Er det nødvendigt?
Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-08-03 19:35

Hej alle sammen
Jeg er lidt i tvivl om hvor vidt det er nødvendigt at vaccinere indekatte?
De får jo ikke de sammen sygdomme som hvis de gik ude.
Da jeg fik kasteret Teddy spurgte dyrlægen om han var vaccineret. Det
svarede jeg jo nej til og han sagde så at det heller ikke var nødvendigt med
indekatte. Hvad er jeres mening?
Jeg har absolut ikke noget imod at betale de 2 x vaccination om året, men
hvis det ikke er nødvendigt er der jo ingen grund til det

Hilsen Linda

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-08-03 20:33

In article <3f33ed46$0$24725$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Michael
Nielsen <michael.gn@adslhome.dk> wrote:

> Hej alle sammen
> Jeg er lidt i tvivl om hvor vidt det er nødvendigt at vaccinere indekatte?

Hej .-)

Næ risikoen er slet ikke den samme - men jeg tør ikke lade være
alligevel, fordi jeg ved at nogle af de grimme sygdomme er luftbårne -
så selv om det nok ikke er så sandsynligt, kunne stadset komme ind
gennem et åbent vindue. Og jeg nusser katte jeg møder på min vej... jeg
husker så vidt muligt at vaske hænder når jeg kommer hjem, men det er
da sket at jeg glemmer det... så bare for en sikkerheds skyld, når
misserne alligevel er til "eftersyn"

Fra : goofy

Dato : 08-08-03 23:28

Hej Michael
> Da jeg fik kasteret Teddy spurgte dyrlægen om han var vaccineret. Det
> svarede jeg jo nej til og han sagde så at det heller ikke var
nødvendigt med
> indekatte. Hvad er jeres mening?

Vores dyrlæge har sagt nogenlunde det samme, det er " fritgående" katte
der oftest er udsat for smitte.
Vi vacciniserer alligevel hvet år. bl. a. fordi, at div. katteklubber
kræver det, hvis man vil udstille, hvilket vi gør.

Steen Vinbæk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-08-03 00:21

Jo det er nødvendigt af vaccinere indekatte, det er ikke helt ualmindeligt,
at indekatte bliver smittet med katteinfluenza, der er luftbåren

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jane

Dato : 09-08-03 00:59

"Michael Nielsen" <michael.gn@adslhome.dk> wrote in message news:<3f33ed46$0$24725$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

Hej Linda

> Jeg har absolut ikke noget imod at betale de 2 x vaccination om året, men
> hvis det ikke er nødvendigt er der jo ingen grund til det

Jeg fik at vide af min dyrlæge at katten kunne jo risikere smitte
eksemplevis gennem vinduet, eller en person der havde aet en syg
kat så aede min kat, uden at have vasket fingre inden. Jeg valgte
hellere at betale vaccination, end risikere noget. Det giver mig
en følelse af sikkered. Desuden er jeg nu sikker på at jeg ikke
"glemmer" en gang om året at komme til dyrlæge, og få det årlige
tjek af katten. Skulle der nu ske en ulykke så jeg måtte på syge-
hus i et par måneder, er det også rart at tænke på, katten kunne
komme i pension, det er jo ikke sikkert jeg planlagde at blive
kørt over af en bus. Tænk også på de mange som ikke øremærker og
så stikker katten af - selvom en "aldrig kom udenfor", tænk hvis
du en dag var i den situation at katten *var* udenfor på trods
af alle dine planer om det modsatte... ville det ikke være nok at
være skrækslagen for om den var kørt ned eller ædt af en ræv uden
også at tænke på hvad den mon blev smittet med (og hvis det er
en hunkat, at tænke på om den blev gravid - kræver dog lidt mere
end en vaccination at slippe for graviditet*).

* Godt klar over din Teddy ikke er en hunkat, men taler generelt
om fordelene ved vaccination af indekatte.

Jeg er mest mystificeret over at du skriver 2 gange om året - er
du sikker? Den første re-vaccination skal ske "kort" efter du har
vaccineret første gang, men herefter er det da kun en enkelt gang
om året, ikke?

Hilsen Jane

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-08-03 18:50

Jo de skal kun vaccineres 1 gang om året men jeg har to misser, så det var
det jeg mente med 2 gange.
Jamen så må Teddy med ned og vaccineres når Cheeta skal neutraliseres. Og
så bliver hun også vaccineret.
Og det med øremærkning havde jeg også tænkt mig at få gjort ved samme
lejlighed på begge misser.
Uha, jeg skal vist igang med at spare sammen med alle de ting. Men hva, det
er jo for dyrens bedste og så betaler man jo gerne.
Tak for hjælpen

Knus Linda

Fra : Kate

Dato : 09-08-03 18:55

Hej Linda

Jeg har nøjagtigt samme begrundelse for at vaccinere mine selvom de
heller aldrig kommer ud.
Jeg har flere venner som har udekatte, godt nok bliver disse katte
vaccinerede, men alligevel.

Da jeg fik min første kat synes jeg at jeg fik beviset for hvor godt
det er at vaccinere.
NB: Her følger en længere forklaring på min overbevisthed
Jeg var ret ung og uvidende da jeg fik tilbudt en kat, af ren
medlidenhed med missen tog jeg den. Desværre var min daværende dyrlæge
overbevist om at missen kun var 6-7 uger gammel og ikke de 8 uger jeg
havde fået opgivet, og som hun allerede dengang mente var for tidligt.
Nå men, Freddie voksede og mistrivedes. Han blev ved med at være lidt
småsløj. Kan ikke huske alle detaljer da det ligger 13+ år tilbage.
Freddie mødte både mine forældres kat og min venindes kat, da han var
en venlig og imødekommende kat.
I løbet af kort tid, få måneder blev han mere og mere sygelig, jeg
rendte til dyrlægen med ham hele tiden og enden blev at dyrlægen mente
det var dyrplageri at blive ved at doktorer på Freddie så han blev så
aflivet.
Kort tid senere begyndte både min mors og min venindes katte at
skrante. Pusser (min mors kat) fik en øjenbetændelse som var næsten
umulig at få bugt med. Om det var det samme med Kaj (venindens kat)
husker ikke så tydeligt, men han var også syg. Da min mor benyttede
samme dyrlæge som mig, var det jo naturligt at drage sammenligning med
Freddie. Dyrlægen mente helt klart at den kattesyge som Freddie var
diagnosticeret med var hvad Pusser var smittet med, men pga vaccination
så fik han kun en snert af det og kunne derfor kureres.
Hele dette forløb har overbevist mig om at mine katte skal vaccineres
regelmæssigt.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-08-03 19:10

Sikke en historie. Nu er jeg 100% overbevist. De SKAL vaccineres. Hvornår
skal Cheeta vaccineres igen? Hun blev det jo inden jeg fik hende og hun er
16 uger nu.

Knus Linda

Fra : Pia J

Dato : 09-08-03 20:25

> Sikke en historie. Nu er jeg 100% overbevist. De SKAL vaccineres. Hvornår
> skal Cheeta vaccineres igen? Hun blev det jo inden jeg fik hende og hun er
> 16 uger nu.

Første gang skal det være med 4 ugers mellemrum, så - snart :) Derefter 1 år
efter 2. vaccination .

:Pia

Fra : AEK

Dato : 09-08-03 20:49

"Michael Nielsen" <michael.gn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er lidt i tvivl om hvor vidt det er nødvendigt at vaccinere indekatte?

Hej Linda,

jeg har tidligere vacc. mine katte. Jeg har dog valgt at stoppe, da de er
indekatte.
I stedet har jeg valgt at bruge pengene til, at de hvert år kommer til et
sundhedstjek hos dyrlægen.
Jeg synes, at chancerne for at de bliver smittet er minimale, og vil hellere
bruge pengene på ovenstående.
Der er folk forskellige.

/ Knudsen.