Total MEGA damp
Fra : Michael Nielsen

Dato : 04-08-03 12:07

Ja nu har Cheeta boet her i snart 4 uger og det går rigtig godt. Hende og
Teddy er blevet fine venner og Kaninos (kaninen) er åbenbart meget
interresant.
Men jeg havde vist glemt hvor meget krudt der er i sådan en killing. Hun
sover tit 5-6 timer i træk, men når hun så vågner er der altså også bare
drøn på. Hun vælter alt, driller Teddy når han sover (og så bliver han delme
gal), hiver viskestykker ned fra krogen og ellers pisker hun bare rundt.
Man kan godt sidde og tænke på om naboen mon kan gætte sig til at her bor en
kat mere end tilladt med den spetakel. Håber snart jeg finder en anden
lejlighed eller at min ide om at få lavet reglerne om så man må holde to
katte går i opfyldelse. For hvis hun kan larme så meget nu, hvad så når hun
har 3-4 kilo mere på kroppen. Hold da op.
Jeg har lige et spørgsmål. Hun er jo norsk skovkat (næsten ægte). Hvornår
begynder hendes pels at blive "stor"? Kan godt se på halen at der er ved at
ske noget men hvor gamle er de når kroppen også begynder at blive mere
pelset?

Knus Linda

Fra : Louise Hansen

Dato : 04-08-03 18:40

> [...]
> ske noget men hvor gamle er de når kroppen også begynder at blive mere

Hej Linda!

Nu må du ikke forstå dette som kritik, men hvad mener du helt præcist
med "næsten ægte"? Det er ikke fordi, at en "næsten ægte" kat ikke kan
være nøjagtig lige så dejlig, som en helt ægte kat - som jeg vist
allerede har pointeret et par gange, så mener jeg, at alle katte har
deres berettigelse, såfremt deres katteejere er villige til at tage det
fulde ansvar for dem (her mener jeg både huskatte, blandingskatte og
racekatte)! Jeg spørger, fordi evt. huskattegener godt kan have
betydning for, hvor meget pels, din lille skønhed får, idet disse er
korthårsgener - også selv om huskatten evt. ligger et par generationer
tilbage, for dens korthårsgen kan jo sagtens være avlet videre af den
grund! Jeg har oplevet perser/huskatte-blandinger, der blev "opdrættet"
helt op til 3/4 persere, og selv disse 3/4 persere, hvor begge forældre
var langhårede, fik en helt korthåret killing med exotic look!

Nu har jeg ikke selv skovkat, men Hellig Birma, men jeg kan da i hvert
fald fortælle, at mine killinger rigtigt er begyndt at få pels, når de
har været omkring 5-6 måneders alderen, og det både på halen og på
kroppen! Jeg kunne dog sagtens forestille mig, at dette kan variere,
ikke alene fra race til race, men også fra kat til kat - mine killinger
har da i hvert fald haft meget forskellig pels, selv om de er samme race
og de to af dem endda har samme far! Så der er nok ikke så meget andet
at gøre, end at bevare tålmodigheden og se, hvordan hun udvikler sig
(selv om jeg ved alt om, hvor svært det kan være)!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jytte

Dato : 04-08-03 18:54

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt op til 3/4 persere, og selv disse 3/4 persere, hvor begge forældre
> var langhårede, fik en helt korthåret killing med exotic look!

Hej Louise.
Tror du ikke den langhårede mor har været en tur i byen, for korthårsgenet
er dominant. To langhårede katte vil altid få langhårede killinger, men to
korthårede katte kan godt få en langhåret killing hvis de begge har gen for
langhår.

Hilsen
Jytte

Fra : Louise Hansen

Dato : 04-08-03 19:53

> [...]
> korthårede katte kan godt få en langhåret killing hvis de begge har gen for

Hej Jytte!

Tjah, at missemor havde været en tur i byen, det kan jeg jo ikke HELT
udelukke, for godt nok var farmand rød og killingerne sorte, men på den
anden side var "farfar" også sort, såh...og den ene af de to sorte
killinger var faktisk langhåret! Det kunne jo også være, at de havde
været to hanmisser om buddet? Det er ikke helt nemt at vide, for
pågældende katte gik både ude og inde om dagen, selv om de altid var
inde om natten! Nu var det heller ikke mine katte, men min mormors, så
jeg har ikke holdt øje med dem hele tiden!

Fra : Michael Nielsen

Dato : 04-08-03 19:18

Hej Louise
Jeg har før skrevet at min kat var norsk skovkat men da den ikke er 100 %
ægte har jeg hørt for dette et par gange så jeg har for eftertiden valgt at
skrive næsten ægte hver gang jeg bringer den på bane. Der er 1/8 perser i
hende (måske) så hun burde jo blive ret pelset i det.
Og jeg giver dig helt ret, alle katte er lige skønne og jeg har også Teddy
som er alm. huskat og ham holder jeg lige så meget af som den næsten ægte
skovkat

Knus Linda

Fra : Louise Hansen

Dato : 04-08-03 19:55

> [...]
> som er alm. huskat og ham holder jeg lige så meget af som den næsten ægte

Hej Linda!

Aha, så er det en perser og ikke huskat, der er involveret - ja, så kan
hun jo i hvert fald ikke bliver korthåret, tværtimod! *gg* Jamen så skal
du se, så kommer det nok om en måned eller to, at der begynder at komme
mere pels!