Dyrt eller er det bare mig?
Fra : Stine Sørensen

Dato : 05-08-03 22:35

Hejsa!

Vi har af forskellige årsager valgt at forsøge os med en ny dyrlæge (dog i
samme by), men allerede her efter den første konsultation sidder jeg
desværre og må undres over de ikke uanselige prisforskelle, der åbenbart
forekommer dyrlæger imellem, og har derfor brug for input fra I andre
katteslaver derude...

Sagen er, at vores nye killing fik konstateret en infektion i de øvre
luftveje hos den nye dyrlæge.

Undersøgelse blev foretaget, diagnose stillet og antibiotika ordineret. Jeg
betalte 400,- for denne konsultation eksklusive medicinen. Helt, helt fair.

Herefter blev jeg opfordret til at møde til kontrol 10 dage efter, hvilket
jeg gjorde. Jeg ventede næsten ½ time på en to minutter "lang" sniksnak,
hvor dyrlægen tjekker øjne, ører og mund samt vejrtrækning på den lille
misling.

Ved efterfølgende henvendelse i receptionen, hvor betalingen normalt foregår
kontant med det samme, nævner jeg, at betalingen skulle være på plads fra
sidste besøg, hvilket ikke bliver kommenteret nærmere.

Da jeg så kommer hjem i dag, ligger der en regning på 200,- for
kontrol-konsultationen. Først blev jeg lidt flov over ikke at have betalt
for denne på dagen for kontrollen, da det jo er deres politik, men den
følelse blev efterhånden overtaget af en ikke ubetydelig undren:

For det første ville jeg af principielle grunde gerne på forhånd have været
oplyst om denne forretningsgang, idet jeg aldrig før i forbindelse med
kontroller (hos andre dyrlæger) har oplevet nogen form for "ekstrabetaling",
men netop kun at det har været inkluderet i prisen på den primære
konsultation

For det andet finder jeg beløbet en anelse diskutabelt set i forhold til
"varen" eller den ydede service - selv når jeg tager gængse (i forhold til
mine egne erfaringer) dyrlægegebyrer i betragtning...

Er det her, hvad I andre oplever, som værende helt almindelig taksering og
ikke mindst praksis, dér hvor I kommer med jeres bette pelsbørn?

Mange sommerhilsener Stine

Fra : Louise Hansen

Dato : 05-08-03 23:09

> [...]
>
> Er det her, hvad I andre oplever, som værende helt almindelig taksering og
> ikke mindst praksis, dér hvor I kommer med jeres bette pelsbørn?

Hej Stine!

Jeg må personligt også undre mig over den omtalte regning for 200 kr.
for en kontrolkonsultation...

I foråret havde jeg problemer med min ene hankastrat, som pludselig
tabte sig voldsomt (selv om han stadig spiste, som han plejede) og blev
underligt pjevset i pelsen. Jeg tog ham selvfølgelig med det samme til
dyrlægen sammen med min anden hankastrat og indlagde begge katte til en
all-round undersøgelse og testning for diverse sygdomme. Han vendte så
tilbage med den besked, at begge katte ifølge undersøgelse, blodprøver,
afføringsprøver, organbilleder mv. måtte konstanteres sunde og raske.
Men han gav mig medhold i, at den ene kat VAR for tynd, så han
ordinerede en maltpasta samt et særligt kalorierigt foder og bad mig
komme til kontrolvejning to uger senere. I forbindelse med denne
kontrolvejning brugte min dyrlæge mindst 20 minutter på at udspørge mig
om Oscars (min kats) opførsel indenfor de sidste to uger samt give ham
en hurtig undersøgelse (et kig på øjne og ører, vejrtræknin mv.), og da
jeg bagefter ville betale ved skranken, fik jeg at vide, at da det blot
var en kontrol-undersøgelse, så var den gratis. Det samme var
kontrol-undersøgelse nummer to endnu to uger senere (nu er Oscar i fin
form igen)!

Jeg har heller ikke før hørt om andre, der har betalt for en
kontrolundersøgelse, så jeg vil nok råde dig til at undersøge sagen lidt
nærmere, inden du betaler, evt. snakke med din dyrlæge?

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Christina Kausmally

Dato : 05-08-03 23:33

"Stine Sørensen" skrev i en meddelelse

> Er det her, hvad I andre oplever, som værende helt almindelig taksering og
> ikke mindst praksis, dér hvor I kommer med jeres bette pelsbørn?<

Hej Stine,
jeg tror ikke det er almindelig praksis.
På mit arbejde er evt. kontrolbesøg indlagt i den første regning, altså som
en del af prisen for en evt. operation. Men det kan muligvis være
forskelligt fra klinik til klinik.
Normalt regner vi med at et kontrolbesøg er af ca. samme varighed som en
konsultation, altså 15-20 min.
Jeg vil godt give dig ret i, at prisen er temmelig høj, for den "ydede
service" af, i dit tilfælde, 2 minutter.
Jeg syntes faktisk at du skulle spørge dem, om det er normal praksis. Er
svaret ja, ville jeg måske nok finde en anden dyrlæge.
Man kan jo komme ud for, at skulle til kontrol adskillige gange før dyret
bliver "frikendt". Det kan da ikke passe, at du skal hoste op m. 200 kr,
hver gang?

Mvh
Christina

Fra : Line

Dato : 06-08-03 01:03

"Stine Sørensen" wrote:

[snip]

> [...]
> for denne på dagen for kontrollen, da det jo er deres politik, men den
> følelse blev efterhånden overtaget af en ikke ubetydelig undren:

[mere snip]

Hejsa Stine.

Nu har jeg "kun" hunde og ved derfor ikke, om der er prisforskel på
dyrlægebesøg m. katte og hunde, men det kan jeg ikke lige umiddelbart
forestille mig.
Samlet pris på 600 kr. for konsultation, antibiotika og kontrolcheck lyder i
mine ører absolut ikke dyrt; hos mange dyrlæger koster det 400 kr. bare at
træde over dørtærsklen, og dertil bliver så lagt _alt_ hvad der bliver brugt
af "materialer", medicin osv. Så jeg synes nu altså, at det lyder meget
normalt.
Dog undrer jeg mig også over fremgangsmåden m. seperat betaling af
konsultation og kontrolcheck - det er jeg aldrig stødt på før. Du kunne jo
ringe til ham og spørge, om det er normal procedure hos ham, og så foreslå
ham at gøre folk opmærksomme på dette, når de betaler for konsultationen -
bare for at have rene linier.
Det skal dog lige siges, at min "smertegrænse" for dyrlægeregninger nok steg
lidt i forbindelse med at vores seneste dyrlægeregning rundede de 7300!!!
Det var heldigvis ikke et "uventet" dyrlægebesøg - det havde været
planlagt (og sparet op til - af 2 x SU) i mange måneder og includerede bla.
røntgen, sterilisation, guld i hofterne (som i øvrigt virkede - yippi!!),
rabies- + div. andre vacciner og ormekur.
Så hjemme hos os er vi rigtig glade for at havregryn m. mælk og spaghetti m.
ketchup er opfundet! ))

Mvh. Line

Fra : Kate

Dato : 06-08-03 09:18

Hej Stine

Umiddelbart synes jeg som sådan ikke at dit dyrlægebesøg var dyrt, men
jeg undrer mig, ligesom de andre, over at kontrolbesøget kostede noget.
Det har jeg heller aldrig oplevet.
Hos min nuværende dyrlæge har jeg endda en enkelt gang taget min kanin
med, da en af kattene skulle afsted, fordi kaninen havde svært ved at
komme sig ovenpå sin kastration. Det var der ikke noget problem i, jeg
forventede da at betale ½ konsultation for det da det ikke var aftalt,
men jeg skulle kun betale for hendes medicin.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Stine Sørensen

Dato : 06-08-03 16:29

Kære alle jer som gav respons

1000 tak for jeres input!

Jeg synes heller ikke, at den samlede pris som sådan er urimelig, men enten
ville jeg gerne se prisen på kontrollen indkluderet i den primære
konsultation ellers have været oplyst om, at en kontrol udløser en ekstra
regning.

Jeg ringede til dyrlægen i dag og forklarede, hvorfor jeg var "stukket af"
fra regningen. Jeg fik oplyst, at HVER eneste kontrol ville udløse et sådant
gebyr uanset sygdommens kompleksistet. Jeg opfordrede dem høfligt til at
oplyse nye kunder om denne politik og gjorde i øvrigt venligt opmærksom på,
at jeg havde forventet mere end en overfladisk gennemgang af mit dyr (som i
øvrigt stadig er forkølet) for gebyret. Sygeplejersken fortalte, at man
kunne forvente en konsultation af 10-15 minutters varighed, hvilket ikke var
tilfældet i denne ombæring.

Summa summarum: Jeg er gået tænkeboks hvorvidt dette skal være vores
fremtidige dyrlæge eller ej (primært i henhold til serviceniveauet fremfor
det økonomiske)...

Stine

Fra : Doris

Dato : 07-08-03 20:51

Når man går til sin dyrlæge med sit dyr, skal man ikke betale ekstra, hvis
man er i en behandling. Jeg har også heste og der betaler jeg kun for første
gang dyrlægen skal køre ud, altså for konsultation og kørsel, men ikke de
andre gange hvis de er i behandling. Det samme er der også med hunden og
kattene når de skal afsted..