Batteri i CV
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 09-08-03 11:07

Hej

Hvor placere man et 12v batteri i en CV ? Gaskassen ? Under et sæde ?

Hvor mange amp. kan man trække gennem det syvpolet stik til lyset ?

Mvh
Jesper

Fra : Jørgen L

Dato : 09-08-03 14:52

> Hej
> Hvor placere man et 12v batteri i en CV ? Gaskassen ? Under et sæde ?

Ikke i gaskassen, men udner et sæde, husk at montere den i en korrekt
batteri kasse og lave udluftning via en slange ned i gennem gulvet.

> Hvor mange amp. kan man trække gennem det syvpolet stik til lyset ?

du kan trække 10 amp til køleskabet men der er spændings tab på et par volt
via kabbel og stik. så du kan ikke ladde dit batteri da spændingen er for
lav.
du bør da monteret en batteri booster som laver den rigtige spændings oplade
kurve til dit batteri.

en helt anden ting er at du bør være opmærksom på at iht.stærkstrøms
bekendtgørelsen er det ikke tilladt selv at rode med 12/230V

> Mvh
> Jesper

Hilsen Jørgen

Fra : Bo Nielsen

Dato : 11-08-03 10:05

> en helt anden ting er at du bør være opmærksom på at iht.stærkstrøms
> bekendtgørelsen er det ikke tilladt selv at rode med 12/230V

> Hilsen Jørgen

Siden hvornår er det blevet ulovligt selv at rode med 12/230V?

Bo

Fra : Jørgen L

Dato : 11-08-03 19:24

> Siden hvornår er det blevet ulovligt selv at rode med 12/230V?
>
> Bo

Siden 01.07.2001 iht. BEK nr 12502 af 01/07/2001 (stærkstrøms
bekendtgørelsen)
se under http://147.29.40.108/index.htm og søg på 12502

Hilsen Jørgen

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-08-03 22:42

Jørgen L wrote:

> Siden 01.07.2001 iht. BEK nr 12502 af 01/07/2001 (stærkstrøms
> bekendtgørelsen)
> se under http://147.29.40.108/index.htm og søg på 12502

Det må du vist specificere lidt mere

/carsten

Fra : Carsten Stage

Dato : 12-08-03 00:47

Carsten Holck wrote:

> Det må du vist specificere lidt mere

direkte link til stærkstrømsbekendtgørelsen:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

og til installatørloven:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000031430-REGL

.... men det ser ud til at retsinfo.dk ikke er tilgængelig lige nu...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Søren Uttrup

Dato : 12-08-03 12:37

Det kan jeg nu ikke finde, det ser ud til at man gerne må selv, hvis man ved
hvad man gør og følger bestemmelserne.

634.2 Personale
Før arbejdet startes og under arbejdet skal den ansvarlige person for
arbejdet sikre at alle bestemmelser, regler og instruktioner er overholdt.

Den, som skal udføre arbejdet, skal have nødvendig instruktion om
installationen og arbejdets art, således at vedkommende kan vurdere den
risiko, der er til stede og medvirke til, at de nødvendige
sikkerhedsforanstaltninger iværksættes.

Den ansvarlige person for arbejdet skal instruere alle personer, der er
involveret i arbejdet om de farer, der ikke er umiddelbart indlysende for
dem.

Arbejde på installationer under spænding skal udføres af sagkyndige
personer, der har kendskab til og erfaring i de arbejdsoperationer, der skal
udføres.

Arbejde på eller nær ved installationer under spænding må kun udføres af
personer, der er fyldt 18 år.

Undtagelser:

Betjening af prøvetavler i forbindelse med afprøvning af brugsgenstande
under spænding kan udføres af personer, der er under uddannelse og fyldt 16
år, når de er instrueret og under opsyn af en sagkyndig person.

Personer under oplæring kan udføre arbejde under spænding under tilsyn af en
sagkyndig person.

Fra : Carsten Stage

Dato : 12-08-03 18:41

Søren Uttrup wrote:

> Det kan jeg nu ikke finde, det ser ud til at man gerne må selv, hvis
> man ved hvad man gør og følger bestemmelserne.

Da emnet var oppe tilbage i marts måned indhentede jeg de rette oplysninger
hos elrådet der er myndigheden på området. De svarede blandt andet:

"Installationer i campingvogne skal udføres efter bestemmelserne i
Stærkstrømsbekendtgørelsen, Afsnit 6, kapitel 708, som kan lånes på
biblioteket eller købes hos Schultz tekniske forlag.
Installationer i campingvogne er endvidere omfattet af Elinstallatørloven og
skal udføres af aut. elinstallatør eller fabrikant (ikke af lægmand).
Elinstallatørloven kan findes på vor hjemmeside, www.elraadet.dk "

"Der er principielt ingen lempelser for 12 V anlæg (de nævnte bestemmelser i
afsnit 6 gælder fra 0 til 1000 V), idet 12 V også er stærkstrøm, godt nok
ikke med berøringsfare, men med brandfare! Det eneste 12 V udstyr lægmand
selv må installere er færdige lavvoltbelysningssæt, som regnes for en samlet
brugsgenstand.
Bemærk dog, at det som er omfattet af vore bestemmelser er de faste
elektriske installationer for vognen, og ikke det udstyr som hører til
vognen (eller bilen) ved kørsel.
Stærkstrømsbekendtgørelsen findes ikke på nettet, men skal købes eller
lånes."

Jeg ved ikke hvorfor de links jeg sendte her i gruppen ikke virker - det er
dem jeg har liggende under foretrukne og der virker de fint.