Ordeling i Quark
Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 19-12-00 13:16

Hej NG
Jeg har stillet spørgsmålet i dk.edb.grafik men fik ikke megen hjælp, så
nu prøver jeg her. Jeg håber det ligger inden for denne NG´s område.

Jeg kan ikke rigtig få min ordeling i QuarkXpress til at gøre som jeg
vil. Jeg vil gerne have en pæn højremargin i mit dokument, uden at bruge
lige højre- og venstremargin.
Mit dokument er i A4 i 3 spalter med 5 mm mellem hver spalte.
Jeg bruger QuarkXpress 4.1 på Mac
Hvordan skal jeg indstille O&J?

Thomas Piekut

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-12-00 00:01

Thomas Bach Piekut <piekut@xxxmail.dk> wrote:

> Hej NG
> Jeg har stillet spørgsmålet i dk.edb.grafik men fik ikke megen hjælp, så
> nu prøver jeg her. Jeg håber det ligger inden for denne NG´s område.

Emnerne er meget frie i denne gruppe, så det går nok (så har jeg vist
ikke sagt for meget!).

> [...]
> lige højre- og venstremargin.
> Mit dokument er i A4 i 3 spalter med 5 mm mellem hver spalte.

Normalt ville man indstille O&J på følgende måde (fra venstre og ned):

[j] Automatisk orddeling:

Korteste ord: [5]

Minimum før: [2]

Minimum efter: [3]

Del ord med stort: [j]

Delinger i rad: [3]

Justeringszone: [!] - hvis du bruger en 10 pkt skrift,
vil man typisk skrive 10 pkt.

Justeringsvalg:

Afstand:
Denne afdeling er meget individuel for hver skrifttype, men man kunne
vælge: 50 - 100 - 150, men prøv dig frem. Med nogen skrifter klasker
satsbilledet totalt sammen ved 50% ordmellemrum, mens andre klarer det
fint.

Tegn:
Vælg altid 0 - 0 - 0. Alt andet er typografisk ukorrekt!

Justeringszone: 0 mm

[] Justér enkelt ord:
Skal altid være slået fra. Det er kun amerikanerne, som bruger den slags
grimme ting...
---

Ovenstående er min foretrukne opsætning, men justeringsvalg svinger jo
fra skrift til skrift. Hvis du synes, at højre margen bliver for ujævn,
kan du evt. prøve at sætte "Korteste ord" til 4 og "Minimum efter" til
2, men lad helst vær'. Du _kan_ også sætte "Delinger i rad" op, men
lynhurtigt får du orddelinger hele vejen ned af spalten og det er ikke
kønt.

--
René

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 21-12-00 13:42

Hej René

Tusind tak for hjælpen, det løste mit problem.

Thomas