HJÆLP
Fra : gitte

Dato : 30-07-03 19:14

Jeg håber her er nogen hurtige og venlige mennesker der vil hjælpe mig, det
drejer sig om at min hundkat næsten ikke har mere mælk , så nu er
spørgsmålet hvad gør jeg killingerne er kun 3 uger hvad kan jeg give dem og
hvor meget og hvor tit og kan jeg gøre noget for at hun kunne få en bedre
mælke produktion på forhånd tusinde tak venter på svar med længsel

Hilsen Gitte.

Fra : Camilla Baird

Dato : 30-07-03 19:24

On 30/07/03 20:13, in article
3f280acc$0$97170$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, "gitte" <pivmis@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
> hvor meget og hvor tit og kan jeg gøre noget for at hun kunne få en bedre
> mælke produktion på forhånd tusinde tak venter på svar med længsel

Du kan godt lære dem at spise selv nu - jeg bruger råt hakket oksekød (nogen
gange blandet med pasteuriseret æggeblomme, så den er salmonellafri).

Hvad får morkatten selv at spise? Hun skal have ubegrænset killingefoder -
både dåsemad og tørfoder.

Mvh Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : goofy

Dato : 30-07-03 20:47

Hej Gitte

Vi plejer at give dem Maisenavælling og lidt senere lidt mere fast føde
hakket kød f.eks.

men husk at kattemor skal have rigeligt af killingeforder og vand evt.
kaffefløde med lidt vand
Hilsen
Steen vinbæk

Fra : Prinz Ali

Dato : 30-07-03 21:36

Hejsa Steen V.
Mener at det var på tale herinde før at man ikke skal give mælk/fløde til
sine katte da de ikke kan fordøje det...
Eller er det mig der har misforstået det?

-Ali

Fra : Louise Viborg

Dato : 30-07-03 21:42

Hej A
Katte må godt få kaffefløde. Det er almindelig mælk de ikke må få,
fordi de ikke kan nedbryde lactosen.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 30-07-03 21:51

Louise Viborg wrote:
> Hej A
> Katte må godt få kaffefløde. Det er almindelig mælk de ikke må få,
> fordi de ikke kan nedbryde lactosen.

Til en missemor kan man roligt opgradere til piskefløde. Hun har brug
for alt det fedt og protein, hun kan få.

Niels Peter

Fra : Denise

Dato : 31-07-03 08:22

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Til en missemor kan man roligt opgradere til piskefløde. Hun har brug
> for alt det fedt og protein, hun kan få.
>
> Niels Peter

Hej
Kom til at tænke på en kat jeg havde engang. Jeg syntes den var alt for
tynd, det var før den var kastreret, så den var vel ca. 7 mdr. Altså netop
den alder hvor de kan være tynde fordi de farer rundt. Jeg puttede
piskefløde i en sprøjte og gav katten det i munden. Puha, det skulle jeg
aldrig have gjort, den arme kat fik bare så tynd mave, så den kunne i hvert
tilfælde ikke tåle piskefløde
Hilsen Denise

Fra : Niels Peter

Dato : 31-07-03 08:28

Denise wrote:
> [...]
> det skulle jeg aldrig have gjort, den arme kat fik bare så tynd mave,
> så den kunne i hvert tilfælde ikke tåle piskefløde

Jeg vil næsten tro, det skyldtes noget andet end piskefløden; de burde
netop kunne tåle piskefløden bedre end kaffefløden, fordi det er det
større fedtindhold i forhold til mælk, der gør laktoseindholdet relativt
mindre, så de bedre kan tåle fløden.

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Denise

Dato : 31-07-03 08:49

> Jeg vil næsten tro, det skyldtes noget andet end piskefløden;

Hæhæ, næ nej, den arme kat fejlede absolut intet før jeg skulle påtvinge den
det piskefløde.
En Silver Brite iøvrigt.
Hilsen Denise

Fra : goofy

Dato : 30-07-03 21:51

Hej Ali
> [...]
til
> sine katte da de ikke kan fordøje det...
> Eller er det mig der har misforstået det?
Nej jeg mener ikke du har, men det er generelt lactosen de ikke kan
tåle, og den er ikke i kaffefløde. Desuden har jeg læst at det ikke er
generelt er alle katte der ikke kan tåle lactosen. Jeg mener at jeg
fornylig læste et nyhedsbrev fra Dyrlægevagten ( vistnok ), at der var
laver en undersøgelse som viste at man ikke generelt kunne sige at katte
IKKE kan tåle lactosen.
Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : goofy

Dato : 30-07-03 21:54

Hej Ali
"> Eller er det mig der har misforstået det?
Fundet på Dyrlægevagten:
Kan katten tåle mælk?

Det bliver ofte blandt katteejere diskuteret, om katte kan tåle mælk.
Der er faktisk katte, som tåler mælk; mens andre ikke kan omsætte
mælkeprodukter.

Hos mennesker kender man samme problem, og her ved man, hvad årsagen er.
Når mælken kommer ned i tyndtarmen, skal den nedbrydes for at kunne
optages i organismen. For at det kan finde sted, skal mælken nedbrydes
ved hjælp af et enzym, som hedder lactase.

Hvis dette enzym ikke er til stede, så vil katten ikke kunne omsætte
mælk, og man vil i mange tilfælde se, at katten får diarré i varierende
grad. Årsagen til denne type diarré er, at lactasemanglen medfører en
sur reaktion i tyktarmen, hvilket medfører, at absorptionen af vand
nedsættes.

Hvad kan jeg gøre?
Tilbyder man katten mælkeprodukter og der opstår diarré, så kan det
skyldes mangel på lactase.

Hvis man fodrer med et lactosefrit foder, altså et foder uden indhold af
mælk og mælkeprodukter, så skal diarreén høre op. Sker det, så kan det
være mælkeprodukter, som er årsag til diarreén, hvorfor man bør undlade
disse.

Steen Vinbæk

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```/___P```"'_"T%$3T)%.DE2,2XP`M[M`"'Y
6! $```(`+ `````!``$```("5 $`.P``
`
end

Fra : Prinz Ali

Dato : 31-07-03 14:51

Hej Steen

Ja, der kan man bare se. Det er nok derfor der er lidt forskellige syn på
det. Jeg har selv prøvet at give min kat piskefløde og den fik ikke
tyndmave, men holdt op da jeg læste at det var en dårlig ide.
Dog er Alex (min kat) totalt syg med fløde!

Fra : goofy

Dato : 31-07-03 17:05

Hej Ali

> [...]

> tyndmave, men holdt op da jeg læste at det var en dårlig ide.
> Dog er Alex (min kat) totalt syg med fløde!

Vi er også begyndt at tage det lidt mere roligt, og så holde øje med
kattene om der sker forandringer, og " bakken" er et godt sted holde øje
med

Steen
Kryds fingre for os vi skal til Schverin her 15-17/03 håber de begge
bliver IC

Fra : Lene Sørensen

Dato : 31-07-03 23:05

hejsa
Jeg fik Duchess da hun var omkring 4 uger. Fordi hendes mor blev kørt over.
Jeg har hele tiden givet hende kattemælk fra brugsen, og det har hun altid
været glad for og har aldrig haft dårlig mave.
kattemælken står sammen med dyrefodret.
Kærlig hilsen Lene