Konkurrenceklausul
Fra : fdeqwl2

Dato : 29-07-03 18:08

I forbindelse med at jeg er blever ansat i en software virksomhed, er
jeg senere blevet bekendt med et klausul jeg ikke bemærkede i første
omgang:

Hvis jeg (som led i ansættelsesforholdet) producerer kode som er
omfattet af ophavsretlsovgivningen, tilhører denne virksomheden. Dette
gælder uanset om anvendelsen sker inden eller uden for virksomheden.

Min virksomhed producerer generelle applikationer for virksomheder, og
de er derfor ret dækkende for hvilken type af applikationer de laver.
Hvis jeg nu SELV, Hjemme, i min egen tid, på mit eget udstyr laver et
kalender program eller anden generel applikation - som ikke bruger
kode fra virksomhedens applikationer, har de så ret til at bruge/få
dette?
Hvad hvis applikationen er et sammenarbejde mellem flere personer?

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 29-07-03 19:51

"fdeqwl2" <fewfe5few5few66fe44@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:d55066b3.0307290908.63bd1bbf@posting.google.com...
> [...]
> kalender program eller anden generel applikation - som ikke bruger
> kode fra virksomhedens applikationer, har de så ret til at bruge/få

Hvis kodningen ikke sker som et led i ansættelsesforholdet og forøvrigt ikke har noget med virksomheden at gøre
kan jeg ikke se at der er andre end dig der har ophavsretten.
Kræver nok den præcise ordlyd af klausulen for at være helt sikker.
Problemet kan nemlig være hvis du laver noget som sælges som et konkurrende produkt, og det kan være svært at fastslå hvis det er meget generelle applikationer i laver i firmaet..

> Hvad hvis applikationen er et sammenarbejde mellem flere personer?

Kommer an på den indbyrdes aftale der er lavet mellem disse personer.
Jeg holder mig gerne til den fuldstændigt uvidenskabelige tommelfingerregel om at skaber er ejer hvis intet andet er aftalt.

Ole Gaarde Kristensen
- Fornærm aldrig 7 personer hvis du kun har en seksløber -

Fra : Tim Christensen

Dato : 30-07-03 12:09

Ole Gaarde Kristensen wrote:

> Kommer an på den indbyrdes aftale der er lavet mellem disse personer.
> Jeg holder mig gerne til den fuldstændigt uvidenskabelige tommelfingerregel om at skaber er ejer hvis intet andet er aftalt.

Medmindre det er et EDB-program her er arbejdsgiver ejer.

§ 59. Ophavsretten til et edb-program, der er frembragt af en
arbejdstager under udførelsen af dennes arbejde eller efter
arbejdsgiverens anvisninger, overgår til arbejdsgiveren.

Med hensyn til til software som er fremstillet hjemme uden anvisninger
fra arbejdsgiver kan alle rettigheder ikke overdrages til
arbejdsgiveren. §3 vil gælde uanset hvad der er aftalt.

Mvh

Tim

Ps. De omtalte paragraffer er natuligvis fra ophavsretsloven.

Fra : tbenjaminj@hotmail.c~

Dato : 29-07-03 22:25

fewfe5few5few66fe44@hotmail.com (fdeqwl2) wrote in message news:<d55066b3.0307290908.63bd1bbf@posting.google.com>...
> [...]
> omfattet af ophavsretlsovgivningen, tilhører denne virksomheden. Dette
> gælder uanset om anvendelsen sker inden eller uden for virksomheden.

ja, Ophavsretsloven § 59.
> [...]
> kalender program eller anden generel applikation - som ikke bruger
> kode fra virksomhedens applikationer, har de så ret til at bruge/få

Det afgørende er derfor (når det er lavet i fritiden) om arbejdet er
udført efter anvisning fra arbejdsgiveren.

> Hvad hvis applikationen er et sammenarbejde mellem flere personer?

Så får I som udgangspunkt fælles ophavsret:

ophavsretsloven § 6:
"Har et værk to eller flere ophavsmænd, uden at de enkeltes bidrag kan
udskilles som selvstændige værker, har de ophavsret til værket i
fællesskab. Enhver af dem kan dog påtale retskrænkelser".

/thomas

Fra : Michael Foged

Dato : 29-07-03 22:41

On Tue, 29 Jul 2003 14:24:39 -0700, tbenjamin wrote:

> [...]
>
> Det afgørende er derfor (når det er lavet i fritiden) om arbejdet er
> udført efter anvisning fra arbejdsgiveren.

Jeg fik i sin tid at vide, at alt hvad jeg kodede, også i fritiden,
tilfaldt rettighederne til arbejdsgiver. Også om det var ikka var udført
efter anvisning fra arbejdsgiveren. Begrundelsen var, at man ikke kunne
undgå at anvende tid på arbejdet til at tænke over det, eller know how
opnået gennem ens arbejde. Jeg aner ikke om dette er korrekt, men det fik
mig ihverttilfælde til at glemme alle drømme om at blive programmør!

Er der nogen der kan be-,afkræfte dette (altså ikke at glemte alt om at
blive programmør)

mvh
Michael

Fra : jens v

Dato : 31-07-03 12:03

"Michael Foged" <momberg@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mig ihverttilfælde til at glemme alle drømme om at blive programmør!
>
> Er der nogen der kan be-,afkræfte dette (altså ikke at glemte alt om at

En del kontrakter har også en klausul på at den ansatte ikke må have bijob.
Så hvis du udvikler software i din fritid som du sælger, er det vel et
bijob.

mvh jens v

Fra : tbenjaminj@hotmail.c~

Dato : 31-07-03 18:05

"jens v" <jens_verner@yahoo.com> wrote in message news:<bgat1q$dhj$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> Så hvis du udvikler software i din fritid som du sælger, er det vel et

En konkurrence klausul (der forbyder bijob - der er konkurrerende)
afgør jo ikke hvem der får ophavsretten til program udviklet i
fritiden.

Til Michael:
Hvis du "snylter" på fortrolig "know how" fra din virksomhed er det et
andet problem (markedsføringslovens § 10 stk 2). Ellers mener jeg ikke
din tidl. arbejdsgiver har ret jf omtalte § 59.

At din fritidsinteresse skulle gå ud over koncentrationen på arbejdet
tror jeg ikke man generelt kan påberåbe sig. (måske hvis
arbejdstageren er alkoholiker og møder bagstiv op hver dag . Der
skal nok ret meget til.

mvh
/thomas