Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon F100 vs. gammelt 50mm objektiv
Fra : Sunnyboy

Dato : 06-08-03 16:18

Hej NG!

Jeg har fået et nyt Nikon F100 og har sat et gammelt objektiv fra et Nikon F
kamera på. Objektivet er et 1:1.4 50mm Nikkor-S og problemet er at det
sidder svært på F100. For at dreje blænden skal man næsten bruge vold.
Findes der nogen løsning på dette og hvorfor sidder den så stram?

Mvh Søren

Fra : Lars-Peder Nyrup Bøg~

Dato : 06-08-03 18:31

Så vidt jeg ved kan F100 bruge AI-objektiver, altså de objektiver som har en
lille tap der kan bevæge den pal der sidder på F100. Så vidt jeg ved er F100
og F5 de eneste nuværende F-huse på markedet der har den gode gamle
AI-kompatibilitet... DESVÆRRE!!!!!!...
Men det betyder at F-objektiverne "tager imod" altså klemmer mod palen.
Løsningen er at få konverteret objektivet til AI. Jeg har selv med stort
held pillet blænderingen af på et 28mm F-objektiv og filet den til. Men det
kræver selvflg. en vis snilde og is i maven...
mvh,
Lars-Peder.

Sunnyboy <ssohlREMOVE@cs.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bgr680$8e8$1@sunsite.dk...

Fra : Sven Ole Pedersen

Dato : 07-08-03 00:42

"Lars-Peder Nyrup Bøgh" <nyrup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> kræver selvflg. en vis snilde og is i maven...

Se denne glimrende side som belyser problemerne med linserne:
http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/fmount.htm
Mvh
Sven Ole Pedersen