Camp-let - den hvide lak bliver sort
Fra : Hans Schroeder

Dato : 06-08-03 13:20

Efter første ferietur med Camp-let (fabriksny) kan jeg konstatere at den
hvide lak på vognen er yderst sart.

Eksempelvis har jeg sorte slidmærker, der hvor kørekappens elastikker har
"gnavet".

Det er naturligvis kun kosmetisk, for glasfiber ruster jo ikke. Men jeg kan
ikke undlade at spekulere på, om jeg har fået en vogn, der er lakeret for
dårligt, og derfor bør reklamere.

Har andre samme problem - eller holder glasfiberen sig bare hvid.

--
Hans Schroeder
e-mail: Hans.Schroeder@nejtakpost2.tele.dk

Fra : Eva

Dato : 06-08-03 19:13

> Har andre samme problem - eller holder glasfiberen sig bare hvid.

Hej Hans

Vi har også lige været på tur i vores fabriksnye Camplet. Vi har ikke
erfaringer med slidmærker men dog med misfarvning. Under nogle hårde ting
havde vi lagt pap for at skåne campletten. Den papkasse vi havde skåret i
stykker var blå - og det er et lille stykke af vores camplet så også nu! Vi
havde køresejlet på så det kan næppe være fugt, der har fået pappet til at
smitte af.

Hilsen
Eva

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 06-08-03 21:42

"Hans Schroeder" <Hans.Schroeder@nejtakpost2.tele.dk> wrote in message
> [...]
> dårligt, og derfor bør reklamere.
>
> Har andre samme problem - eller holder glasfiberen sig bare hvid.

Når du nu skriver "glasfiber" så er det jeg tar' sejler-kasketten på og
kommer ind
Glasfiber er normalt ikke lakeret, men det første lag, der sprøjtes i formen
er ikke glasfiber men Gelcoat. Gelcoat er ikke så hårdt som lak, men har den
fordel at den er flydende og derfor kan lægge sig perfekt på indersiden af
formen. Det kan glasfiber jo ikke, og derfor ville der blive et ret stort
spartle, slibe, spartle igen, slibe og så engang maling af glasfiberens
overflade. Hverken grove måtter, vævede måtter eller de kortere sutmper, man
bruger til at sprøjte i formen er i stand til at komme ordentligt ud i
hjørner og skarpere kanter. Og dette medfører det store spartle og
slibearbejde.
Men tilbage til overfladen - det er jo den i slås med. Gelcoaten bliver -
ligesom lak - nedslidt af brug, sol, vind og vejr, og bliver så mat og porøs
i overfladen. Dette får naturligvis alt skidt til at sidde fast.
Derfor skal Gelcoat altid have en voks-overflade til at beskytte sig.
Jeres sorte pletter er ret lette at slippe af med; far til den lokale
båd-mand og køb en flaske Gelcoat-rens. Stærkt alkalisk og kræver handsker
(hør nu efter - jag HAR prøvet uden = MEGET løs hud på hænderne og det svier
en del :o/ ) og koster 80-100 kr for en liter. Men den liter holder flere år
til jeres brug.
Brug en forstøver-flaske til at sprøjte det på pletterne og en blød børste
til at vaske med. Og lad det sidde 5-10 min med jævnlige "vask" med børsten
(som også vædes med rensen). Skyl efter med meget frisk vand (altså mange
liter ) . I kan straks se om det har taget det hele - ellers prøv et par
gange mere.
Hvis pletter og skjolder på/i Gelcoaten sidder for fast (dybt) kan det blive
nødvendigt at polere det væk med noget let-slibende - Slipol el. lign.
Er dette heller ikke nok må man igang med vandslibepapir. Dette sker dog
først ad åre - eller ved meget slemme pletter. Enkelte ting kan brænde sig
ind i Gelcoaten. Prøv at gå en tur på den lokale havn og find en båd eller
jolle, hvor ejeren har været dum nok til at bruge galvaniserede bolte/skruer
og se så om han nogensinde kommer af med rust-striberne. Det gælder jo
forresten også jeres vogn - ALT andet metal end rustfrit er bandlyst !!!
(Til udvendig brug - bevares).
I en båd kommer ruststriberne på få måneder og skal males over for at
forsvinde !

Alt i alt er det både lettere og billigere at forebygge - som altid. Prøv
f.eks. at få fat i nogle hvide elastikker til at holde køresejlet fast med -
og vær forberedt på at også kanten af køresejlet kan lave slidmærker ! Selv
på et surf-brædt har jeg altid haft slidmærker efter de remme, jeg spændte
den fast på taget med. De sad forresten også og samlede vand og skidt, så
der altid var sorte mærker efter remmene.

Mht. til afsmitning - som nævnt i andet indlæg - sku' Gelcoat-rensen også
kunne tage det. Eller det meste af det - afsmitning har tit den grimme
detalje at det, der smitter af, egentligt gør det af kemiske årsager. Det
betyder tit at afsmitningen går meget dybt i Gelcoat'en - og kan altså i
værste fald være umulig at slippe helt af med uden dyb afslibning med
efterfølgende opfyldning. Ikke nogen umulig gds-opgave men hvis man nu ku'
undgå det...

Overvej for resten at bruge voks og polermidler beregnet til både - Gelcoat
er anderledes end billak.

Uha - lang smøre om den tyndeste del af jeres vogn - håber i får glæde af
den længe.

Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Hans Schroeder

Dato : 06-08-03 22:39

Hej Jesper
Tak fordi du valgte at bruge så megen tid på et langt og dybdegående svar -
og lad mig skynde mig at sige, at man skal passe på at udtale sig som
menigmand - for mig er vognen af glasfiber - men det får du jo fint sat på
plads. Det er vist godt jeg ikke har båd (!)

Med camp-letten blev leveret en lille video, som har nogle få minutter om
fremstillingen af karossen, noget med lag på lag - ved lejlighed skal jeg
lige have den i igen for at se hvad der startes med. Jeg kan godt følge dig,
at karosserioverfladen må være første lag i formen og ikke kan være
glasfiber - se så blev jeg jo også klogere

Jeg konkluderer at mine sorte slidmærker bør kunne poleres væk - min første
tanke var også blot, at det måtte være afsmitning, men jeg kunne ikke med en
negl skrabe noget af, så herefter troede jeg mere på at lakken var slidt af.

Måske kunne man gøre et forsøg med lakrens (til bilen) - men ellers lyder
dit råd om gelcoatrens som en god ide.
I Camplet-vejledningen skrives at den mindst en gang årligt skal vokses med
autovoks. Noget tyder da på at fabrikken ikke har lavet en færdig
vokscoating (kørte på ferie et par uger efter fabrikslevering).

Så målet må blive at få den "renset" og herefter vokset - dit råd med hertil
at anvende bådmidler lyder som en rigtig god ide.

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 08-08-03 07:23

Hej Jesper ----

Dejligt at læse et ordentligt indlæg, med virkelig baggrundsviden
Tak for dit knaldgode indlæg.
Carsten

Fra : Hans Schroeder

Dato : 11-08-03 19:26

Hurra for Jespers sejlerråd - sørme om ikke det virker på Camp-letten.
Jeg gik dog ikke til bådmanden, men i den lokale Biltema (www.biltema.dk)

Jeg fik - på ret let vis - renset Camp-letten, og efterfølgende
voksbehandlet den.
I forventning om, at andre kan bruge min erfaring, her kort en gennemgang af
anvendte midler:

Biltema har en "Bådrens", varenr. 36-2114 til kr. 37.
I beskrivelsen står, at den renser effektivt uden at ødelægge gelcoat.
Produktet virker fint - og ligner lakrens til biler i form/funktion.

Det viste sig, at Biltema har et specialprodukt til at fjerne sorte streger
på glasfiber, lakker etc.
Den hedder "Black Streak Remover", varenr. 36-861 til kr. 47.
Det er en pumpespray - spray på lad sidde i 30 sekunder og tør over.
Denne var for mit vedkommende udmærket til at tage de sorte mærker, jeg
døjede med.
Bådrens er et form for slibemiddel, og går mere i dybden - et par pletter,
som sprayen ikke lige kunne tage, kunne tages med bådrens og lidt knofedt.

Efter at Camp-letten så var renset, og hvid og pæn som da jeg fik den -
skulle den naturligvis forsegles - vokses.
Her ville jeg - hvis ikke Jesper havde inspireret mig - anvendt min
sædvanlige lakforsegler til bilen - tyk og cremet konsistens.

Men jeg kan godt følge ideen - at glasfiberkarossen kan sammenlignes med
både, hvorfor bådvoks må være bedre.

Så jeg anvendte Biltema Bådvoks, varenr. 36-2116 til kr. 37.
Jeg blev overrasket da jeg åbnede den - for alt jeg har brugt af autovoks
har været cremet - men denne var flydende tynd som vand. Smøres på,
indtørrer og efterpoleres.

Resultatet ser fint ud - spørgsmålet er så holdbarheden. På min lakforsegler
til bilen står 12 mdrs. holdbarhed - på Bådvoks 5-6 måneder. Men dette er
måske på en båd konstant liggende i vandet, så den reelle holdbarhed på en
Camp-let måske er længere.

Nu pakkes Camp-let ned for vinteren - så jeg kan da så overveje at give den
bådvoks til foråret inden den skal ud og rulle - det tager jo ikke lang
tid - det er rengøringen der tager længst.