Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitz
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-08-03 00:53

Hej Gruppe.

Jeg prøver lige igen, for den meldte at der var sket en fejl, da jeg
postede indlægget. Så hvis det er kommet to gange beklager jeg.

Jeg har to spørgsmål vedrørende blitz. Jeg har en Sigma blitz som
indstiller sig efter hvilken brændvidde man har. Det sker i
intervallet 28-80 mm. Nu har jeg så anskaffet mig et kabel, så jeg kan
få blitzen væk fra kameraet. Og så tænkte jeg på, om det har
indflydelse på hvor meget lys blitzen udlader. Jeg har tænkt mig at
anvende blitzen til akvariefotos, hvor den skal ligge ovenpå akvariet,
hvor lyset normalt kommer fra. Men skal man anvende en speciel teknik
ved denne metode.

Det andet spørgsmål er, at hvis man anvender et objektiv som ikke
ligger indenfor blitzens arbejdsinterval, så indstiller den sig
automatisk på 28 mm. Og mit spørgsmål er så, om den så indstiller sig
til at udlade mest muligt lys, eller hvor skal man regne med at det
finder sted. Og kan man indstille blitzen til at udlade mest muligt
lys på en eller anden måde.

Med venlig hilsen

Thomas Pedersen

Fra : max

Dato : 08-08-03 01:10

> [...]
> anvende blitzen til akvariefotos, hvor den skal ligge ovenpå akvariet,
> hvor lyset normalt kommer fra. Men skal man anvende en speciel teknik

Jeg går ud fra den har ttl måling, dvs. kameraet fortæller blitzen hvornår
den har fået nok lys, hvis det er tilfældet, kan du gå ud fra du får en
ok exponering, måske vil de ting der ligger i overfladen blive overbelyst,
mens dem på bunden blir mørkere og det er der så ikke meget at gøre ved,
prøv dig frem, skriv ned hvad du gør, så du kan justere til næste gang.
Hvis blitzen selv måler lyset, burde du egentlig også få fornuftige resultater,
men igen er der problemet med top og bund.

> [...]
> til at udlade mest muligt lys, eller hvor skal man regne med at det
> finder sted. Og kan man indstille blitzen til at udlade mest muligt

Den vil stadig måle lyset, der kommer tilbage enten til kameraet eller til sensoren,
med mindre du har valgt manuel, så er det dig der bestemmer hvor meget lys den
skal fyre af. At den vælger 28mm betyder bare den skal oplyse et større område,
som så betyder den nok ikke kan nå så langt som hvis den står på 80mm.-max-

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-08-03 13:21

max <ma22x@hotmail.com> skrev:

> [...]
>med mindre du har valgt manuel, så er det
>dig der bestemmer hvor meget lys den
>skal fyre af. At den vælger 28mm betyder

Hej Max.
Tusind tak for svaret, så vil jeg da gå igang med at experimemtere.
MVH
Thomas