Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filtre?
Fra : Tom

Dato : 10-08-03 11:19

Hej

Jeg kan se at det kunne være en god ide at have et eller flere filtre med
når man er ude at fotografere.
Er der nogen som har foreslag til hvilke filtre man bør som minimum have og
hvilke der kunne være "sjove" at have?

Er det standard at alle filtre med 62mm passer til mit olympus e-20?

Desuden......hvis jeg går rundt om vinteren og efteråret, bør jeg så også
tage en af de her små poser i tasken som kan opsuge fugt?

--
Tom

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-08-03 13:54

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> når man er ude at fotografere.
> Er der nogen som har foreslag til hvilke filtre man bør som minimum have

"UV filteret" er IMHO obligatorisk
det beskytter linsen, og det skader aldrig..

"Pol filteret" kan være meget nyttigt, se i din manual,
om du skal benytte et linæært, eller cirkulært filter..

af sjoveting har jeg en "6x gitter", det giver stråler ud fra
lyskilderne, fx. stearinlys, eller flashen, der ses i spejlet

der ud over en "Barrel Spiral", samme effekt, som hvis du tværer
vaseline rundt i kanten af linsen (lad være med at føre det)
det betyder at centrum står skarpt, og det uden om bliver
sløret.

et 80B filter er nytigt, hvis du kunne finde på at anvende B-lamper
i forbindelse med farvenegativ film..
(det er der nok ikke mange der benytter idag)

tilsvarende filtre findes til brug ved lysstofrør

> Er det standard at alle filtre med 62mm passer til mit olympus e-20?

hvis et 62mm filter passer, så passer alle 62mm filtre

> Desuden......hvis jeg går rundt om vinteren og efteråret, bør jeg så også
> tage en af de her små poser i tasken som kan opsuge fugt?

jeg har aldrig gjort det, men det skadder da ikke, bare husk at de skal
skiftes, eller tørres, ellers begynder de at afgive fugt

Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
http://www.petersensweb.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-08-03 22:55

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:bh5fbu$kmt$1@sunsite.dk...

> et 80B filter er nytigt, hvis du kunne finde på at anvende B-lamper
> i forbindelse med farvenegativ film..
> (det er der nok ikke mange der benytter idag)

Hmmm...
jeg vidste ikke du er SÅ gammel, at du kunne finde på at bruge B-lamper. Jeg
har stadig nogle i min kælder, og kommer det alvor har jeg endog 'S'-lamper
og en passende reflektor til dem.

Jeg vee' ikk' hvad man bruger nu om dage ?

Bo//

Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-08-03 19:15

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg
> har stadig nogle i min kælder, og kommer det alvor har jeg endog

flash

"så gammel" ?
jeg er 32 år, købte mit første spejlreflex, da jeg var 14,
og min første B-pære relativt kort efter

fidusen ved pære frem for flash, er at man med det
samme kan se hvor lyset havner / skyggerne falder..

det kan man self. også hvis man har flash med pilot lys..

S-lamper kender jeg ikke, så "så gammel" er jeg ikke