ISP'ers udlevering af kundedata
Fra : Lars J. Helbo

Dato : 29-07-03 12:40

I dag er der en spændende artikel i Jyllandsposten:

http://www.jp.dk/itogc:aid=1932300/

Det jeg faldt over var, at det ifølge artiklen tilsyneladende kun er
TDC, der kræver dommerkendelse, før de udleverer kundedata til APG.
Det undrede mig noget, og derfor spurgte jeg hos Tele2, om det
virkelig kunne være rigtigt. Her fik jeg følgende besynderlige svar:

>Mange tak for din mail!
>Som det står i artiklen er det kun personer der bryder ophavsretten,
>hvor APG vil få udleveret navn og adresse.
>"Lovgivningen i Danmark fastslår, at teleselskaberne skal udlevere
>oplysninger, der har betydning for en sag. Og det er indiskutabelt, at
>navn og adresse har betydning for en sag om krænkelse af
>ophavsretten."
>Så hvis du bruger din forbindelse på helt almindelig vis udleverer vi
>intet. Ydermere er det APG der skal rette henvendelse til os, for at
>få noget udleveret.

Det undrer mig. I min naive opfattelse troede jeg nemlig ikke, at et
privat firma kunne afgøre, om der foreligger en lovovertrædelse. Jeg
har altid ment, at det var den slags, vi havde dommere til?

Jeg kan heller ikke lide formuleringen: "Så hvis du bruger din
forbindelse på helt almindelig vis udleverer vi intet.". Det betyder
jo blot at jeg ikke har noget at frygte, så længe jeg ikke gør noget
forkert. Fint nok; men hvad nu hvis APG eller Tele2 laver en fejl?
Hvad nu hvis man forveksler to IP-adresser?

Derfor spørgsmålet, kan man som kunde hos sådan en ISP gøre noget
(forebyggende) for at sikre sig? Kan man stille krav om, at ens
kundedata behandles fortroligt? Er det en sag for registertilsyn eller
forbrugerombudsmand?
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Anders Christensen

Dato : 29-07-03 13:15

"Lars J. Helbo" <lars@salldata.dk> wrote in message
> I dag er der en spændende artikel i Jyllandsposten:
>
> http://www.jp.dk/itogc:aid=1932300/

<SNIP>

> [...]
> (forebyggende) for at sikre sig? Kan man stille krav om, at ens
> kundedata behandles fortroligt? Er det en sag for registertilsyn eller

Det bør så vidt jeg kan læse i min ISP's betingelser også kun være ved en
dommerkendelse at de udleverer personoplysninger
Se evt http://www.cybercity.dk/privat/kundeservice/abonnementsbetingelser/ -
punkt 4. Fortrolighed

"Cybercity videregiver alene information, når dette kan kræves med
henvisning til gyldig lovhjemmel af f.eks. myndigheder, domstole eller i
tilfælde af lovovertrædelser."

Så er det jo at man kan spørge om APG kan kræve dem udleveret uden at bevise
at der er tale om lovovertrædelser - ellers kunne "Hansen Biler" (opdigtet
navn) jo også henvende sig for at få dem og evt bruge dem i ulovlig
reklameøjemed?

Mvh Anders Christensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-07-03 13:22

"Anders Christensen" <vladimirr@NOSPAMvladimirr.dk> skrev:

> [...]
>
> "Cybercity videregiver alene information, når dette kan kræves med
> henvisning til gyldig lovhjemmel af f.eks. myndigheder, domstole

Her giver CC sig selv mulighed for at videregive oplysninger, hvis CC
mener der er tale om en lovovertrædelse og ikke kun i forbindelse med
dommerkendelser.

Tele2 har slet ikke en passus om, hvordan de behandler
personoplysninger i deres vilkår, hvilket man er forpligtet til jvf.
§28 i lov om behandling af personoplysninger.

Tele2 har da også tilkendegivet, at de videregiver personoplysninger
uden dommerkendelse:

> [...]
> "Hansen Biler" (opdigtet navn) jo også henvende sig for at få dem
> og evt bruge dem i ulovlig reklameøjemed?

APG kan kræve ligeså meget som du og jeg.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 29-07-03 15:07

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> uden dommerkendelse:

> APG kan kræve ligeså meget som du og jeg.

Det er korrekt, men APG presser på for at få flyttet grænser - grænser
for hvad de kan få udleveret af personoplysninger, og ISPerne har
åbenbart en forskellig politik på området. Jeg er selv kunde hos TDC og
er godt tilfreds med, at der indtil videre skal dommerkendelse til før
de udleverer evt. mine personoplysninger.

Jeg synes at kunder hos andre udbydere burde gå deres udbydere lidt på
klingen og forlange at få præciseret i hvilket omfang de udleverer
personoplysninger. Det kan ikke være i nogens interesse, at et hvilket
som helst firma kan få udleveret personoplysninger på et tilsyneladende
vilkårligt grundlag.

--
mvh. Klaus Eriksen, www.aigis.dk

"Du må ikke plage andre, eller sætte livet til,
forøvrigt kan du gøre hvad du vil."
Kardemommeloven - Politimester Bastians vise.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 29-07-03 13:39

On Tue, 29 Jul 2003 14:14:46 +0200, "Anders Christensen"
<vladimirr@NOSPAMvladimirr.dk> wrote:

>"Cybercity videregiver alene information, når dette kan kræves med
>henvisning til gyldig lovhjemmel af f.eks. myndigheder, domstole eller i
>tilfælde af lovovertrædelser."

Hvordan afgøres det, om der foreligger en lovovertrædelse? Er det
noget en tilfældig medarbejder hos CC kan beslutte? Jeg troede den
afgørelse var forbeholdt dommere?
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-07-03 13:42

Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> writes:

>Hvordan afgøres det, om der foreligger en lovovertrædelse? Er det
>noget en tilfældig medarbejder hos CC kan beslutte? Jeg troede den
>afgørelse var forbeholdt dommere?

Ja, men den interessante del er "med henvisning til gyldig lov-
hjemmel af F.EKS. MYNDIGHEDER" (min fremhævning). Der står ikke,
at det udelukkende er myndigheder, der kan udleveres til. Der
skal bare være gyldig lovhjemmel.

Ikke at der er noget overraskende i det eller noget galt med
det.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Anders Christensen

Dato : 29-07-03 14:09

Lars J. Helbo" <lars@salldata.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan afgøres det, om der foreligger en lovovertrædelse? Er det
> noget en tilfældig medarbejder hos CC kan beslutte? Jeg troede den
> [...]

Netop derfor jeg fremhævede det... Det undrer mig ihvertfald hvis enten APG
eller CC skal/kan/må afgøre om der er tale om lovovertrædelser...

Mvh Anders Christensen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 31-07-03 16:56

On Tue, 29 Jul 2003 13:39:38 +0200, skrev jeg::

> [...]
>Det undrede mig noget, og derfor spurgte jeg hos Tele2, om det
>virkelig kunne være rigtigt. Her fik jeg følgende besynderlige svar:

Det viser sig nu, at der blot var tale om en misforståelse. Efter at
jeg den anden dag havde ytret min undren overfor Tele2, fik jeg i dag
mail fra dem. Nu skriver de:

>Jeg tror at min kollega har misforstået dit spørgsmål.
>Selvfølgelig udleverer vi ikke informationer om vores kunder med
>mindre at der foreligger en dommerkendelse eller en skriftlig
>fuldmagt fra den pågældende kunde, heller ikke til Anti Pirat Gruppen.

TDC er altså ikke (længere?) noget særtilfælde, sådan som JP hævdede.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-07-03 17:50

Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> wrote:

>Det viser sig nu, at der blot var tale om en misforståelse.

....eller at du har overvaeret en panikredning...

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Thomas D

Dato : 31-07-03 18:22

Allan Olesen wrote:

> ...eller at du har overvaeret en panikredning...

den tror jeg osse mere på.

Thomas D
http://tdn.peps.dk
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 31-07-03 18:40

In article <3f2948cb$0$76119$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> ...eller at du har overvaeret en panikredning...

Det tvivler jeg meget på.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Darth Vader! Only you would be so bold!

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 31-07-03 21:00

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> skrev:

> Det tvivler jeg meget på.

På hvilket grundlag?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 31-07-03 21:02

In article <Xns93C9DFDF112EC.miljokemi.dk@130.133.1.4>, Morten Bjergstrøm wrote:

> På hvilket grundlag?

Mit kendskab til mange teleselskabers politik på området (både
førstehåndskendskab samt samtaler med ansatte hos andre udbydere)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Never underestimate the power of human stupidity.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 31-07-03 20:35

On Thu, 31 Jul 2003 18:50:18 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>...eller at du har overvaeret en panikredning...

Den tanke kunne man da godt have, det skal jeg ikke kunne afgøre

Iøvrigt skulle der i dag være en follow-up artikel i JP, hvoraf det
fremgår at både Tele2, Cybercity og Tiscali selv siger, at de ligesom
TDC kræver dommerkendelse.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Karsten

Dato : 01-08-03 06:45

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> ...eller at du har overvaeret en panikredning...

Efter at have læst indlægget, kontaktede jeg også Tele2, for at få
bekræftiget historien, og til mig blev det på det kraftigste afvist at de
udleverede kundedata uden dommerkendelse eller min tilladelse. Måske har de
ændret mening efter det er kommet frem

Karsten