Saganaki og Græsk pittabrød købes hvor?
Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 30-07-03 11:35

Er der ikke et sted i København/Frederiksberg hvor man kan købe den rigtige
ost til Saganaki(ikke feta), og/eller græske pitta brød? Jeg har prøvet at
lave græsk pittabrød men det blev slet ikke det samme.

mvh
Karsten

Fra : Pedersen

Dato : 31-07-03 16:32

Hvad er der specielt ved græsk pitabrød, jeg har aldrig fået serveret
pitabrød i Grækenland,hvor jeg har været ca.15 gange, osten kender jeg
heller ikke.
Er du sikker på at det er Græsk??

Hilsen Tommy

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 31-07-03 17:41

Græsk Pitta med to tt er ikke det samme som de almindelig kendte pitabrød.
Det er et pandekagelignede brød som vist nok først bliver bagt og så kan
fryses ned. Det bliver hurtigt stegt i olie når man skal bruge det og
almindeligvis brugt som brød omkring gyros. Saganaki er en forret. Det er en
paneret ost stegt i olie serveret med citron. Der findes også en variant af
flydende ost med muslinger eller rejer, men det er den første jeg eftersøger
selvom osten selvfølgelig kan være den samme. Jeg kan varmt anbefale både
gyrosen og saganakien næste gang du skal til Grækenland.

Mvh

Karsten

Gyros i pittabrød. http://papacristo.com/Gyros.jpg
Saganaki:
http://www.tasteline.com/document/files/europa_grek_saganaki222.jpg

Fra : Esben Grønborg Brun

Dato : 31-07-03 20:26

Stegt paneret ost - det ligner måske den cypriotiske "halloumi"-ost ?
Den kan købes i Føtex. Halloumi er specielt velegnet til at stege, fordi
den ikke flyder ud/smelter.

mvh Esben

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 31-07-03 21:07

Den vil jeg prøve. Jeg skal nok melde tilbage.

Med tak

Karsten

Fra : Kai Andersen

Dato : 31-07-03 21:10

Hvis du laver det, kommer jeg forbi !

/Kai

Fra : Claus & Gitte

Dato : 01-08-03 10:06

Har selv boet i grækenland og elsker Gyros... og kan heller ikke finde Pitta
brødet, så venter spændt på om der er nogen der ved hvor det kan købes..

KH Gitte