Kørekortregler i Tyskland
Fra : HR

Dato : 08-08-03 20:46

Hej alle

Der hersker vist en del forvirring om kørekort, B/E eller ej i Tyskland. Jeg
har fundet den tyske lovtekst, oversat den til dansk, og sat et link på til
den tyske færdslov. Dewt er at finde her: http://www.solifer.dk/tyskkort.htm

Jeg håber det afklarer mysteriet.

Med venlig hilsen

Hans

Fra : Jens

Dato : 08-08-03 23:57

"HR" <solifer@fritid.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> den tyske færdslov. Dewt er at finde her:

Det lyder da godt men samtidig lyder det da usansynligt at DCU har overset
denne paragraf. Man må da formode at de har forsøgt at sætte sig ind i
reglerne inden de skriver en artikel i bladet.
Kan man nu også stole på denne Verkehrsportal ?

Mvh

Jens

Fra : HR

Dato : 09-08-03 07:46

"Jens" <lumombaNPOSPAM@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> reglerne inden de skriver en artikel i bladet.
> Kan man nu også stole på denne Verkehrsportal ?

Den samlede tyske kørekortforordning er her:
http://www.solifer.dk/tyskkort_01.htm
taget direkte fra det tyske lovkatalog
mvh Hans

Fra : KTH

Dato : 09-08-03 11:33

> [...]
> reglerne inden de skriver en artikel i bladet.
> Kan man nu også stole på denne Verkehrsportal ?

Så er det ikke første gang DCU løber med en halv vind

Fra : Tournesol

Dato : 13-08-03 18:07

Jens wrote:
> "HR" <solifer@fritid.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hej

> http://www.solifer.dk/tyskkort.htm

Jeg er ganske ny udsprunget campist, for 3 uger siden fik jeg min første
campingvogn.

De har kørekort regler virker en smule forvirende for mig.

Min bil vejer i egen vægt 1000 kg og total 1550 ,campingvognen vejer i
egenvægt 850 og 1100 i total.
Hvis jeg så forstå de tyske regler så må jeg ikke køre med vogen uden B/E
kørekort????

Et klogt hovede der lige kan skære det ud i pap

Med venlig hilsen
Henriette.

Fra : Steen Larsen

Dato : 13-08-03 18:21

"Tournesol" <bankehytten@katteyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
B/E
> kørekort????
>
> Et klogt hovede der lige kan skære det ud i pap

Det skal du også have i danmark fordi at egenvægt på bilen + 50 kg =1050
kg er mindreend totalvægten på campingvognen som er 1100 kg.

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Tournesol

Dato : 13-08-03 18:29

hej

> Det skal du også have i danmark fordi at egenvægt på bilen + 50 kg
> =1050 kg er mindreend totalvægten på campingvognen som er 1100 kg.

Tak for svaret så er vi blevet fejl informeret der hvor vi købte vognen
Vi fik afvide så længe vi ikke lastede den over 1000 kg var det ok .

Med venlig hilsen
Henriette.

Fra : Jens

Dato : 13-08-03 18:55

> [...]
>
> Tak for svaret så er vi blevet fejl informeret der hvor vi købte vognen

> Vi fik afvide så længe vi ikke lastede den over 1000 kg var det ok .

Der er noget om at hvis din bil er indregistreret 1. gang før 1992-93 (ca.)
er det også korrekt. Så gælder der nemlig en regel om at du kan køre lovligt
blot din campingvog max vejer 1050 kg på "gerningstidspunktet". Hvis
derimod din bil er af nyere dato, skal du enten have et B/E kørekort (hvis
din bil er godkendt til en anhængervægt på mindst 1100 kg) ELLER have vejet
campingvognen ned til en max totalvægt på 1050 kg (det din bil må trække
i.flg. registreringsattesten.) eller ned til de 1000 kg hvis den også skal
være lovlig i Tyskland. Nedvejning er en rent administrativ foranstaltninger
der foretages på motorkontoret.

Ring til det lokale politi for at få ovenstående bekræftet.

At det så kan være en god ide at få vejet campingvognen ned så dens
registreringsattes passer til jeres bil er en anden ting. Det kan en Fransk
landbejent forstå.

Mvh

Jens

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-08-03 20:56

Jens wrote:

> Der er noget om at hvis din bil er indregistreret 1. gang før 1992-93
> (ca.) er det også korrekt.

"Der er noget om..."

Reglerne for synsfri sammenkoblinger /er/ meget uigennemsigtige - og når man
så blander kørekortreglerne ind i det bliver det for alvor en speget affære.
Det er ikke uden grund at emnet er noget af det mest debatterede både her i
gruppen samt andre steder på nettet.

Reglerne for synsfri sammenkobling er sammen med kørekortbestemmelserne
beskrevet her:

http://www.dk-u.dk/dku/faq/synsfri/default.htm

Mere om emnet finder du på:

http://campingstuff.dk - nederst på siden er der mulighed for at bruge en
lille beregner til formålet. Endelig har Rådet for Større Færdselssikkerhed
også et par gode og informaqtive sider om emnet:

http://www.faerdselssikkerhed.dk/1.asp?PageId=111&Menu=3&SubMenu=5&SubSubMenu=0

http://www.rfsf.dk/1.asp?PageId=386&Menu=3&SubMenu=98&SubSubMenu=0

> Ring til det lokale politi for at få ovenstående bekræftet.

Det er nok ikke (desværre) det bedste sted at henvende sig - selv hos
Politiet er der mange som ikke kender reglerne til bunds. Hvis man derimod
kmointakter Rigspolitiets Færdselsafdeling så kan man få et korrekt svar.

> At det så kan være en god ide at få vejet campingvognen ned så dens
> registreringsattes passer til jeres bil er en anden ting.

Så længe man har den konkrete bil er det en god ide. Så skal man bare være
forberedt på at det koster hvis man vil hæve totalvægten igen senere - for
eksempel hvis man får en anden bil.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-08-03 21:36

Der mangler et tal, før man med sikkerhed kan sige, om du skal have e
kørekort. Du skal også oplyse, hvad der står på registreringsattesten vedr.
bilens koblingsvægt 1 (med en trailer/campingvogn med bremser), før den
endelige beregning kan laves.
Når du har alle tallene hopper du ind her
http://www.politi.dk/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm
og taster tallene ind, hvorefter du får svaret.

Kurt

Fra : Tournesol

Dato : 14-08-03 06:21

Godmorgen Alle

tak for svarende jeg har nu fundet ud af at jeg ikke ,i danmar i hvertfald,
skal have B/E
jeg må dog ikke laster mere en 150 kg i cv,det viste jeg så godt
Men hvad der så gælder i tyskland ja det blev jeg ikke just kloger på

Bilens egene vægt er 1000 kg
billens total er 15550
Billens total koblingvægt m/ påløb 1000

CV egenvægt 850
CV total 1000

Med venlig hilsen
Henriette.

Fra : Tournesol

Dato : 14-08-03 17:41

Hejsa

En lille rettelse

> Bilens egene vægt er 1000 kg
> billens total er 15550

bilens total vægt er 1550

> Billens total koblingvægt m/ påløb 1000
>
> CV egenvægt 850
> CV total 1000

cv total vægt er 1100

Nu skal jeg ud og hente cv meeeen det er jeg ikke vidre stolt af i det blæse
vejr
Jeg regner med at familien skal afsted her i weekenden vores 2 tur i cv

Med venlig hilsen
Henriette.

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-08-03 18:30

Tournesol wrote:

> bilens total vægt er 1550

OK - ellers havde det også været en overordentlig stor lasteevne... )

> cv total vægt er 1100

Jeps - som du skrev det i et tidligere indlæg.

> Nu skal jeg ud og hente cv meeeen det er jeg ikke vidre stolt af i
> det blæse vejr

Vær opmærksom på at holde tilpas afstand til andre køretøjer - ogso (især
måske) til dem der overhaler eller passerer i modgående vejbane. Læs
terrænet for pludselig læ eller det modsatte.

> Jeg regner med at familien skal afsted her i weekenden vores 2 tur i
> cv

Rigtig god fornøjelse... Hvor skal I hen...

Fra : Tournesol

Dato : 14-08-03 19:48

Hejsa

> [...]

> (især måske) til dem der overhaler eller passerer i modgående
> vejbane. Læs terrænet for pludselig læ eller det modsatte.

oki tak for tippet
Vi har lige bakket den ind i indkørslen >høhø< sikek en udfordring når man
aldrig har prøvet det før men det lykkede uden en skramme og vores indkørsel
kræver faktisk næsten en 180 graders drejning ,næsten

> Rigtig god fornøjelse... Hvor skal I hen...

Lige pt holder vi os til danmerk >hæhæ< til vi har lært det hele at kende
men i morgen regner vi med at køre til gedebjerg camping der skulle også
være lidt for vores poder

Jeg glæder mig vildt det er bare ren afslapning og hvem kan ikke bruge det

Mange hilsner Henriette.

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-08-03 20:12

Tournesol wrote:

> Vi har lige bakket den ind i indkørslen >høhø< sikek en udfordring
> når man aldrig har prøvet det før men det lykkede uden en skramme og
> vores indkørsel kræver faktisk næsten en 180 graders drejning ,næsten

Flot nok... Hvis du vil øve dig i bakning med påhæng så skulle du prøve at
låne en almindelig lille trailer og en stooor parkeringsplads! Det er
sværere at bakke jo kortere afstanden er fra trækkrogen til anhængerens
aksel. Bakning med campingvogn vil derefter føles let.

> Lige pt holder vi os til danmerk >hæhæ< til vi har lært det hele at
> kende men i morgen regner vi med at køre til gedebjerg camping der
> skulle også være lidt for vores poder

Det er altså på Sjælland...

Så kan jeg varmt anbefale Feddet - der accepterer Camping Cheques i
yderperioderne samt Sorø Camping. Det er nok de to sjællandske pladser jeg
holder mest af.

Læs mere om Feddet og Camping Cheques her:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=13

> Jeg glæder mig vildt det er bare ren afslapning og hvem kan ikke
> bruge det

Helt enig...

Fra : Tournesol

Dato : 15-08-03 12:20

Hejsa

> [...]
> parkeringsplads! Det er sværere at bakke jo kortere afstanden er fra
> trækkrogen til anhængerens aksel. Bakning med campingvogn vil

Det har jeg kunnet længe altså med en trailer det er nok derfro det gik så
godt med at bakke cv i går meeeen jeg syntes nu stadig der er svært fordi du
har ikke det samme overblik du kan jo ikke se alle sider når du først er
drejet det syntes jeg kan men ne trailer eller i hvertfald fornemme det mere
men det kommer nok med øvelsen

> Det er altså på Sjælland...

yes jeg kommer fra det nordsjælandske

> Så kan jeg varmt anbefale Feddet - der accepterer Camping Cheques i
> yderperioderne samt Sorø Camping. Det er nok de to sjællandske
> pladser jeg holder mest af.

Der findes vist igen bedre anbefaling en fra en der selv har været der
tak for det

Vi kommer nok også til det jyske eller det fynske men ikke før til sommer
næste år vi kom jo lidt sent ind i camping sæsonen men skidt det er jo ikke
slut endnu og vi har central varme

dete r nok også en bedre måde at lære vores vogn at kende med de små ture
tror jeg

MVH
Henriette der driver afsted nu )

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 17-08-03 00:32

Når vognen har en egenvægt på 15550 kg. er det ikke nødvendigt med et
erhvervskørekort her

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-08-03 10:31

> [...]

> denne paragraf. Man må da formode at de har forsøgt at sætte sig ind i
> reglerne inden de skriver en artikel i bladet.

Hmmm - det ville ikke være første gang hvis der er skrevet forkert i
DCU-bladt.

> Kan man nu også stole på denne Verkehrsportal ?

Det er tysk lovgivning ¨som egentlig kun er for tyskere... Det er godt
forklaret i FDM's reaktion på DCU's tåbelige artikel.

FDM's reaktion er her:

Kørsel med anhænger i Tyskland

I nyeste nummer af DCU-bladet er der givet oplysninger om reglerne for
kørsel med anhænger i Tyskland, som har medført læserstorm til FDM's
juridiske afdeling. FDM har for en god ordens skyld drøftet DCU-bladets
oplysninger med ADAC, ligesom FDM har fået fremsendt dokumentation for tysk
lovgivning.
Derfor føler FDM sig på sikker grund, når vi kan fastslå, at DCU-bladets
beskrivelser er forkerte. Der gælder intet krav om, at man skal have
trailerkørekort, blot fordi trailerens totalvægt overstiger 750 kilo.
De tyske regler på området foreskriver at følgende to betingelser begge skal
være opfyldte, for at der kan køres lovligt med anhænger i Tyskland på det
almindelige kørekort til personbil:

1) Den samlede tilladte totalvægt for vogntoget (totalvægt for bil +
totalvægt for anhænger) må ikke overstige 3500 kilo.

2) Anhængerens totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt.

I Danmark tillades det ifølge B-kørekortet, at anhængerens totalvægt må
overstige bilens egenvægt med indtil 50 kilo. Denne regel findes ikke i
Tyskland, og det er den eneste forskel mellem lovgivningen i Danmark og i
Tyskland.

Selvom der er forskel på lovgivningen vedrørende anhængerkørsel er det dog
vigtigt at understrege, at tyske (og andre europæiske landes) myndigheder er
forpligtede til at anerkende et dansk indregistreret vogntogs midlertidige
kørsel i Tyskland, når vogntoget blot overholder de danske regler. Tyske
myndigheder må altså ikke kræve, at udlændinge skal overholde tysk national
lovgivning, når det gælder tekniske krav til køretøjet eller til kørekortets
kategorier. Derfor må tyske myndigheder ikke pålægge bøde, hvis eksempelvis
campingvognens totalvægt overskrider bilens egenvægt med netop 50 kilo,
selvom dette er ulovligt ifølge de tyske regler.

Disse regler følger af Wienerkonventionen og Genevekonventionen.

Følgende europæiske lande har tiltrådt enten Wiener- eller
Genevekonventionen, hvor indehavere af dansk kørekort altså lovligt må køre
med campingvogn efter Danmarks regler:

Albanien, Belgien, Bulgarien, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland,
Holland, Hviderusland, Irland, Island, Israel, Italien, Jugoslavien,
Kroatien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Monaco, Norge, Polen,
Portugal, Rumænien, Rusland, San Marino, Schweiz, Slovakiet, Slovenien,
Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ukraine, Ungarn,
Vatilkanstaten, Østrig

Så skulle der vist ikke kunne koges mere på den and...

Fra : Thore Sorensen

Dato : 18-08-03 11:00

On Sat, 16 Aug 2003 11:31:07 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> wrote:

> [...]
>med campingvogn efter Danmarks regler:
>
>Så skulle der vist ikke kunne koges mere på den and...

Det var fint indlæg Carsten...:)

Problemet er så ikke det juridiske, men der var da et indlæg for noget
siden, hvor en var blevet afkrævet en bøde, selv om der blev ringet til
en DK politistation, som kunne forklare den tyske betjent at han var
galt på den...hvorfor den aktive betjent så lod manden køre videre med
"ulovligt" vogntog, kan man jo gisne om...

Scenariet er jo det, hvor man bliver standset sent om aftenen, i pi***
regnvejr, en sur betjent, lidt dårlig tysk lærdom osv...:(
Måske betaler man bare ...

Personligt har jeg ikke det problem, da jeg har B/E..:)

--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 '60SX' 1997 - Adria 'Unica' 502LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : Søren Uttrup

Dato : 12-08-03 12:44

Tak for det Hans, det var rart at vide.