Inkasso for afmeldt Tiscali abbonement
Fra : Morten Blinksbjerg N~

Dato : 29-07-03 12:16

Hej,

Jeg har i dag modtaget en Rykkerskrivelse fra intrum justitia hvor de
skriver, at jeg vil blive registreret som dårlig betaler, hvis jeg
ikke indbetaler nogen penge til dem.

De penge de forlanger at få er fra et gammelt Tiscali abbonement, som
jeg har opsagt.

Hendelsesforløbet kan beskrives som:

Februar 2003: Internetforbindelsen forsvinder, jeg ringer til supporten.
De sender en ny router, men dette hjælper ikke, og jeg sender routeren
retur. De lover herefter at jeg vil blive kontaktet af en tekniker.
Hvilket ikke sker, og jeg modtager en regning for næste periode. Jeg
opsiger så mit abbonement d. 21. marts. Inden jeg skal betale for næste
periode, men modtager først bekræftigelsen d. 12.04.2003. Jeg har betalt
frem til marts 2003, men har ikke kunne bruge forbindelsen siden 4. februar
2003. Alligevel sender de mig rykkere for perioden hvor jeg ikke har kunne
bruge forbindelsen - og hvor jeg har opsagt abbonementet.

Hvad er smartest for mig at gøre?

Jeg vil ikke betale for noget jeg ikke har modtaget.

Jeg har prøvet i dag at ringe til intrum justitia, men der er ikke nogen
der ta'r telefonen. Ringer jeg til Tiscali siger de, at de ikke kan hjælpe
mig, og at jeg skal kontakte intrum justitia...

--
Morten Blinksbjerg Nielsen, Odense
http://www.mbn.dk/ - http://www.websmed.dk/

Fra : TGD

Dato : 29-07-03 12:51

"Morten Blinksbjerg Nielsen" <usenet@mbn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2003. Alligevel sender de mig rykkere for perioden hvor jeg ikke har kunne
> bruge forbindelsen - og hvor jeg har opsagt abbonementet.

Kontakte Intrum Justitia og gør gør indsigelse imod det opkrævet beløb.

http://www.fs.dk/pdf/rr/97/rr970611.pdf

Du kan også kontakte www.fs.dk for billig rådgivning.

<KLIP>

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 29-07-03 14:51

"Morten Blinksbjerg Nielsen" <usenet@mbn.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Jeg har i dag modtaget en Rykkerskrivelse fra intrum justitia hvor de
> skriver, at jeg vil blive registreret som dårlig betaler, hvis jeg
> ikke indbetaler nogen penge til dem.

Du kan ikke blive registreret i RKI medmindre du har erkendt at skylde
beløbet. Hvis du f.eks. indgår et forlig med at betale x antal kr om
måneden, så erkender du at skylde beløbet og de registrerer dig.

/Jógvan Lindenskov

Fra : Jesper Brock

Dato : 29-07-03 22:11

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@SPAMISEVILhotmail.com> wrote in message
> Du kan ikke blive registreret i RKI medmindre du har erkendt at skylde
> beløbet.

.....eller bliver dømt ved en domstol til at betale beløbet.

--
/Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)

(NB! Indlæg på usenet udtrykker udelukkende min personlige holdning, og har
ingen relation til min ansættelse hos "Budstikken"-koncernen)

Fra : Erik

Dato : 30-07-03 20:23

Hej,

Jeg vil anbefale, at du sender et rekommanderet brev til Intrum
Justitia A/S, Aldersrogade 6 A, 2100 København Ø, hvori du meddeler,
at du mener, at du ikke skylder Tiscali A/S noget. Derefter beskriver
du hele hændelsesforløbet med den manglende internet-forbindelse, dine
telefonsamtaler med Tiscali A/S samt din opsigelse. Vedlæg gerne en
kopi af din opsigelse samt en kopi Tiscali A/S' bekræftelse af din
opsigelse.

Hvis du vil være sikker på, at dit brev til Intrum Justitia A/S bliver
læst af en person med en intelligenskvotient på over 90, bør du sende
en kopi af brevet til Lars Helvad Nordberg, Søtofteparken 122, 3660
Stenløse. Han er direktør for Intrum Justitia A/S, den niende direktør
i løbet af de seneste tretten år.

Du har sandsynligvis modtaget en eller flere opkrævninger fra Tiscali
A/S, inden sagen blev overgivet til inkasso hos Intrum Justitia A/S.
Det er uklogt at ignorere opkrævninger, som man ikke kan anerkende.
Det er altid bedst at indlede en (skriftlig) dialog med den opkrævende
part.

Når man opsiger et abonnement, en lejeaftale eller et
ansættelsesforhold, bør man formulere sin opsigelse så klart, at
modtageren ikke kan være i tvivl om ens intentioner. Man bør således
også skrive, hvornår abonnementet eller aftalen skal ophøre, eller
hvilken dag, der er sidste arbejdsdag.

Hilsen Erik

Fra : Morten Blinksbjerg N~

Dato : 30-07-03 20:59

> [...]
> telefonsamtaler med Tiscali A/S samt din opsigelse. Vedlæg gerne en
> kopi af din opsigelse samt en kopi Tiscali A/S' bekræftelse af din

Det har jeg også lige gjort. Dog ikke rekommanderet. Jeg ringede til
dem, og fik endelig fat en en fra Intrum Justitia, og hun sagde at
jeg skulle indsende alle de papirer jeg havde. Det har jeg så gjort.

Problemet er bare, at opsigelsen jeg indsendte bare blev printet ud, og
ikke gemt :-/ meget dumt - jeg ved det godt, men jeg forventede ikke
at der ville være nogen problemer. Jeg har dog deres bekræftigelse på
opsigelsen, som jeg har sendt med.

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-07-03 22:40

> [...]

>ikke gemt :-/ meget dumt - jeg ved det godt, men jeg forventede ikke
>at der ville være nogen problemer. Jeg har dog deres bekræftigelse på

Jeg forstaar ikke, hvorfor det er et problem.

Bekraeftelsen maa da bevismaessigt vaere langt mere vaerd for dig
end opsigelsen. Den bekraefter jo, at meddelsen baade er kommet
frem og kommet til kundskab. Saa kan det snart ikke blive bedre.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Morten Blinksbjerg N~

Dato : 30-07-03 22:53

> [...]
> end opsigelsen. Den bekraefter jo, at meddelsen baade er kommet
> frem og kommet til kundskab. Saa kan det snart ikke blive bedre.

Problemet er at de vil ha' at jeg skal betale for noget jeg ikke har
modtaget. Jeg tror at jeg måske skal betale for en månedes forbrug, men
de har så vidt jeg ved registreret, at jeg ikke har kunne bruge
forbindelsen i den periode... der var ikke problemer med min computer
eller router, men med deres forbindelse. De lovede at jeg ville blive
kontaktet af en tekniker - dette skete bare aldrig, og efter et par
uger opsagde jeg abbonementet. Før at jeg skulle betale for næste
periode.

Der er en måneds opsigelse, men da jeg har haft en månede uden
forbindelse selv om jeg havde betalt forud for den mener jeg at
det burde udligne hinnanden. Det har jeg også skrevet til Tiscali, men
de svarede ikke...

Anyway. Hvis jeg skulle betale for den ene månede skulle regningen
være på ca. 600,- men de forlanger 1.800,- hvilket dækker tre...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 31-07-03 00:11

Erik wrote:

> [...]
> telefonsamtaler med Tiscali A/S samt din opsigelse. Vedlæg gerne en
> kopi af din opsigelse samt en kopi Tiscali A/S' bekræftelse af din

Så vidt jeg har forstået, må et inkasso-bureau ikke tage et beløb til
inkasso, hvis debitor bestrider kravet, men jeg har ikke kunnet finde det
præcise juridiske grundlag for dette?
- Såfremt det er korrekt, burde det være tilstrækkeligt at meddele
bureauet, at kravet er bestridt over for kreditor (i stedet for at skulle
bruge mere tid på at dokumentere hele sagen igen).

Den billigste måde er at sende en fax og gemme en kvittering for
afsendelsen.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-07-03 06:41

In <3F285098.938B4324@image.dk> Jonathan Stein <jstein@image.dk> writes:

> Så vidt jeg har forstået, må et inkasso-bureau ikke tage et beløb til
>inkasso, hvis debitor bestrider kravet, men jeg har ikke kunnet finde det
>præcise juridiske grundlag for dette?

Det er ikke korrekt.

/Martin

Fra : Jonathan Stein

Dato : 31-07-03 15:26

Martin Moller Pedersen wrote:

> Det er ikke korrekt.

Det kunne jo forklare hvorfor jeg aldrig har fundet juraen. - Men vil det
omvendt sige, at inkasso-bureauet kan blive ved med at sende rykkere, evt.
henvende sig personligt o.s.v. uden at gå i retten, selv om man bestrider
kravet?

Jeg kom i øvrigt til at tænke på, at hvis man på forhånd meddeler
inkassobureauet, at man ikke ønsker besøg (som de ellers har lov til jvf.
inkassolovgivningen), vil det så være en overtrædelse af straffelovens §264,
hvis de alligevel møder op?

§ 264. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
1) skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet ikke frit tilgængeligt sted,

2) undlader at forlade fremmed grund efter at være opfordret dertil.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/