Private netværk og ansvar for brugere?
Fra : ASKF

Dato : 01-08-03 20:01

I forbindelse med en diskussion om brugen af IP til identifikation af en
evt. lovbryder, er fgl. spørgsmål dukket op:

"Kan den som fremstår som ejeren af et privat netværk
som rækker uden for ejerens eget hjem, så som private
netværk i beboerforeninger Ol. hæfte for hvad en anden
bruger på netværket udøver af forskellige former for
ulovligheder?"

Jeg vil selv antage at svaret er nej; medmindre at den
netværksansvarlige har medvirket ved. f.eks. at stille serverplads til
rådighed (passiv medvirkende) og derved har været eller burde antages at
være vidende om ulovlighederne.

Er min antagelse og forbehold korrekte?
--
Mvh. Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"Det med `samfundstjenstligt incitament' er noget sejlivet sludder"

Fra : Mari

Dato : 01-08-03 23:30

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> netværk i beboerforeninger Ol. hæfte for hvad en anden
> bruger på netværket udøver af forskellige former for

Man har i hvert fald pligt til reaktion, når en ulovlighed opdages
http://www.djh.dk/graazoner/art.newjour2.html

/Mari

Fra : ASKF

Dato : 02-08-03 02:02

Mari ytrede sig i <3f2ae9cd$0$24705$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> med
dette:

>"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
>en

>Man har i hvert fald pligt til reaktion, når en ulovlighed opdages
>http://www.djh.dk/graazoner/art.newjour2.html

Artiklen handler om børneporno og her gælder der helt andre regler end
ved cracking (populært, men misvisende betegnet "hacking") eller brud på
Lov om ophavsret.

Desuden handler den om et etisk og moralsk ansvar, hvilket ikke altid er
det samme som et juridisk ansvar.

Relevant case, men pt. løst tilfredsstillende (håber jeg):
Jeg modtog i sidste måned en email fra TDC (min ISP), om at de havde
fået en henvendelse fra Vivendi, og var blevet bedt om at tage affære
(stoppe) en ulovlig distribution af to film via eDonkey fra min IP.

TDC har svaret Vivendi og fortalt at de ikke havde noget ansvar for de
enkelte brugeres handlinger, men anbefaler i stedet en anmeldelse til
det lokale politi.

Jeg har selv skrevet til Vivendi og fortalt at jeg står som ansvarlig
for min IP og har taget affære, samt forsøgt at sikre at det ikke vil
gentage sig.

Jeg deler min forbindelse med flere i et bofællesskab (jeg er abonnenten
og den eneste med egen fastnet-tlf.) og jeg har ikke sat nogen
restriktioner op for de øvrige.

Efter en del diskussioner fandt vi ud af at den skyldige var en
studiekammerat til en af mine medbeboere, som i forbindelse med
opgaveskrivning også var koplet på netværket med hans bærbare comp.

Resultat: hvis der igen bliver behov for at hans comp. bliver koplet på
netværket, vil han ikke have adgang til internettet (jeg har ændret alle
netværks accounts til at være individuelle, og der er ikke mulighed for
at en account kan køre mere end en session).

Jeg har herved taget affære, både pga. et moralsk ansvar, og fordi jeg
mener det vil tage sig dårligt ud for Digitale Forbruger Danmark, dersom
et af de aktive medlemmer er indblandet i en ophavsretskrænkelsessag.