Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb i Tyskland
Fra : Peder Hanghøj

Dato : 07-08-03 14:57

Jeg har hørt at priserne på digitalkameraer er mindre i Tyskland.
Er der nogen der kender nogle sikre og gode steder at handle.

Venlig hilsen
Peder Hanghøj

Fra : Kenneth

Dato : 07-08-03 15:03

"Peder Hanghøj" <peder@hanghoej.dk> wrote in message
> Jeg har hørt at priserne på digitalkameraer er mindre i Tyskland.
> Er der nogen der kender nogle sikre og gode steder at handle.

http://www.ny-camera.com/
http://www.technikdirekt.de/

Bare for at nævne 2.

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-08-03 15:05

"Peder Hanghøj" <peder@hanghoej.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt at priserne på digitalkameraer er mindre i Tyskland.

Jeg er pt. ved at købe filmscanner til ca 5000 i DK. Der er ca. 1500 at
spare, fragt iberegnet.

> Er der nogen der kender nogle sikre og gode steder at handle.

Jeg prøver Nurtec, men aner ikke. Et firma kan jo sagtens have en "flot"
side og så være et svindelforetagende,
men når de opgiver firmaadresse mv. giver det lidt troværdighed.
Mvh
Ole

Fra : Peter Andersen

Dato : 07-08-03 15:55

Ole Larsen wrote:
> [...]
> "flot" side og så være et svindelforetagende,
> men når de opgiver firmaadresse mv. giver det lidt troværdighed.

Jeg har særdeles gode erfaringer med technickdirect.de. De har en god
service og meget hurtige.
Kan varmt anbefales!

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-08-03 16:05

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har særdeles gode erfaringer med technickdirect.de. De har en god
> service og meget hurtige.
> Kan varmt anbefales!

Ja, OK, men de er 45 Euro dyrere med hvad der ser ud til at være det samme
men under andet navn
(Microtek filmscan 3600 silver)

Fra : Flemming Joensson

Dato : 07-08-03 17:44

> [...]

> Jeg har hørt at priserne på digitalkameraer er mindre i Tyskland.
> Er der nogen der kender nogle sikre og gode steder at handle.

Jeg har selv handlet hos www.computeruniverse.net og www.technikdirekt.de
begge gange med hurtig levering og et for mig rimelig gennemsigtigt forløb.

Jeg fandt begge forhandlere ved at søge på www.geizhals.at/eu og så vælge
en forhandler der havde en god karakter og samtidig tog imod
kreditkortbetaling.

Flemming

Fra : OZ

Dato : 07-08-03 18:02

"Peder Hanghøj" <peder@hanghoej.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt at priserne på digitalkameraer er mindre i Tyskland.
> Er der nogen der kender nogle sikre og gode steder at handle.

http://www.idealo.de/preisvergleich/MainProductCategory.html
Så kan du selv vælge.
Der skulle også være en beskrivelse af hver enkelt IT-butik.

Mvh. OZ.

Fra : Kim Skovsby

Dato : 07-08-03 22:54

> [...]
>Jeg har hørt at priserne på digitalkameraer er mindre i Tyskland.
>Er der nogen der kender nogle sikre og gode steder at handle.

Hej Peder

Nu arbejder jeg til dagligt i en fotohandel, og jo du kan spare en
del ved at købe kameraet i Tyskland. Men du skal være opmærksom på
et det også kan komme til at koste dig langt mere. Grunden til det
er politik.

For er du så uheldig at du for reparationer på dit kamera. Så kan
det komme til at volde dig større kvaler. Grunden skal findes i at
Eksempelvis.. Olympus Danmark nu ligger i direkte konkurrence med
Olympus Tyskland, Olympus Frankrig osv. Og når det sker, så
forsøger de naturligvis at beskytte deres hjemmemarked.

Oven i det så er det slet ikke i Olympus Int.'s interesse at de
forskellige lande ligger og konkurrer i mod hinanden. Og derfor er
deres værksteder forbeholdt til de kamera der går den officielle
vej.

Så er du uheldig. Så risiker du at dit kamera bliver repareret på
et ikke Olympus godkendt værksted.

Der er mange flere ting i det end bare det. Tro mig.. Jeg ser de
folk dagligt som har være uheldige. Men der er også gode historier
om køb i Tyskland. Du skal bare gøre op med dig selv og du vil
spare penge for hver en pris.

Mvh.
Kim Skovsby
Fotograf
www.Kamerahuset.dk

Fra : max

Dato : 07-08-03 23:41

"Kim Skovsby

> [...]
> folk dagligt som har være uheldige. Men der er også gode historier
> om køb i Tyskland. Du skal bare gøre op med dig selv og du vil

Det er dog utroligt at du får lov til det..
Der er "hundredvis" af fotografer her i ng der har købt deres
kamera i feks. Tyskland, tror du ikke lige der ville være rigtig
mange indlæg med advarsler, hvis det forholdt sig som du påstår.

Forstår jeg dig rigtigt at hvis jeg sender mit feks. Olympus kamera
til rep. hos Olympus sender de det videre til et ikke Olympus godkendt
værksted, den vil være elegant på forsiden af Ekstrabladet, det er det
du skriver.

Endnu bedre er det når du skriver at værkstedet er forbeholdt kameraer
der går den oficielle vej, underforstået varer købt i Tuskland er den
uoficielle vej, kan man tolke det som nogle EU regler eller aftaler blir
bevidst brudt. Du sidder jo som insider med viden om noget der måske
kan politi anmeldes.

Og så slutter du af med det bare er toppen af isbjerget, jeg vil meget
gerne tro dig, puha det må være en rådden branche.

Men jeg har "et" spørgsmål, hvad gør du for de folk der dagligt
henvender sig til dig, og hvad er det feks. for nogle problemer de
kommer ud for og hvorfor kommer de til dig.?

Jens Tønnesen er min helt og han bryder sig ikke om at jeg
overfuser dig, så jeg har prøvet at være saglig her, selv om det
nok er tydeligt at jeg er lidt skeptisk over for nogle af dine indlæg.
Jeg snuser også rundt på dk.edb.internet.udbydere.webhotel og det
ville være synd hvis denne gruppe udviklede sig i den retning, bla.
derfor er jeg så emsig, det plejer jeg vidst ikke ellers at være. -max-

Fra : Kim Skovsby

Dato : 08-08-03 07:53

>Det er dog utroligt at du får lov til det..
> [...]

Som du jo ved Max, så er jeg ny i det her forum. Hvis
der "hundredvis" af fotografer her der har købt deres kamera i
Tyskland og kun har godt at fortælle om oplevelsen, så er det jo
fint.

Du skal jo regne med at jeg sider i den ende hvor jeg ser dem som
har haft nogle andre oplevelser end dig og de "hundredvis" af
andre fotografer. Jeg ved hvor mange der dagligt ringer til Canon
Danmark og Olympus Danmark osv. og brokker sig over Reparationer..
Ja og manglende manualer osv. Og folk finder som regel desværre
først ud der, at de Danske leverandør ikke kan hjælpe dem.

>Forstår jeg dig rigtigt at hvis jeg
> [...]

Min oplevelse af hvordan sandheden omgås vedr. reparationer osv.
ved køb af kamera fra udlandet har overraskede mig en del. Jeg har
for sjovt prøvet at finde ud af hvor parallelimporterne for
repareret deres kamera. Nu vil jeg af gode grunde ikke nævne
hvilken "web-butikker" jeg har tjekket. Men her fik jeg bla. den
besked at alle kamera fra Europa blev repareret samme sted. Og det
er simpelthen ikke korrekt.

Som jeg siger er der politik i det. Rund om i Europa sider nogle
meget store opkøber som har specialligeret sig i at købe og sælge
kamera til web-butikker og parallelimporterne. Noget leverandøren
ikke er særlig begejstret for. Alle kamera er forsynet med et
serienummer, hvis eks. en portion Olympus kamera som skulle sælges
i Tyskland dukker op i Danmark, så vanker der internt i Olympus en
røvfuld til Olympus Tyskland.

Du kan jo se, at det besværliggør det meget for Olympus Int. at
der kommer støj på deres salgskanaler fordi de ikke regne med
fordelingen af kamerande på verdensplan, og det koster penge.
Mange penge. Så selvfølgelige forsøger leverandøren at dæmme op
for den trafik.

Hvis du ser godt efter, så prøv at se hvor få web-butikker på
EDBpriser som sælger med DK manuel og igennem de Danske
leverandør. EDBpriser vil jo ikke lave en funktion på deres
hjemmeside hvor man kan lave en søgning hvor man kan søgr i de web-
butikker der kun sælger med dansk manuel. Fordi der er virkelige
mange der ikke tænker over det før de har fået kameraet. (Og så er
det de ringer og brokker sig over manglende manuel) Og hvorfor er
EDBpriser ikke interesseret i at give deres bruger den service?
Fordi langt de fleste af deres kunder er parallelimportør

De danske leverandør sælger kun kamera til butikker som har en
fysisk butik. Nogle butikker har så en fysisk butik med et navn og
en web butik med et anden navn, for at de kan holde priserne oppe
i deres fysiske butik. Og det er vel også kun meget rimeligt at
service koster lidt mere, selv om vores net priser er de samme som
vores webpriser.

> [...]
>at værkstedet er forbeholdt kameraer
>der går den oficielle vej,
>underforstået varer købt i Tuskland er den

Der er mange ting som jeg heller ikke for oplysninger om. Så det
jeg skriver her, er de ting som står i mellem linjerne. Og for
egen regning. Men ja... Der handles med mange milliarder kroner,
så selvfølgelige forgår der suspekte ting. Det kan ikke undgås.
Jeg kan fortælle dig at salget af digitalkamera er steget med 150%
i forhold til samme periode sidste år. Men indtjeningen er
faldene. I øjeblikket er der et udskilningsløbe i gang. Og du vil
se mange forhandler som brækker halsen.

>Og så slutter du af med det bare er
>toppen af isbjerget, jeg vil meget
>gerne tro dig, puha det må være en
>rådden branche.

Jeg ved ikke om denne branche er mere rådden end andre. Men
problemet ligger meget i at man ikke rigtig har fundet ud af
hvordan man skal håndtere måden folk kan handle over Internettet
på. Får det er jo super fedt at man kan side hjemme på sin flade
og tjekke hvor man kan købe et kamera billigst i hele verden. Også
købe det der. Men det kan så ikke undgås at det åbner op for nogle
som kan se nogle hurtige penge. Desværre!!

>Men jeg har "et" spørgsmål, hvad
>gør du for de folk der dagligt
>henvender sig til dig, og hvad er
>det feks. for nogle problemer de
>kommer ud for og hvorfor kommer de til dig.?

Det er et lidt åbent spørgsmål du kommer med. Men jeg har i snit 3-
4 personer der kommer til mig med problemer med deres kamera. Har
de købt det hos os, så hjælper jeg dem gerne. Og hvis det er
nødvendigt, så bruger jeg gerne en hel dag på det. Til stor
irritation for min chef *GG*

Men har de købt kameraet et andet sted, så må de gå der hen og få
hjælp. Hvis de har købt kameraet et sted hvor de ikke ved noget om
det de sælger, ja.. så kan det jo blive svært.

Vores kunder er meget prisbeviste, men samtidig er det vigtigt for
dem, at de har et fysisk sted at komme hvis der skulle blive
problemer. "Det er de beviste kunder" De ubeviste er dem som kun
er gået efter prisen, og da vi tilfældigvis er den billigste den
dag. Er det os der får handlen.

>Jens Tønnesen er min helt og han
> [...]

Det er kun positivt at du er skeptisk og det glæder mig at du
holder denne "diskussion" i et sprog som er behageligt for os
alle. Det er jo sundt at vende synspunkter og erfaring. Det er jo
vel meningen med denne nyhedsgruppe.

>Jeg snuser også rundt på
>dk.edb.internet.udbydere.webhotel og det
> [...]

Kender ikke den gruppe, men kan man ikke skrive pænt til hinanden,
så gider man vel ikke at bruge sin tid på at side der hjemme og
blive sur over noget, hvor man bare kan slukke for skærmen. Så let
er det vel.

Mvh.
Kim Skovsby
Fotograf
www.Kamerahuset.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 08-08-03 08:02

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i dk.fritid.foto:

>Jens Tønnesen er min helt og han bryder sig ikke om at jeg
>overfuser dig, så jeg har prøvet at være saglig her, selv om det
>nok er tydeligt at jeg er lidt skeptisk over for nogle af dine indlæg.

Jeg bryder mig generelt ikke om at nogen overfuser andre. Hvis det er
det man ønsker, så kan news:dk.snak.mudderkastning bruges med stor
fornøjelse.

Og jeg synes der en kedelig tendens til i mange tilfælde at gå i efter
'manden' frem for efter 'bolden'. Kim kommer med nogle påstande, som
kan være mere eller mindre begrundet i hans arbejde, og det er dem,
som du skal gå i rette med.

Det gør du også til dels i dit svar til Kim, men du kan alligevel ikke
lade være med at lukke din antipati mod Kim ud mellem sidebenene.

Jeg tror, at de fleste i denne gruppe er i stand til at gennemskue, at
Kim holdning til køb i udlandet er farvet af hans arbejde. Alt andet
vil være underligt, og Kim gør tydeligt opmærksom på det i sit indlæg.

Jeg ville skrive næsten det samme som Kim og jeg har INGEN interesser
i diverse fotoforretninger her i landet: Hvis man vælger at købe
udstyr i udlandet, så løber man den risiko, at det kan blive
besværligt at få reparareret. Det er en risiko, man skal tage med i
sine beregninger.

Du kan vælge at kalde det en rådden branche. Jeg vil snarere kalde det
en trængt branche. Men det har nu alle dage været sådan, at man sætter
sine egne kunder foran i køen, EU-regler eller ej.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Kim Skovsby

Dato : 08-08-03 11:14

Jens Tønnesen <usenet@pressefoto.invalid> skrev:
> [...]
>Kim kommer med nogle påstande, som
>kan være mere eller mindre
>begrundet i hans arbejde, og det er dem,

Hej Jens

Du har meget ret i at det er en trængt branche, jeg kan god afslør
at vi formentlig snart starte en ny hjemmeside op hvor vi også kun
forhandler med parallelimport produkter. Men vi skiller
forretningerne ad så det bliver gennemskueligt havde det er man
køber og hvilken service der høre til den ene eller det andet.

Jeg er i og for sig ligeglad om det vi sælger er parallelimport
eller igennem de officielle leverandør, men mit hjerte siger dog
køb hos de danske leverandør. Og det siger jeg for de danske
arbejdspladser skyld, den Danske moms og skat skyld, og for de som
ikke for set sig for inden det er for sent.

--
Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Henning

Dato : 08-08-03 21:17

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> skrev i en meddelelse
> Du kan vælge at kalde det en rådden branche. Jeg vil snarere kalde det
> en trængt branche. Men det har nu alle dage været sådan, at man sætter
> sine egne kunder foran i køen, EU-regler eller ej.

Der er da nogle ikke særligt intelligente forretningsfolk der tror de med
tilbagevirkende kraft kan få folk til at købe i Danmark.

Hvis jeg kom i en butik med mit defekte kamera og fik den behandling Kim
skitsere vil det da kun få den effekt at jeg aldrig vil handle i den butik.
Hvis Kim derimod havde være hjælpsom og taget den forretning der bliver
tilbudt kunne han måske kabre en fremtidig kunde.

Det er typisk dansk at man vil have en horibel fortjeneste og bliver sur som
et lille barn når den liberale verden går en imod og der er andre der er i
stand til at sælge billigere.

Lad nu vær med at give momsen skylden, prisforskellen alt for stor til at
den kan skyldes momsen.

Hvorfor skulle man tro at Olympus International vil finde sig i at en lille
importør i Danmark ikke vil overholde reglerne og derved skade varemærket.

mvh Henning

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 08-08-03 22:26

"Henning" <Joh@nsen.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]

>skitsere vil det da kun få den effekt at jeg aldrig vil handle i den butik.

Det er nu ikke nødvendigvis butikken, der er problemet, men snarere
det værksted, der skal tage sig af garantireparationen.

Men jeg tror da også butikkerne er temmelig trætte af kunder, der
kommer ind i butikken, får demonstreret et kamera i alle enkeltheder
og måske ovenikøbet får lov til at tage nogle prøveskud, for så
derefter at fare ud på nettet og købe kameraet til den lavest mulige
pris. Og så kommer tilbage et halvt år efter og vil have kameraet
repareret på garantien.

>Hvis Kim derimod havde være hjælpsom og taget den forretning der bliver
>tilbudt kunne han måske kabre en fremtidig kunde.

Der er jo ikke tale om, at der bliver 'tilbudt' en forretning. Kunden
indleverer et kamera, der skal have udført et reparation, der er
omfattet af garantien. Det er med andre ord en reparation, der koster
den danske importør penge.

Hvis kunden derimod blot vil have repareret kameraet og er parat til
at betale prisen, så vil værkstedet sikkert gøre uden at brokke sig.

> [...]
>stand til at sælge billigere.

>Lad nu vær med at give momsen skylden, prisforskellen alt for stor til at

Den danske moms på 25% bærer nu en del af skylden. Der er et stykke
vej ned til f.eks. tysk moms, der så vidt jeg husker ligger på 16%.
Men selvfølgelig er det ikke hele forklaringen. Det danske lønniveau
og skattetryk har sikkert også en del af skylden. Endvidere har den
danske importør udgifter til trykning og produktion af dansksproget
manual og i nogle tilfælde også brochuremateriale. Da dansk er et
mindre udbredt sprog end f.eks. tysk, så vil der også her være
ekstraordinære udgifter forbundet med det.

Misforstå mig ikke: Det rører mig ikke det fjerneste, at folk køber
deres fotoudstyr i udlandet via nettet. Det kunne jeg såmænd også selv
finde på, hvis tilbuddet var godt nok. Men man bør gøre klogt i at
kalkulere med, at der så ikke står et serviceapparat klar hjemme i
Danmark, hvis der opstår problemer med kameraet.

Men det er typisk dansk at tro, at man både kan blæse og have mel i
munden

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Henning

Dato : 08-08-03 23:23

> [...]
klip...

> Men det er typisk dansk at tro, at man både kan blæse og have mel i
> munden

Hvordan mener du man kan forklare at man kan købe f.eks. et olympus
c-350zoom hos en dansk "internetforhandler", med dansk brugsvejledning m.v.
til 2400,- samtidig med man hos sin lokale fotohandler får at vide "det er
et god og helt nyt kamera og de (JYFO) har det med i deres kommende
tilbudsavis til 2999,-. De få måske nogle hjem imorgen". JYFO må da have
nogle ualmindelige dårlige indkøbere eller beregne en meget stor avance. Jeg
føler de forsøger at score plat når de udnytte kundens uvidenhed til at tage
store avancer.

Liberale er de - indtil det liberale bider dem et vist sted så er det slut.

mvh Henning

mvh Henning

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 09-08-03 08:02

> [...]

>til 2400,- samtidig med man hos sin lokale fotohandler får at vide "det er
>et god og helt nyt kamera og de (JYFO) har det med i deres kommende

En 'internetforhandler' har ikke de samme udgifter til et butikslokale
og til personale som en lokal fotohandler på gågaden i provinsbyen.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Henning

Dato : 09-08-03 11:34

> En 'internetforhandler' har ikke de samme udgifter til et butikslokale
> og til personale som en lokal fotohandler på gågaden i provinsbyen.

Nej men resultatet er jo også at han mister endnu en kunde fordi han absolut
vil bibeholde sine høje priser, sæt prisen lidt ned så tror jeg mange gerne
vil give lidt ekstra og handle lokalt. Lidt mindre fortjeneste på den
enkelte enhed (imodsætning til ingen fortjeneste) men formentlige flere
solgte enheder. Vi er OT jeg slutter nu.

mvh Henning

Fra : Kim Skovsby

Dato : 09-08-03 19:27

Hej Henning

At trykke en brochure er en bekostlig ting, og det skal tjenes hjem. Det
forklar den noget højre pris. Og der laver man nogle rimlig sikre
bereninger på hvor mange enheder man skal sælge før det begynder at give
overskud. Du er så heldig at du er god til at bruge internettet til at finde
kamerane til bedre priser en hvad tilbudsaviserne skilter med.

Læg mærke til at ingen internetbutikker anoncer med brochure osv. Det med
bare at sætte prisen op og ned er ikke noget man bare sådan lige gør. Jeg
kan da godt fortælle dig at vi på enkelte kamera kan midste op til 100 kr.
Så der skal tænkes langt frem i øjeblikket.

Hvis du kun fokuser på prisen og vil spare på alt. Så skal du også være
parrat til at du ikke vil få samme service. De ting hænger sammen, og har
altid gjort det. Men gudskelov så findes der mange forretniggstyper, også er
det bare at se sig godt for inden man handler så man for den service kontra
den pris man finder sig bedst til pas med.

Med venlig hilsen
Kim Skovsby
www.kamerahuset.dk

Fra : Henning

Dato : 09-08-03 19:46

Undskyld jeg havde lovet at stoppe men Kim skriver til mig så derfor dette
svar.

Kim hvad kan jeg sige?

Kamerahuset var med i opløbet (de sidste 2) da jeg købte og var så få kr.
fra den pris jeg nævnte at det var tilfældigheder der afgjorde det ikke blev
jer jeg købte hos. I kan have fornuftige priser og det prisniv. som i har
syntes jeg er fornuftig nok til at jeg personlig ville købe lokalt så jeg
mener egentlig dit indlæg tjener til dokumentation for min påstand.

mvh Henning

Fra : Ivan

Dato : 08-08-03 11:24

Jeg regnede for nyligt prisen på mit kameragear ud ifbm. forsikring. Jeg har
købt det meste via teknikdirekt.de (frit stavet), hvor det har en værdi af
11.000 kr, mens det ved januarudsalget havde værdien 17.500 hos japan-foto
(som var de billigste).

Jeg er klar over at en eventuel reparation kan blive mere besværlig, og at
jeg kan komme til at betale porto og lign, men 6500 løber det næppe op i.

Kameraet er europæisk model (33 - ikke elan) og der er europæisk garanti,
som Canon må formodes at stå inde for.

Jeg tror de danske fotoforhandlere er ude af trit pga. manglende konkurrence
gennem længere tid. F.eks. er prisforskellen mellem netkøb af computergrej
og køb i forretning ikke nær den samme. Derfor vil jeg fortsætte med at købe
over nettet og spare mange penge. Når alt kommer til alt er besparelsen så
stor, at ligegyldigt hvilken enkeltdel af mit gear der måtte gå i stykker,
så kan jeg købe en ny og stadigt have overskud.

Såfremt fotohandlerne på en måde måtte forsøge at adskille de europæiske
markeder er det i lodret strid med EU-lovgivningen, og jeg tvivler meget på,
at jeg vil se et svar fra Canon om, at de ikke vil reparere mit EOS33 fordi
det er købt i tyskland og sendt til DK. Noget andet er selvfølgeligt hvis
man køber en amerikansk model - det skal man tjekke når man køber.

Men lad os da se indlæg fra nogle af de horder af folk, der har dårlige
erfaringer med netkøb. Så kan vi også få blacklistet nogle butikker.

Mvh Ivan

Ivan Vogelius
Dept. of Physics and Astronomy
Office: 520-621