OT - Medfølelse
Fra : KatjaStrofen

Dato : 08-08-03 08:20

Grunden til dette indlæg er simpelthen min nysgerrighed. - nogle vil måske
nok føle sig trådt over tæerne men det er nu ikke min hensigt, grunden til
indlægget kommer i denne gruppe - er fordi punkt 1. jeg føler lidt jeg
kender jer *GG* - punkt 2. Emnet har været oppe før. Punkt tre - i er jo et
udsnit af den danske befolkning ... og mange af jer gerne deler ud af jeres
tanker, råd, mening osv.

Jeg undres over - hvorfor der ikke har været noget - til minde om Sonja ?
osv. - Jeg deltog ikke selv i Miastormen - hvor der blev lavet ålelange
indlæg omkring det tragiske dødfald fyldt med medfølelse. - jeg ved egentlig
ikke hvorfor - synes måske nok bare det var "for meget" på det tidspunkt. -
Men det der forundre mig og også bestemt skræmmer mig, er at ingen tråde
rundt omkring på usenet er blevet lavet omkring det tragiske dødfald - den
lille pige Sonja der blev kvalt.

Min tanke er - og den bryder jeg mig absolut ikke selv om... - er simpelthen
at det igen er blevet dagligdag i den danske befolkning - chokket over
væmmeligheden i det danske samfund - lagde sig lidt efter Mias tragiske
dødsfald.. og nu er det ikke så "spændende" mere med børnemord.. fordi
sådanne ting sker jo bare..

- Jeg har det skidt med jeg sidder og tænker sådan om andre folk.. Men igen,
jeg har det enormt svært ved at Sonjas død.. slet ikke får bare halvdelen af
den opmærksomhed som Mias fik.

Mvh
Katja

Jeg ved som sagt godt emnet er OT - men kan bare huske at der herinde også
var en kæmpe tråd om Mias dødfald.. - men tager chancen ellers sig slet og
jeg skal nok slette mit indlæg..

Fra : nille

Dato : 08-08-03 08:44

KatjaStrofen <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bgviug$20h4$1@news.cybercity.dk...
Klip

> Jeg undres over - hvorfor der ikke har været noget - til minde om Sonja ?

Hej

Tror du ikke at det evt. skyldes at Mia var efterlyst i længere tid ? Samt
at man et eller andet sted bliver imum (Det håber jeg ikke), eller nærmere
lukker af for så megen ulykke ? Der var jo også pigen fra Horsens, som blev
efterlyst kort efter Miasagen, den blev heller ikke blæst sådan op. Jeg tror
et eller andet sted at folk, er nødt til at lukke af for følelserne, da man
ellers vil blive syg af bekymring for sine unger. Lige pludselig er det ikke
kun noget der sker hver 3 år, men næsten hver uge, og så kunne det jo også
ske for mig. Derfor tror jeg at man et eller andet sted fornægter det skete,
og dermed også undlader at vise deltagelse.

Det kan da forhåbentlig ikke have noget at gøre med at Sonja er af
grønlandsk afstamning, vel ???

Mange hilsner

Nille

Fra : KatjaStrofen

Dato : 08-08-03 09:30

"nille" <nille66@bla.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

Hej :)

> Tror du ikke at det evt. skyldes at Mia var efterlyst i længere tid ?

Jeg ved det faktisk ikke.. - kan godt være
Samt
> at man et eller andet sted bliver imum (Det håber jeg ikke), eller nærmere
> lukker af for så megen ulykke ?

Det var nok lidt det immun som jeg "fiskede" lidt efter i mit indlæg. -
Nemlig om verdenen bare ligesom "vænner" sig til den slags ting.. siden
reaktionen ikke er opstået på samme måde. - men Sabina har dog nok udvidet
min forståelse.. omkring det måske netop kan skyldes at man nok havde brug
for at komme ud med det første gang fordi det virkede så fjernt... - hvorpå
en "gentagelse" gør det nemmere at fordøje - ikke at det bliver mindre en
mindre tragidie af det.

> [...]
skete,
> og dermed også undlader at vise deltagelse.

Det kan godt være.. man bliver jo nok helt paranoid tilsidst.. især hvis den
lidt bekymrende udvikling fortsætter.

> Det kan da forhåbentlig ikke have noget at gøre med at Sonja er af
> grønlandsk afstamning, vel ???

Det har jeg faktisk ikke tænkt på før du nævner det.. - Det tror jeg
heldigvis ikke spiller nogle rolle...

> Mange hilsner
>
> Nille

lige over - katja

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 08-08-03 08:53

Katja skrev
< Jeg har det skidt med jeg sidder og tænker sådan om andre folk.. Men igen,
jeg har det enormt svært ved at Sonjas død.. slet ikke får bare halvdelen af
den opmærksomhed som Mias fik.>

Hej Katja

Det er måske fordi der efterfølgende var en "debat"
om nogle af de forskellige OT-emner der kom på
det tidspunkt, så har folk valgt ikke at sende noget om det. Begge mord er
forfærdelige tragedier.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : KatjaStrofen

Dato : 08-08-03 09:26

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er måske fordi der efterfølgende var en "debat"
> om nogle af de forskellige OT-emner der kom på
> det tidspunkt, så har folk valgt ikke at sende noget om det.

Det har jeg egentlig også tænkt på - at det kunne være grunden herinde - er
jo selv fortaler for at undgå OT indlæg - men emnet her gik mig lidt meget
på... så jeg simpelthen snød mine egne principper. - men fik nok ikke
formuleret det ordentligt - fordi det er ikke kun herinde man intet har
hørt. binaer gruppen var fyldt med lys osv. over Mia men der har intet været
omkring Sonja - og sådan her det været i et par af de andre NG jeg følger
med i. - jeg valgte så at spørge herinde, fordi dette er en gruppe som jeg
ser meget aktiv og deltagene i samfundets debatter osv :)

Begge mord er
> forfærdelige tragedier.

Ja :(

> --
> Marianne Hellemose
> ***Ailurophil***
Mvh
Katja

Fra : Hanne Dahl

Dato : 08-08-03 08:56

Kære Katja

Jeg kan kun svarer for mig selv og kan derfor ikke generalisere for alle de
andre
her inde på Kat fritid.
> [...]
egentlig
> ikke hvorfor - synes måske nok bare det var "for meget" på det

Jeg er selv mor samt arbejder med børn så jeg har ikke brug for at følje med
hvordan (undskyld udtrukket) andre bliver ramt af sådan en situation. Der er
nok
i tv , aviserne og ugeblandene.

> [...]
> væmmeligheden i det danske samfund - lagde sig lidt efter Mias tragiske
> dødsfald.. og nu er det ikke så "spændende" mere med børnemord.. fordi

Hvorfor starter du så selv en tråd igen????

Hilsen Hanne Dahl som ikke skriver herinde ret meget mere på grund af netop
sådan en tråd......

Fra : KatjaStrofen

Dato : 08-08-03 09:33

"Hanne Dahl" <hanne.knudsen@SPAM-TRAPget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Kære Katja
>
> Hvorfor starter du så selv en tråd igen????

Fordi det foruroligede mig, at det virkede som om - det næsten var
ligegyldigt et mord.. at der ingen respons var på det..

> Hilsen Hanne Dahl som ikke skriver herinde ret meget mere på grund af
netop
> sådan en tråd......

Det er jeg da ked af.. var ikke min mening at træde nogle over tæerne..

mvh
Katja

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-08-03 09:03

KatjaStrofen wrote:
> [...]
> også bestemt skræmmer mig, er at ingen tråde rundt omkring på usenet
> er blevet lavet omkring det tragiske dødfald - den lille pige Sonja

mit umiddelbare motiv for ikke at lave en Sonjamindeting er
1. sonja blev fundet ret hurtigt, det samme blev hendes morder (Mia var
stadig forsvundet.da det oprindelige minde indlæg sidst blev sendt)
2. begge mord er kommet med forholdsvis tæt mellemrum og med utroligt mange
lighedspunkter, så det hele flyder ligesom lidt sammen, og følelserne for
Mia blev overført til Sonja...
3. min medfølelse for Sonja og hendes familie er absolut ikke mindre end den
var og er for Mia, men et eller andet sted formodede jeg at folk havde det
på samme måde, og denne gang ikke havde samme behov for at sætte ord på
følelserne....

> [...]
> efter Mias tragiske dødsfald.. og nu er det ikke så "spændende" mere
> med børnemord.. fordi sådanne ting sker jo bare..

det er et naturligt resonnemet men ikke sådan jeg ser på det :)

> - Jeg har det skidt med jeg sidder og tænker sådan om andre folk..
> Men igen, jeg har det enormt svært ved at Sonjas død.. slet ikke får
> bare halvdelen af den opmærksomhed som Mias fik.

hos os herhjemme får den præcis samme focus, om muligt mere, da jeg denne
gang har været nødt til at forklare min søn mere om hvad der får sådan en
mand til at reagere som han gjorde :(
med Sonja har det været en hurtigere process, så min søn har ikke haft en
ærlig chance for at bearbejde tingene og få følelserne med...... deruover er
det enormt tæt på, idet at to af hans bedste kammerarter har storesøstre på
Sonjas alder.....
den bedste forklaring jeg kan komme med er at Sonja har fyldt mere herhjemme
end Mia umiddelbart gjorde (ikke at misforstå...men Sonja fyldte
mere"fysisk" i min søn, hvor Mia fyldte meget psykisk i mig... make sence??)

> Jeg ved som sagt godt emnet er OT - men kan bare huske at der herinde
> også var en kæmpe tråd om Mias dødfald.. - men tager chancen ellers
> sig slet og jeg skal nok slette mit indlæg..

jeg synes nu det er et udemærket enme at tage op....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 08-08-03 09:39

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> mit umiddelbare motiv for ikke at lave en Sonjamindeting er
> 1. sonja blev fundet ret hurtigt, det samme blev hendes morder (Mia var
> stadig forsvundet.da det oprindelige minde indlæg sidst blev sendt)
Ahh har egentlig ikke tænkt på det.. - jagten på morderen og derved
fortvivelsen omkring vedkommende bare gik omkring.. var slet ikke på samme
måde.

> [...]
> på samme måde, og denne gang ikke havde samme behov for at sætte ord på

Det glæder mig lidt.. især at du så tydeligt kan sætte ord på.. - forstår
dig fuldt ud og det giver mig et bedre indblik i den "manglende
respons"... - tak..

> --
> Knus Sabina

mvh Katja
Som er glad for hun ingen børn har, at skulle forklare den slags
forfærdelige ting.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-08-03 12:25

In article <4PIYa.48338$Kb2.2045701@news010.worldonline.dk>, Sabina
Hertzum <sabina@mandezonen.dk> wrote:

> 1. sonja blev fundet ret hurtigt, det samme blev hendes morder (Mia var
> stadig forsvundet.da det oprindelige minde indlæg sidst blev sendt)

Præcis - sagen med Sonja var opklaret og overstået og færdig næsten med
det samme - heldigvis. Med Mia var der et længere tidsrum hvor man
spekulerede på hvad og hvem og hvordan - og sker det igen inden de
finder ham..

Til alle - ja det er OT - men det går tydeligt Katja på, så derfor et
svar

Fra : goofy

Dato : 08-08-03 12:33

Hej Ann
> Til alle - ja det er OT - men det går tydeligt Katja på, så derfor et
> svar

No bad feelinge from me :>)
Steen Vinbæk

Fra : maz

Dato : 08-08-03 19:17

Sabina Hertzum wrote:
> jeg synes nu det er et udemærket enme at tage op....

Men det synes jeg ikke det er i denne gruppe! Og det hverken hjælper eller
retfærdiggør at skrive OT i subject line......
Vær sød at overholde gruppens fundats, og debattér OT-emmer i de dertil
indrettede og relevante grupper herfor.

EOD

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-08-03 19:34

maz wrote:

> [...]
> Vær sød at overholde gruppens fundats, og debattér OT-emmer i de
> dertil indrettede og relevante grupper herfor.

var det en venlig vejledning??
jeg ved godt at jeg kender fundatsen og endda har vejledt før, men man har
et standpunkt til man tager et nyt, i enhver situation.....

et forslag til en venligere vejledning kunne være:

Det er ifølge gruppens Fundats off-topic at diskutere dette enme i denne
gruppe, jeg er opmærksom på at i sikkert ved det, men ville blot lige minde
jer om det igen
vil i være venlige fremover at overholde gruppens fundats, og debattere
lignende og andre emner der falder uden for fundatsen i denne gruppe, i de
dertil indrettede grupper.....

jeg ved godt du mener det godt, men det hjælper altså et fedt at virke sur
og muggen i en vejledning

og fremover Maria, bedes du gøre opmærksom på at du futter til en anden
gruppe.... det andet er sku bare ubehøvlet og totalt latterligt....
jeg har sendt mit svar til netiketten, men vælger også at sende det her
_uden_ fut..... fordi jeg netop ikke følger med i netiketten...... og fordi
jeg først opdagede at du HAVDE sat fut til da mit indlæg ikke dukkede op i
den gruppe jeg forventede.....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

begin 666 wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___````````````````````````````````
M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0F`@`[
`
end

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : goofy

Dato : 08-08-03 11:06

Hej
Jeg bliver uden tvivl myrdet
Jeg syntes helt kalrt at dette IKKE høre hjemme her.gå til dk.snak der
er en alen lang tråd om Sonja.
Dette er en " katte" gruppe, og tidliger er vi blevet enige om at der er
gang om uge ville blive sendt en meddelse her i gruppen der opfordrer
alle til at holde fundtset, er det ikke rigtigt?

Med venlig hilsen ( jeg kunne ikke lade være )

Steen Vinbæk

Fra : Jynis

Dato : 08-08-03 11:30

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var en kæmpe tråd om Mias dødfald.. - men tager chancen ellers sig slet og

Jeg tror da stor set alle føler med forældre der mister et barn, det være på
både den ene eller den anden måde. Det er lige tragisk om det er Mia eller
Sonja. Jeg kender ikke forældrene , aligevel føler jeg med dem. Hvis jeg
viste hvem det var , ville jeg skrive et medfølende brev til dem personligt.
Eller besøge dem og lytte til deres sorg. Jeg ville ikke skrive om det på
nettet. Jeg kommenterede heller ikke mordet på Mia.
For mig kan i skrive jeres følelser om dette lige så meget i vil, jeg har
bare ikke brug for det.
Jeg spurgte engang en præst , der skulle begrave en ganske ung trafik dræbt
man, hvordan han kunne klare det, Når alle stod med tåre i øjnene . Han
sagde : Du skal huske at det ikke er din sorg. Det tænker jeg tit tilbage
på. Det betyder selfølgedig ikke at man ikke kan føle med.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : De-Lizia

Dato : 08-08-03 15:15

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk>

<Klip: Spørgsmål om medfølende tanker til Sonja>

Ønsker man at vise sin medfølelse, så mener jeg, at det skal gå til den
efterladtes familie. De alene må være dem, der er berettiget til at modtage
medfølende tanker og følelser.

Vil man på nettet vise sin medfølelse, så må man finde en gruppe, hvor det
har relevans. Herinde diskuteres og debatteres alt omhandlende katte.

Skulle det være sådan, at de efterladte sad på nettet og surfede rundt, så
ville gruppen her (og mange andre) næppe være en, hvor de ville forvente at
finde medfølelse tanker og ord Sonja og/eller andre for den sags skyld, så
hvad er chancen for, at de ville se det...
Ville der vel næppe være en chance for.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 08-08-03 16:47

"De-Lizia" <quinde@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> finde medfølelse tanker og ord Sonja og/eller andre for den sags skyld, så
> hvad er chancen for, at de ville se det...

Det er vi faktisk helt helt enige om - mit spørgsmål tog også mere
udgangspunkt i hvorfor man nu ikke gjorde det, når man nu gjorde det i Mia
sagen.. - Det har jeg så også fået svar på :)

Go' Varme
KatjaStrofen

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 08-08-03 20:18

> Jeg undres over - hvorfor der ikke har været noget - til minde om Sonja ?
> osv. -

Måske det lyder koldt. Men jeg er ikke ligeså påvirket af nr 2 sag, som jeg
var af den første. Jeg ved, at jeg ikke er den eneste der har det sådan. Og
nej, jeg tror ikke at det er fordi at vi mennesker bliver koldere.
Tror simpelthen det drejer sig om noget så simpelt som mediedækning.
Det har samme effekt som reklame... og reklamer virker.
Mia-sagen blev vi bombet med i ugevis uanset hvor og hvornår vi kiggede.
Usikkerhed, detaljer, billeder osv. Sonja-sagen er hurtigt drejet over i
pædofile og detaljerne omkring mordet går de stille med denne gang.
Det samme gælder med krig. Vi er medfølende så længe vi bliver bombet gennem
medierne....

Det er på ingen måde meningen at det skal lyde koldt, for jeg synes begge
sager er ganske rædselsfulde for alle involverede. Der er ikke grænser for
hvad jeg ønsker skal ske med de syge individer der har foretaget disse
gerninger.
Men uden detaljer, så lever vi mennesker os ikke ind i tingene på samme
måde. Hvilket egentlig passer mig fint. Det er ski ikke altid lige sjovt at
være samme race som de syge mennesker!

Tror aldrig nogen af mine katte har skammet sig over, at være i samme art
som de andre katte .... tror de er stolte af deres artsfæller. Det kunne vi
mennesker lære en del af.
(så er det vist ikke så OT længere

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 08-08-03 20:20

PS, og sørme om pressen ikke "hørte en lille fugl synge" om et kongeligt
bryllup midt i det hele. Så nu er der slet ikke plads i avisen til andet

Nina

Fra : Jette

Dato : 09-08-03 17:44

"KatjaStrofen" skrev:
> Jeg undres over - hvorfor der ikke har været noget - til minde om Sonja ?

Der er mange grumme skæbner derude, og der er også mord vi aldrig hører om
.... de bliver heller ikke nævnt.
Når der ikke sker noget herinde, skyldes det nok, at vi kommer her for at
snakke om vores misser. Uanset hvor forfærdelig en hændelse er, hører den
ikke til herinde hvis ikke det handler om katte. Der er jo masser af andre
forums, hvor man kan udtrykke sin medfølelse i forbindelse med mord, hvis
det er det man vil. Samtidig forskåner man dem, der ikke har lyst til at
læse om det, eller debatere det.

Det kan lyde koldt og kynisk, men en hændelse er ikke mindre OT, hvis den er
bestialsk, uretfærdig og meningsløs.

Jeg kan dog godt se hvorfor det for nogen kan være fristende, for vi vil jo
alle helst udtrykke vores følelser i et forum med folk vi kender. Men
tillader vi dette, tillader vi også alt muligt andet, og så har vi igen
balladen om OT indlæg.

Hvis man har noget i den retning man vil af med, kan man istedet skrive
privat til dem man kender godt, eller finde en gruppe hvor det ikke er OT.

Mvh. Jette