/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Ombytning af bærbar..
Fra : JRS


Dato : 31-07-03 16:14

Hej

For en måned siden var jeg en af de "heldige" der fik en Compaq bærbar i
Netto. Netto solgte disse med den klausul at alle fejl, mangler eller
fortrydelse af køb blev håndteret af Compaq's egen support afdeling.
Allerede første dag jeg havde computeren viste der sig fejl.. Går i blå
skærm i windows uden man har installeret noget som helst. Altså der er en
mangel ved produktet. (Har snakket med andre der købte samme computer og de
har ikke mit problem)

Ringer efter et par dage hvor jeg har prøvet at få skidtet til at virke til
supporten, og den bliver sendt til reperation i Holland. Da computeren
kommer tilbage lidt over en uge efter er fejlen ikke blevet rettet.
Firmaet der skulle reparere den havde fuldstændig misforstået problemet ved
den, eller havde simpelthen ikke læst beskrivelsen..
Samtidig kan man se på bærbaren at den ikke ligefrem er blevet særligt pænt
behandlet af reparatørene.. Skærmen var helt fedtet ind og der var da også
kommet nogle meget små ridser i samme. Ud over dette var en af
"gummi-fødderne" væk..
Var selvfølgelig ikke glad for disse mangler, men hæftede mig ikke så meget
ved dem.

Nå.. Lang historie kort.. (næsten da)
Jeg brokker mig over at den ikke er blevet lavet, bliver sendt videre til
deres klage afdeling hvor jeg opfordrer til Ombytning. Dette vil pågældende
ikke høre tale om, og det ender med at computeren bliver sendt til Holland
igen.

I mandags hvor maskinen har været væk i en uge bliver jeg ringet op af
supporten, der fortæller mig at de ikke kan finde nogen fejl ved computeren.
Jeg siger "at så må de dælme bare chekke den noget bedre, for fejl er der
helt sikkert!". Dette vil han lade firmaet i Holland vide, og jeg har ikke
hørt noget fra dem siden.

Skulle gerne bruge den bærbar senest mandag, og da de også har afvist mig at
få en bærbar på lån i reperationsperioden (som har strukket sig fra købet
d06.07 til indsendelse d10.07 til idag hvor jeg stadig ikke har haft
mulighed for at bruge den) overvejer jeg nu at ringe til dem og sige, at
de kan glemme den reparation og sende mig en ny i stedet.

Dette kan jeg vel forlange iflg den nye købelov ?
(http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/forbrugerret/)

På forhånd tak!

MVH
JRS



 
 
Martin Andersen (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 31-07-03 17:04

JRS wrote:


>
> Skulle gerne bruge den bærbar senest mandag, og da de også har afvist mig
> at få en bærbar på lån i reperationsperioden (som har strukket sig fra
> købet d06.07 til indsendelse d10.07 til idag hvor jeg stadig ikke har haft
> mulighed for at bruge den) overvejer jeg nu at ringe til dem og sige, at
> de kan glemme den reparation og sende mig en ny i stedet.
>
> Dette kan jeg vel forlange iflg den nye købelov ?
> (http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/forbrugerret/)
>
> På forhånd tak!
>
> MVH
> JRS

"Sælgeren har dog stadig noget at skulle have sagt:

For det første er det en betingelse for købers ophævelse af købet, at
manglen er væsentlig."

Der skal først verificeres at der er en væsentlig fejl på den, før du kan
kræve
en ombytning.

Martin.

JRS (31-07-2003)
Kommentar
Fra : JRS


Dato : 31-07-03 17:32

"Martin Andersen" <martin@al-data.dk> skrev i en meddelelse
news:3f293df2$0$5179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Der skal først verificeres at der er en væsentlig fejl på den, før du kan
> kræve
> en ombytning.

Heh .. Ja det kan jo godt blive et problem når compaq ikke kan finde fejlen
på deres eget produkt .. Men en alm forbruger ser det i løbet af kort tid ..
Måske reperatøren skulle lade sine børn kigge på den ...

MVH
JRS



Kim Jespersen (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Kim Jespersen


Dato : 31-07-03 22:23




>
> "Sælgeren har dog stadig noget at skulle have sagt:
>
> For det første er det en betingelse for købers ophævelse af købet, at
> manglen er væsentlig."
>
> Der skal først verificeres at der er en væsentlig fejl på den, før du kan
> kræve
> en ombytning.

Afhjælpning skal ske indenfor rimelig tid og uden væsentlig ulempe for
forbrugeren, KL § 78.
Compaq gerne må afhjælpe eller sende et erstatningsprodukt, jf. KL § 78,
stk. 3, blot at afhjælpningen eller ombytningen er sket mandag, således
at KL § 78, stk. 4 er opfyldt, da det tilsyneladende er væsentlig for
JRS at den bærbare fungerer mandag.
Iøvrigt mener jeg også at 3 uger er rimelig tid (rimeligt lang tid) for
afhjælpning.

mvh
Kim


Kim Jespersen (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Kim Jespersen


Dato : 31-07-03 22:28




> Skulle gerne bruge den bærbar senest mandag, og da de også har afvist mig at
> få en bærbar på lån i reperationsperioden (som har strukket sig fra købet
> d06.07 til indsendelse d10.07 til idag hvor jeg stadig ikke har haft
> mulighed for at bruge den) overvejer jeg nu at ringe til dem og sige, at
> de kan glemme den reparation og sende mig en ny i stedet.
>

Jf. KL § 78 har sælger ret til at afhjælpning eller ombytning før en
handel hæves, såfremt det sker indenfor rimelig tid og uden væsentlig
ulempe for dig.
Gør dem opmærksom på at det bliver en ulempe for dig, hvis du ikke har
den senest mandag, for jeg mener at rimelig tid er gået.
Jeg kender ikke til problemet med produktet, men går ud fra at det
eksisterer når du skriver det.
KL § 78, stk. 4 er den paragraf du skal bruge.

Jeg håber du får den bærbare tilbage eller en erstatning, da jeg ikke
går ud fra at du købte den for sjov.

mvh
Kim


JRS (31-07-2003)
Kommentar
Fra : JRS


Dato : 31-07-03 22:40

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@STOPSPAMprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2989c7$0$24616$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jf. KL § 78 har sælger ret til at afhjælpning eller ombytning før en
> handel hæves, såfremt det sker indenfor rimelig tid og uden væsentlig
> ulempe for dig.
> Gør dem opmærksom på at det bliver en ulempe for dig, hvis du ikke har
> den senest mandag, for jeg mener at rimelig tid er gået.
> Jeg kender ikke til problemet med produktet, men går ud fra at det
> eksisterer når du skriver det.
> KL § 78, stk. 4 er den paragraf du skal bruge.
>
> Jeg håber du får den bærbare tilbage eller en erstatning, da jeg ikke
> går ud fra at du købte den for sjov.
>

Takker for svaret .. Hvis bærbaren ikke kommer i morgen formiddag vil jeg da
give dem et ring og henvise til ovenstående paragraf. Skal være færdig med
en HP fredag næste uge, og da jeg ikke er hjemme i ugens løb har jeg brug
for at kunne arbejde "on the road"..
Har jeg ikke min egen bærbar hjemme skal jeg til at låne, og det er sku ikke
så smart i længden. Folk har jo nok også selv brug for deres lille hjælper..
Virker jo desuden også dumt når jeg jo egentligt har en selv .. Den er bare
ikke lige i landet

MVH
JRS



Kim Jespersen (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Kim Jespersen


Dato : 31-07-03 22:45



> Takker for svaret .. Hvis bærbaren ikke kommer i morgen formiddag vil jeg da
> give dem et ring og henvise til ovenstående paragraf. Skal være færdig med
> en HP fredag næste uge, og da jeg ikke er hjemme i ugens løb har jeg brug
> for at kunne arbejde "on the road"..
> Har jeg ikke min egen bærbar hjemme skal jeg til at låne, og det er sku ikke
> så smart i længden. Folk har jo nok også selv brug for deres lille hjælper..
> Virker jo desuden også dumt når jeg jo egentligt har en selv .. Den er bare
> ikke lige i landet
>

Velbekomme og held og lykke med hjemmesiden. Jeg håber du får din
bærbare igen hurtigt

mvh
Kim


Kim Jespersen (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Kim Jespersen


Dato : 31-07-03 22:58



Bare lige så du har det hele også § 78 henvisningen til § 79, så er her
de 2 paragraffer du skal bruge, hvis du vil citere dem.

Køberens mangelsbeføjelser

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre
sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe
for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende
afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt
dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe
for sælgerens regning.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden
for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens
art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder
om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til
køberens rådighed.

Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud
om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for
uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart
overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.



Andy (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 31-07-03 22:51

> For en måned siden var jeg en af de "heldige" der fik en Compaq bærbar i
> Netto

Til lykke med det... Du køber et produkt som sælgeren hverken kan eller
ønsker at understøtte efter salget... Men du fik den sikkert billigt.

> Netto solgte disse med den klausul at alle fejl, mangler eller
> fortrydelse af køb blev håndteret af Compaq's egen support afdeling.

Købeloven kan ikke sættes ud af kraft, heller ikke hvis man hedder Dansk
Supermarked A/S.

> Allerede første dag jeg havde computeren viste der sig fejl.. Går i blå
> skærm i windows uden man har installeret noget som helst. Altså der er en
> mangel ved produktet. (Har snakket med andre der købte samme computer og
de
> har ikke mit problem)

Optag det på video... Køb evt. et billigt webcam til formålet!

> Ringer efter et par dage hvor jeg har prøvet at få skidtet til at virke
til
> supporten, og den bliver sendt til reperation i Holland.

Du skulle have reklameret til Netto...

> Da computeren
> kommer tilbage lidt over en uge efter er fejlen ikke blevet rettet.

første forsøg.

> Firmaet der skulle reparere den havde fuldstændig misforstået problemet
ved
> den, eller havde simpelthen ikke læst beskrivelsen..

Gem alt hvad du får på skrift.

> Samtidig kan man se på bærbaren at den ikke ligefrem er blevet særligt
pænt
> behandlet af reparatørene.. Skærmen var helt fedtet ind og der var da også
> kommet nogle meget små ridser i samme. Ud over dette var en af
> "gummi-fødderne" væk..

Dvs. varen er væsentlig mindre værd og du har aldrig nået at bruge den.

> Var selvfølgelig ikke glad for disse mangler, men hæftede mig ikke så
meget
> ved dem.

Det bør du!

> Dette kan jeg vel forlange iflg den nye købelov ?
> (http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/forbrugerret/)

Send Netto et anbefalet brev hvor du beskriver hele situations forløbet og
kræver at hæve handelen jvf. Købelovens §78 stk 4. Giv Netto 10 arbejdsdage
til at opfylde dit krav. Behold kopi af af brevet, og lav fotokopi af alle
relevante papirer og meddelelser fra Compaq.

Netto vil sikkert sige at det ikke er deres problem, men der synes jeg at du
skal holde fast i at man ikke bør sælge produkter som man hverken vil eller
kan supportere efter købet. gør opmærksom på at afhjælpning ikke er sket
inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen samt
at der på intet tidspunkt er blevet stillet en anden bærbar til rådighed.

Hvis det ikke hjælper, så send sagen til forbrugerklagenævnet

Andy



Kenneth (01-08-2003)
Kommentar
Fra : Kenneth


Dato : 01-08-03 04:23


"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> wrote in message
news:3f298f4e$0$24641$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > For en måned siden var jeg en af de "heldige" der fik en Compaq bærbar i
> > Netto
>
> Til lykke med det... Du køber et produkt som sælgeren hverken kan eller
> ønsker at understøtte efter salget... Men du fik den sikkert billigt.
>
> > Netto solgte disse med den klausul at alle fejl, mangler eller
> > fortrydelse af køb blev håndteret af Compaq's egen support afdeling.
>
> Købeloven kan ikke sættes ud af kraft, heller ikke hvis man hedder Dansk
> Supermarked A/S.
>
> > Allerede første dag jeg havde computeren viste der sig fejl.. Går i blå
> > skærm i windows uden man har installeret noget som helst. Altså der er
en
> > mangel ved produktet. (Har snakket med andre der købte samme computer og
> de
> > har ikke mit problem)
>
> Optag det på video... Køb evt. et billigt webcam til formålet!
>
> > Ringer efter et par dage hvor jeg har prøvet at få skidtet til at virke
> til
> > supporten, og den bliver sendt til reperation i Holland.
>
> Du skulle have reklameret til Netto...
>
> > Da computeren
> > kommer tilbage lidt over en uge efter er fejlen ikke blevet rettet.
>
> første forsøg.
>
> > Firmaet der skulle reparere den havde fuldstændig misforstået problemet
> ved
> > den, eller havde simpelthen ikke læst beskrivelsen..
>
> Gem alt hvad du får på skrift.
>
> > Samtidig kan man se på bærbaren at den ikke ligefrem er blevet særligt
> pænt
> > behandlet af reparatørene.. Skærmen var helt fedtet ind og der var da
også
> > kommet nogle meget små ridser i samme. Ud over dette var en af
> > "gummi-fødderne" væk..
>
> Dvs. varen er væsentlig mindre værd og du har aldrig nået at bruge den.
>
> > Var selvfølgelig ikke glad for disse mangler, men hæftede mig ikke så
> meget
> > ved dem.
>
> Det bør du!
>
> > Dette kan jeg vel forlange iflg den nye købelov ?
> > (http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/forbrugerret/)
>
> Send Netto et anbefalet brev hvor du beskriver hele situations forløbet og
> kræver at hæve handelen jvf. Købelovens §78 stk 4. Giv Netto 10
arbejdsdage
> til at opfylde dit krav. Behold kopi af af brevet, og lav fotokopi af alle
> relevante papirer og meddelelser fra Compaq.
>
> Netto vil sikkert sige at det ikke er deres problem, men der synes jeg at
du
> skal holde fast i at man ikke bør sælge produkter som man hverken vil
eller
> kan supportere efter købet. gør opmærksom på at afhjælpning ikke er sket
> inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen
samt
> at der på intet tidspunkt er blevet stillet en anden bærbar til rådighed.
>
> Hvis det ikke hjælper, så send sagen til forbrugerklagenævnet
>
>
Jeg mener da netop at Netto har lavet en god handel til deres kunder.

Hvor meget suport tror du en gennemsnitlig Netto medarbejder er i stand til
at yde ang. bærbare PC'er (ikke for at nedgøre Netto medardejdere, men det
er ligesom ikke deres område)

Det har Netto så indset, hvorfor de køber en suport aftale med en firma der
må formodes at have den nødvendige viden, i dette tilfælde importøren af
produktet.
Hvor mange andre steder kan du komme i tanke om at de produkt, allerede ved
første rep. forsøg kommer til importørens værksted, og ikke et lille
baggårdsværksted ?

Kenneth



Andy (01-08-2003)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 01-08-03 05:32

> Jeg mener da netop at Netto har lavet en god handel til deres kunder.

Havde det ikke været bedre om NETTO holdt sig til de produkter som de selv
kan håndtere... Når jeg køber et produkt som er væsentlig mere avanceret end
en lommeregner, så forventer jeg også at firmaet kan levere support på
produktet.

> Hvor meget suport tror du en gennemsnitlig Netto medarbejder er i stand
til
> at yde ang. bærbare PC'er (ikke for at nedgøre Netto medardejdere, men det
> er ligesom ikke deres område)

Ingen, hvilket er en god grund til ikke at sælge den slags produkter.

> Det har Netto så indset, hvorfor de køber en suport aftale med en firma
der
> må formodes at have den nødvendige viden, i dette tilfælde importøren af
> produktet.

Producenten mener du vist... Vi har ikke nogen viden om hvem som har
importeret den bærbare. Derudover tører de deres ansvar af på producentens
serviceorganisation, velvidende at de som sælgere af produktet i sidste ende
er ansvarlige.

> Hvor mange andre steder kan du komme i tanke om at de produkt, allerede
ved
> første rep. forsøg kommer til importørens værksted, og ikke et lille
> baggårdsværksted ?

Stort set alle mærkevarer indenfor branchen benytter lokale(in-country)
autoriserede værksteder, så jeg vil sige at det er noget af en omvej at
sende et produkt til Holland, når Compaq har indtil flere autoriserede
servicepartnere/værksteder i Danmark.

Det lyder som om du synes at det er stort at Compaq spilder kundens tid på
at sende den bærbare til Holland når han kunne kontakte sit lokale
autoriserede værksted og få den repareret hurtigere.

Andy



jan@stevns.net (01-08-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 01-08-03 22:56

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> skrev :

>Når jeg køber et produkt som er væsentlig mere avanceret end
>en lommeregner, så forventer jeg også at firmaet kan levere support på
>produktet.

Så vil det jo heller ikke være oplagt for dig at købe i Netto ....
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Bjørn Løndahl (01-08-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Løndahl


Dato : 01-08-03 05:40

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> skrev i
news:3f298f4e$0$24641$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

>> Allerede første dag jeg havde computeren viste der sig fejl..
>> Går i blå skærm i windows uden man har installeret noget som
>> helst. Altså der er en mangel ved produktet. (Har snakket med
>> andre der købte samme computer og de har ikke mit problem)
>
> Optag det på video... Køb evt. et billigt webcam til formålet!

Det kan han jo desværre ikke - da computeren går i blå skærm når han
installerer softwaren til kameraet



--
Venligst Bjørn

Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
Ting til salg: <http://salg.bindernaes.dk>

Andy (01-08-2003)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 01-08-03 06:06

> > Optag det på video... Køb evt. et billigt webcam til formålet!
>
> Det kan han jo desværre ikke - da computeren går i blå skærm når han
> installerer softwaren til kameraet

Ja ja... Men jeg tolkede nu følgende som om han har en anden PC han kan
slutte det til!:

>Skal være færdig med
> en HP fredag næste uge, og da jeg ikke er hjemme i ugens løb har jeg brug
> for at kunne arbejde "on the road"..

Andy



JRS (01-08-2003)
Kommentar
Fra : JRS


Dato : 01-08-03 10:49

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f29f561$0$24717$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Optag det på video... Køb evt. et billigt webcam til formålet!
> >
> > Det kan han jo desværre ikke - da computeren går i blå skærm når han
> > installerer softwaren til kameraet
>
> Ja ja... Men jeg tolkede nu følgende som om han har en anden PC han kan
> slutte det til!:

Jo det har jeg skam. Problemet vil mere være at jeg så kan ha kameraet
stående og køre hele dagen lang, da problemet er periodisk og der kan
ligesågodt gå 5timer som 5 min før fejlen opstår ..
Men tak for inputtet

MVH
JRS



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177512
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste