:10

> [...]
> jeg leder efter er en konvention / aftale om "serviceydelser" generelt
> (idet transport vel er en serviceydelse).

Jeg troede, du bare skulle købe kød, som jo er løsøre, men hvis du skal have
nogle til at foretage behandling af kødet, vil det være en tjenesteydelse.
På dette område vil jeg mene, at den almindelige internationale handelsret
(Lex Mercatoria eller UNIDROIT's principper for internationale kontrakter),
finder anvendelse. Jeg er ikke sikker på, at man ved en given kontrakt
automatisk vil være undergivet disse regler, idet der er nogle andre
lovvalgsregler på dette område end ved løsørekøb. Men Lex
Mercatoria/Unidroit kan aftales, således at kontrakten undergives disse
regler.
Det er dog et indviklet retsområde, og som 3. års jurastuderende må jeg
anbefale dig finde en advokat med erfaring inden for koncipering af
internationale kontrakter.

Nærmere information:

http://www.lexmercatoria.com/

http://www.unidroit.org/default.htm

/Lawman

Fra : Peter G C

Dato : 03-08-03 20:01

In news:3F2CF2BC.3020701@t-online.de,
Bjarne Jensen <mbjensen@t-online.de> typed:

[klip]

> Skal en forretning i en sådan størrelse i licitation ?

Det er næsten umuligt at svare på dit spørgsmål. Du må være meget mere
specifik. Men jeg kan forstå, at der er tale om en serviceydelse
(transport) - men hvem er parterne? Offentlige eller private?

> Er den form for handel reguleret ved særlig intl. aftale / traktat ?

Ja, der er typisk aftaler mellem parterne. Speditørerne har standardaftaler
og vi har Lov om fragtaftaler ved international vejtransport
Lov nr. 47 af 10. marts 1965, jf. lovbek. nr. 602 af 9. september 1986.

/Peter

--
http://www.grauslund.com