Spørgsmål om at tage arbejde
Fra : Andy M

Dato : 30-07-03 06:33

Hej,

Jeg vil gerne til Danmark næste sommer og om muligt få et job der.

Jeg er født i Canada, men er dansk statsborger, fordi min far er. Jeg
har aldrig boet i Danmark.

Er der noget jeg må gøre før jeg kan tage arbejde i Danmark?

På forhånd tak

mvh
Andy

Fra : Padre

Dato : 30-07-03 12:46

> [...]
> har aldrig boet i Danmark.
>
> Er der noget jeg må gøre før jeg kan tage arbejde i Danmark?

For at være sikker på, at du er dansk: hvor gammel er du, og har du
nogensinde været i DK før ? (ferier etc - hvor mange og hvor lange) Har du
et dansk pas og cpr nummer ?

Hvis du er dansk statsborger, skal du kun bruge et cpr nr for at kunne
arbejde i dk.

*Hvis du har et cpr nummer:*
Meld dig til folkeregisteret i din bopælskommune, bed dem om at hjælpe dig
med at få et skattekort.

*Hvis du ikke har et cpr nummer:*
Skal du henvende dig til indfødsretskontoret under ministeriet for
flygtninge etc for at få bevis for din indfødsret.

Du skal udfylde en "ansøgning om bevis for dansk indfødsret". Bilag skal
være din dåbsattest eller lignende dokumentation for din fars identitet samt
en tro-og-love erklæring fra din far om at han ikke på noget tidspunkt har
ansøgt om, eller fået, statsborgerskab i et andet land. Du kan få en
erklæring til at udfylde i ministeriet.

http://www.inm.dk

Med det bevis i hånden kan du melde dig til folkeregisteret i din
bopælskommune.

Padre