når nogen ikke vil betale.
Fra : Carsten Riis

Dato : 01-08-03 16:44

Hej alle

Jeg sidder i bestyrelsen i andelsboligforeningen.
I gennemgangen af bogføringssystemet og øvrige papirer har vi
(bestyrelsen og administrator) opdaget, at 5 andelshavere ikke har
betalt deres bidrag til et nyt fælles parabolanlæg. Den enkeltes andel
er på kr. 2.378,-
Vi er i alt 23 andelshavere i foreningen.

Anskaffelsen blev vedtaget på en generalforsamling 13. maj 2002. med
stemmerne 12 for og 10 imod.
Installationen af anlægget skete i juli måned samme år.

Jeg har nu sendt følgende skrivelse til disse andelshavere:
---------------
I brev af 21. maj 2002 (afsender: herbo) blev der bedt om, der skulle
betales til anskaffelsen af det nye parabolanlæg

Vi har søgt i vores papirer og bogføringssystem, men ikke kunnet finde
din indbetaling.

Når vi går ud fra, at du har betalt, så vil vi lige bede dig om at vise
en kvittering på det indbetalte beløb, hvorefter vi vil søge i vores
papirer igen.
I tilfælde af, at du har betalt bedes du se bort fra resten af dette
brev.

Skulle det være, at du ikke har betalt endnu, så vil vi hermed på det
kraftigste opfordre, at du får betalt beløbet straks.

Du er forpligtet til at betale beløbet i henhold til
andelsboligforeningens vedtægter §15.
I henhold Renteloven §9b, stk 2 pålægges hermed et rykkergebyr på 100
kroner. Beløbet dækker fx de udgifter andelsboligforeningen har ved
administrationen af din manglende indbetaling.

Det skyldige beløb 31. juli 2003 er:

Parabolsystem:   kr. 2.378,-
Rykkergebyr:   kr. 100,-
I alt:      kr. 2.478,-

Beløbet bedes indbetalt kontant til et bestyrelsesmedlem - kvittering
udstedes - eller på girokonto 1199-302-1076 (HERBO-administration A/S,
Frederiksberg Allé 18-20, 1820 Frederiksberg); senest 1. september 2003.
Girokort udleveres på forlangende.
Indbetalingskortet påføres navn, adresse OG lejlighedsnummer (nummeret
på din vaskeklods).

Betaler du ikke 1. september 2003, så vil beløbet blive lagt ovenpå
boligafgiften til oktober 2003. Hvorefter beløbet vil blive betragtet på
højde med manglende indbetaling af boligafgift med de konsekvenser som
det kan føre med sig.
Fra 1. september påløber der renter i henhold til Rentelovens §5. Pt. er
renten 9,15% p.a.
Fra 1. oktober kan du forvente, en advarsel om lukning af signalet fra
det nye parabolanlæg. Advarslen koster 100 kroner. I advarslen beskrives
proceduren for lukningen af signalet, samt hvad du kan gøre for at få
åbnet for signalet igen. Allerede nu kan vi røbe, at det er dyrt.

Vi håber dog, at det ikke kommer så vidt og du naturligvis enten har
betalt eller betaler inden
1. september 2003.

På vegne af bestyrelsen og med venlig hilsen

Carsten Riis, bestyrelessmedlem.

---------------
Brevet af 21. maj var forskellige ting bl.a. en henvisning til, at man
skulle betale snarest (ingen konkret dato) til det nye parabolanlæg og
referatet af generalforsamlingen.
Herbo er vores administrator. Vores kontaktperson hos Herbo har skrevet
til mig, at brevet er et udmærket brev.

Ovenstående brev blev afleveret til 2 af andelshaverne personlig. 3 af
dem fik den leveret gennem brevsprækken.
Der er udover mig også et andet bestyrelsesmedlem og et vidne, der har
overværet leveringen af brevet.
Så kravene er i hvert fald kommet frem til skyldner. En af dem som har
modtaget brevet gennem brevsprækken har også diskuteret kravet med mig.
Jeg har af et andet bestyrelsesmedlem fået at vide, at fire af disse
andelshavere har diskuteret tingene med hinanden
Så kravet er i hvert fald kommet til kundskab hos 4 af andelshaverne.
Den femte er vist på en rejse i Sverige.

Det viser sig så, at jeg henviser til det forkerte "vedtægtssæt".
Jeg henviste til en misligeholdelsesbestemmelse i et vedtægtssæt fra
1965.
Imidlertid har jeg opdaget, at foreningen er gået over til
///ABF-Standardvedtægter for andelsboligforeninger i den ældre
boligmasse (marts 1996)/// med lokale tilpasninger, som gælder for netop
vores forening fx regler om husdyrhold og overdragelse af andele (ingen
venteliste og andelshaver må selv finde køber).
Misligeholdelsesbestemmelsen i ///ABF-Standardvedtægter for
andelsboligforeninger i den ældre boligmasse (marts 1996)/// er §21.1
pkt A.

Henvisningen skal vist være til ///ABF-Standardvedtægter for
andelsboligforeninger i den ældre boligmasse (marts 1996)///. Den
relevante paragraf er vist §25, der beskriver hvordan
generelforsamlingen laver beslutninger (simpelt flertal).

Uanset mine forkerte henvisninger vil jeg nu stadig mene, at disse
andelshavere skal betale deres andel i parabolanlægget

2 af disse andelshavere mener, at der har været fusk ved afstemningen
ved generalforsamlingen 13. maj 2002.
Der er dog aldrig kommet skriftelige indsigelser til administrator eller
daværende bestyrelse og slet ikke til den nuværende (mig bekendt).
Der har været afholdt dette års ordinære generalforsamling og en
ekstraordinær. På intet tidspunkt kom der indsigelser mod anskaffelsen
af parabolanlægget. Kun noget "sniksnak" i krogene før og efter
generalforsamlingerne og i det daglige. Men aldrig på et tidspunkt, hvor
det virkelig tæller IMO.

Og nu til mine spørgsmål:

Er mine henvisninger til Renteloven korrekte?
Det skal lige siges, der ikke været nogen aftale om renter og
rykkergebyrer. Så vidt jeg kan forstå renteloven, så gælder den som et
"minimumsregelsæt" når der er pengekrav mellem to parter.
Og selv om mine henvisninger er forkerte: Andelshaverne skylder vel
stadig pengene eller hvad?
Har mine forkerte henvisninger indflydelse på kravet mod andelshaverne?

Kan man i sidste ende ekskludere andelshaverne fra foreningen? Hvad er
proceduren fra nu?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Lawman

Dato : 01-08-03 17:11

Jeg antager, at beslutningen om det nye parabolanlæg er gyldig og dermed
forpligter alle andelshavere.
Hermed er der selvfølgelig ingen mulighed for ikke at betale udgiften. Dine
forkerte henvisninger kan overhoved ikke ændre på dette.
Da du sendte den første rykkerskrivelse, var du ifølge renteloven berettiget
til at tage et rykkergebyr på højst 100 kr. Din henvisning til loven er
iøvrig rigtig.

Procedurerne for at smide folk ud af andelsforeningen må du bedst kende
selv, da de skal stå i vedtægterne.

/Lawman

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-03 17:28

Lawman wrote:

> Da du sendte den første rykkerskrivelse, var du ifølge renteloven berettiget
> til at tage et rykkergebyr på højst 100 kr. Din henvisning til loven er
> iøvrig rigtig.

Må man godt opkræve rykkergebyr, når man ikke har oplyst en
betalingsfrist? Og i så fald, hvor lang tid skal der gå fra udsendelsen
af regningen, til man må opkræve rykkergebyr?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-08-03 17:31

Lawman wrote:

> Jeg antager, at beslutningen om det nye parabolanlæg er gyldig og dermed
> forpligter alle andelshavere.

Administrator siger, at der ikke har været fusk ved afstemningen.
Afstemningen var anonym skriftelig. Der skulle skrives ja eller nej på
en lap papir som så blev indsamlet og optalt af bestyrelsen/bestyrelsen
på generalforsamlingen.

Der var 6 fuldmagts-stemmer på generalforsamlingen 13. maj 2002.
Administrator har smidt disse fuldmagter ud efter generalforsamlingen i
år, da hun mener at indsigelser skal komme inden efterfølgende
generalforsamling.

> Hermed er der selvfølgelig ingen mulighed for ikke at betale udgiften. Dine
> forkerte henvisninger kan overhoved ikke ændre på dette.

Det er jeg glad for at høre.

> Da du sendte den første rykkerskrivelse, var du ifølge renteloven berettiget
> til at tage et rykkergebyr på højst 100 kr. Din henvisning til loven er
> iøvrig rigtig.

Det er jeg glad for at høre.

> Procedurerne for at smide folk ud af andelsforeningen må du bedst kende
> selv, da de skal stå i vedtægterne.

Ja, det står i ABFs regelsæt

--------
§21

I følgende tilfælde kan en andelshaver ekskluderes af foreningen og
brugsretten bringes til ophør af bestyrelsen:

§21
A) Såfremt en andelshaver trods påkrav ikke betaler eventuelt resterende
indskud, boligafgift eller andre skyldige beløb af enhver art
B) Såfremt en andelshaver trods påkrav ikke betaler skyldige renter og
afdrag for lån i pengeinstitut, for hvilket foreningen har ydet garanti,
jfr. §16 stk. 4.
C) Såfremt en andelshaver groft forsømmmer sin vedligeholdelsespligt og
trods påkrav ikke foregår den nødvendige vedligeholdelse inden udløbet
af en fastsat frist jfr. §9.
D) Såfremt en andelshaver optræder til alvorlig skade eller ulempe for
foreningens virksomhed eller andre andelshavere.
E) Såfremt en andelshaver gør sig skyldig i forhold, svarende til de,
der efter lejelovens bestemmelser berettiger udlejeren til at ophæve
lejemålet.

stk 2
Efter eksklusion bestemmer bestyrelsen, hvem der skal overtage andel og
bolig, og der forholdes som bestemt i §17.
--------

I det gamle vedtægtssæt står der:
--------
§15
Såfremt et medlem ikke betaler eventuelt resterende indskud eller kommer
i restance med boligafgift eller ander ydelser, som skal erlægges med
denne, eller groft tilsidesætter sin vedligeholdelsespligt, såvel som
hvis et medlem optræder til alvorlig skade eller ulempe for foreningens
virksomhed eller andre medlemmer, eller gør sig skyldig i forhold
svarende til dem, som der efter lejelovens bestemmelser berettiger
ejeren til at hæve lejemålet, kan boligret tillige med medlemsskab
bringes til ophør af bestyrelsen.

Når det drejer sig om restancer, er bestyrelsens afgørelse endelig.
I andre forhold kan spørgsmålet indankes for næste ordinære eller
ekstraordninære generalforsamling til endelig afgørelse jfr. §16.
---------

På jævnt dansk: Uanset regelsæt, så kan man "smide folk ud".

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-08-03 00:44

Carsten Riis wrote:

> [...]

> Afstemningen var anonym skriftelig. Der skulle skrives ja eller nej på
> en lap papir som så blev indsamlet og optalt af bestyrelsen/bestyrelsen

Der skal naturligvis stå administrator/bestyrelsen.

sommervarmen sommervarmen.

Brevet som jeg viste er den første rykker?
Skulle jeg have ventet med rykkeren indtil næste rykker og kun beskrevet
rykkergebyret i dette brev?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-08-03 07:33

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Brevet som jeg viste er den første rykker?
> Skulle jeg have ventet med rykkeren indtil næste rykker og kun beskrevet
> rykkergebyret i dette brev?

ABF har standard-rykkerskrivelser og en standard-procedure, som vi bruger i
vores forening v. økonomiske mellemværender - uanset om det er boligafgift
eller andet.
Standarden har 3 trin:
1. en venlig påmindelse, hvor der anmodes om betaling af det skyldige beløb
PLUS rykkergebyr (vi opkræver dog ikke rykkergebyr os os).
2. en skrappere rykker, hvor der trues med eksklusion, hvis beløbet ikke er
betalt senest 3 dage efter modtagelsen (denne skrivelse skal overbringes
personligt)
3. hvis rykker 2 ikke virker, kontaktes en advokat, og trin 3 er meddelelse
om ophævelse af brugsretten.

Det kan godt være, det er det nemmeste at droppe striden om henvisninger til
de rette vedtægter og alene henvise til generalforsamlingsbeslutningen (som
jeg her forudsætter ER lovlig, ellers er I på den).
Det er en konsekvens af at bo i andelsbolig, at man er nødt til at rette sig
efter generalforsamlingsbeslutninger, uanset om man er enig eller ej.
Derfor skal beløbet betales.
Iflg. standardvedtægterne SKAL bestyrelsen følge rykker-proceduren ved mgl.
indbetaling af boligafgift, og den KAN følge proceduren i andre tilfælde.
Ligger der en bestyrelses-beslutning (med referat) om at følge proceduren
her?

Hilsen Inger

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-08-03 09:56

Inger Pedersen wrote:

> Det kan godt være, det er det nemmeste at droppe striden om henvisninger til
> de rette vedtægter og alene henvise til generalforsamlingsbeslutningen (som
> jeg her forudsætter ER lovlig, ellers er I på den).

Udover den er lovlig (jf. administrator og hvordan jeg oplevede
afstemningen), så har alle andre end de 5 betalt.

Altså 18 andelshavere har anerkendt kravet (ellers ville de jo ikke
betale) om etablering af parabolanlægget.

Det må da også være til skyldnernes ulempe.

Fra : David T. Metz

Dato : 02-08-03 09:48

Carsten Riis skriblede:

> Der skal naturligvis stå administrator/bestyrelsen.

Formelt set er det dirigenten der skal tælle stemmer, da dirigenten er
valgt af forsamlingen - typisk sammen med referenten. Jeg gætter på
administrator var dirigent?

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-08-03 09:51

"David T. Metz" wrote:

> Formelt set er det dirigenten der skal tælle stemmer, da dirigenten er
> valgt af forsamlingen - typisk sammen med referenten. Jeg gætter på
> administrator var dirigent?

Jep. Det er så'en kutymen at hun bliver valgt til dirigent og referent.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-08-03 17:11

Carsten Riis wrote:

> Anskaffelsen blev vedtaget på en generalforsamling 13. maj 2002. med
> stemmerne 12 for og 10 imod.
> Installationen af anlægget skete i juli måned samme år.

hehe, som tillæg kan jeg nævne, at en af de omtalte andelshavere har
taget anlægget i brug ved at anskaffe sig en parabolreceiver og AFAIK et
abonnement på CanalDigital.
Det må da betyde, at han er indforstået med anlæggets
eksisitensberettigelse. Men mangler at betale til det.
Ændrer det noget i sagen mod denne andelshaver?

Den ene af disse andelshavere har i installations-tidsrummet (dengang
håndværkerne var i gang) ikke givet håndværkerne adgang til sin bolig.
Ændrer det noget i sagen mod ham?
Når han en dag vil have kablet indlagt. Hvem skal så betale for
håndværkeren? IMO Det skal han selv, da han ikke ville være med dengang
det hele blev lavet.

De resterende tre har fået installeret det kabel (og endestykke) som der
blev aftalt ved afstemningen til generalforsamlingen, men AFAIK bruger
ikke anlægget aktivt.

Fra : Peter G C

Dato : 02-08-03 07:20

In news:3F2A8ACA.5EE6144@carben.dk,
Carsten Riis <cr@carben.dk> typed:

[klip]

> Og nu til mine spørgsmål:
>

> Er mine henvisninger til Renteloven korrekte?

Umiddelbart ja.

> Det skal lige siges, der ikke været nogen aftale om renter og
> rykkergebyrer. Så vidt jeg kan forstå renteloven, så gælder den som et
> "minimumsregelsæt" når der er pengekrav mellem to parter.

Det kan man vist godt sige.

> Og selv om mine henvisninger er forkerte: Andelshaverne skylder vel
> stadig pengene eller hvad?

Ja.

> Har mine forkerte henvisninger indflydelse på kravet mod
> andelshaverne?

Ja, men måske kun rykkergebyret.

> Kan man i sidste ende ekskludere andelshaverne fra foreningen? Hvad
> er proceduren fra nu?

Det kan man sikkert godt - hvis der foreligger grov misligholdelse.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-08-03 15:17

Carsten Riis wrote:

> [...]
> (bestyrelsen og administrator) opdaget, at 5 andelshavere ikke har
> betalt deres bidrag til et nyt fælles parabolanlæg.

2 af andelshaverne er igang med at betale til parabolanlægget med en
afdragsordning.

3 to go.

Og det vel og mærke bare på et brev af en ikke-jurist (og der var endda
et par småfejl i).