tyksak???
Fra : Pia J

Dato : 02-08-03 18:14

Jeg overvejer at tage Muddi med et smut til dr. dyregod på tirsdag, når
Molly alligevel skal. Hun er jo blevet en lille rund sag, men hvor Felix
nærmest har lidt hængemave og en blød bule når man kører hænderne langs
siden, så er hendes mave som en pumpet fodbold, temmelig massiv at røre ved
og næsten kuglerund.

Desuden synes jeg hun nyser igen i ny og næ, og lyder som om hun snuser lidt
snot op, uden jeg dog kan se noget, eller hun sidder og ligner en der
trækker vejret gennem munden.

Hun har for nylig fået ormekur fordi en af hunkattene havde kastet spoleorm
op.

Nogen ideer til, hvad det kan være, eller skal jeg bare ud og købe light
foder til det evigt sultne kræ? Kan en overvægtig mavse føles så udspilet,
eller burde jeg kunne "ælte" den lidt?

Hun virker ellers ligeså frisk og fornøjet som hun plejer, fin pels,
spindespinde, "roomservice please!", ingenting i øjnene.

:Pia

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 02-08-03 22:40

Hej. Jeg ville ikke tøve med at tage Muddi med til dyrlæge. Uden at male
"fanden" på væggen, kan jeg ikke lade være med at tænke på FIP,
bughindebetændelse, når jeg hører om udspændt bug. Men lad os håbe, det
ikke er.
Venlig hilsen Lisbet

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Pia J

Dato : 03-08-03 08:11

"Lisbet Sørensen" <librianKATTE@BAKKEmail.tele.dk> wrote in message
> Hej. Jeg ville ikke tøve med at tage Muddi med til dyrlæge. Uden at male
> "fanden" på væggen, kan jeg ikke lade være med at tænke på FIP,

Ja, det er jo det, som ligger og spøger hos mig også. Hun er jo ikke kommet
med verdens bedste immunforsvar.

Der kan jo ikke have været tegn på det for 3 mdr siden, ville de ikke have
set det, da de steriliserede hende?

Hvis det er det hun har, så kan jeg regne med ikke at få hende med hjem
igen, eller hva?

:Pia

Fra : Louise Viborg

Dato : 03-08-03 08:27

Hej Pia!
Hun skal først testes, så han vil tage en blodprøve og teste for FIP,
og det varer et par dage før der kommer svar.

Jeg håber på det bedste. Har selv mistet en kat pga FIP for snart 2
mdr siden, og på tirsdag skal jeg op og have testet resten af kattene.
De er nu friske nok, men man er jo lidt bekymret alligevel.

Jeg krydser fingre for dig! Held og lykke!

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 03-08-03 08:37

Hej Pia

Er der nogle andre "symptomer" end bare den store mave ? og hvor længe har
Muddi haft den store mave ? den våde FIP er den "hurtige dræber" som
regel går der ikke mere end et par uger, noglegange kun en enkelt uge fra
det starter til det er overstået. andre symptomer kan være, gentagne
feber-anfald, går fra foder, sløvhed, personligheds-ændringer og der ses
ofte ændringer i øjnene som blødninger og/eller uklare pletter. Så hvis
deteneste problem er maven, ville jeg "vente" med atblive rigtig nervøs. De
ormekurere Muddi har fået er det nogle der dækker alle typer orm.

FIP er en af de sværeste sygdomme at dianogsticere og en 100 % sikkerhed får
man kun
ved biopsi eller obduktion, så rigtig mange katte
er aflivet på grund af FIP uden at have haft det.

Den blodtest man laver kan kun se værdierne af
coronavirussen, og den vil 90-95 % af alle katte
have været udsat for, problemerne kommer så
hvis corona muterer til FIP.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Pia J

Dato : 03-08-03 09:06

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@mail.dk> wrote in message

> Er der nogle andre "symptomer" end bare den store mave ?

Overhovedet ikke. Hun spiser, fanger mus, bevæger sig normalt, er glad og
fornøjet som altid. Eftersom hun blev steriliseret for 3 (eller er det 4?)
mdr. siden, er maven vokset langsomt siden da, og til at begynde med,
regnede jeg bare med, det var fordi hun er så sulten altid. Ikke så
mærkeligt, når hun er vokset op på lige knap minimumsgrænsen! Det som
bekymrer mig er, at hendes mave ikke er blød og blævret, som jeg forbinder
med overvægt, men udspilet og spændt som et lille trommeskind, og jeg må
ikke trykke på den, så går hun. Ok, hun har sine ideer om, hvordan tingene
skal være, så det sidste behøver ikke betyde noget. Og det er da ikke fordi
hun ser abnorm ud, som et ulandsbarn, faktisk ville jeg nærmere beskrive det
som at hun ser smågravid ud!!!

> feber-anfald, går fra foder, sløvhed, personligheds-ændringer og der ses
> ofte ændringer i øjnene som blødninger og/eller uklare pletter.

Overhovedet ikke. Det eneste er som sagt, at jeg synes hun nyser "vådt", og
snuser noget ind bagefter, men næsen løber ikke. Hendes øjne er helt klare
og fine. Hun er begyndt at være mere ude om dagen også, hvor hun ellers har
ligget og boblet det meste af dagen for så at være ude om natten. Men hun
kommer jævnligt hjem og lige checker madskålen :)

> ormekurere Muddi har fået er det nogle der dækker alle typer orm.

2 x drontal med 14 dages mellemrum som skulle tage både bændel- og spoleorm.
Har ikke SET nogen tegn på bændelorm.

:Pia

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 03-08-03 09:16

Hmm jeg ville da nok "holde øje" med hende
og få hende checket ved lejlighed, men det lyder
bestemt ikke som våd FIP, måske har hun lidt forstoppelse eller luft i
maven.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Pia J

Dato : 03-08-03 09:33

> bestemt ikke som våd FIP, måske har hun lidt forstoppelse eller luft i
> maven.

Så har hun godt nok haft det længe - men jeg kan da godt prøve en omgang
kattemalt - tun i olie gider hun ikke.

Jeg ringer nok i morgen og hører, om de har tid til hende mens vi venter på
fremkaldelse af røntgenbillederne tirsdag. Måske hun stadig har spoleorm
alligevel.

:Pia

Fra : Louise Viborg

Dato : 03-08-03 09:40

Hej Pia!
Nej jeg synes nu heller ikke det lyder som FIP når hun opføre sig som
hun plejer. Pyyyha...
Held og lykke hos dyrlægen!

Fra : Pia J

Dato : 03-08-03 09:49

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message
> Hej Pia!
> Nej jeg synes nu heller ikke det lyder som FIP når hun opføre sig som
> hun plejer. Pyyyha...
> Held og lykke hos dyrlægen!

Ja, man kan jo ikke lade være med at holde af det lille skeløjede bæst
Og hvem skulle ellers være barnepige for mine skumbananer? Inden vi fik
kattelemmen, og den ene ikke kunne kaldes ind om aftenen, så rendte hun med
ud og ledte, og når jeg så et par timer senere gik ned og checkede gården,
så var hun ude hos den fortabte søn - når så vedkommende var sikkert i hus,
så tussede hun ud på sine nattevandringer, det var ikke fordi hun selv
ventede på at komme ind.

Forleden lå hun oppe i Gerts kontor, det er ellers sjældent hun går ovenpå.
Det viste sig, at Felix havde været spærret inde i soveværelset hele dagen,
og hun var den eneste, som havde opdaget det. Så snart han var lukket ud,
kom hun også ned igen.

Ellers har de ikke noget socialt sammen, men hun ved bare nogen ting,
ligesom hun er god til at fortælle mig, hvad hun mener.

:Pia

Fra : Louise Viborg

Dato : 03-08-03 10:34

Hej Pia!
Det er da sødt
Jeg har prøvet noget lignende med min Vianna. Da vi fik lille
BlueBell i februar, fandt de to hurtigt sammen og Vianna var
erstatningsmor for BlueBell. En dag var Vianna helt hysterisk og
kradsede og miavede og gjorde ved fordi hun ville ind i soveværelset.
Til sidst gav jeg mig og lukkede op derind til. Så var det BlueBell
der var rendt derind. Du kan tro gensynsglæden var stor