Feriedilemma
Fra : PiaR

Dato : 01-08-03 16:51

Vi er stødt ind i et feriedilemma/problem.

Planen er jo at vi (4 voksne) skal et par uger
til Sverige i autocamper i September.
Nyde den storslåede natur og allmandsretten.

Men men..
De sidste par uger har vi læst temmelig mange
rapporter om vejpirater i Sverige, som netop går
efter autocampere. Piraterne laver natlige overfald,
bedøver dem i camperen med gas og stjæler deres værdier.
Endnu er ingen kommet til skade, da det har været
ikke-voldelige overfald.

Og hvad gør de kloge nu?
Overbeviser sig om at det ikke sker for dem,
og tager afsted alligevel og holder sig til
campingpladser i stedet for at overnatte i
det fri eller på rastepladser?

Bliver i DK og kører Jylland/Fyn rundt i stedet?

Jeg er godt nok i vildrede for jeg
vil rigtig gerne til Sverige - planen er at
køre langs østkysten op til den Finske grænse.
Men jeg er godt nok også utryg ved at skulle
sove i kassen i Sverige. Også selvom vi har snakket
om at indkøbe gasalarmer og div. sikringer af dørene.
Er "piratsæsonen" slut når vi når September?
Er alle historierne blæst lidt ekstra op
af aviserne her i agurketiden?

Hvad ville I andre råde os til?

mvh PiaR

Fra : Daredevil

Dato : 01-08-03 17:49

Hej Pia

> [...]
> bedøver dem i camperen med gas og stjæler deres værdier.
> Endnu er ingen kommet til skade, da det har været

Hvis du læser ang. vejpirater foregår langs E6 der fører til Norge..
andre steder har jeg ikke hørt om dette..

> Hvad ville I andre råde os til?

Tag dog afsted og nyd naturen..

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 01-08-03 21:30

> Hvis du læser ang. vejpirater foregår langs E6 der fører til Norge..
> andre steder har jeg ikke hørt om dette..

De har også været omkring Eksjö og Jönköping.

Personligt tro jeg ikke, at der er en store risiko for at få sådan en
ubehalig oplevelse. Sverig er jo et stort land.
Personligt kan jeg anbefale en campingplads i Overkalix i nordsverig, den
ligger utrolig flot placeret i landskabet lige op til byen

Allan Bach

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 01-08-03 21:56

"PiaR" <pia@fjerndetherrobdrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tager afsted alligevel og holder sig til campingpladser i stedet for at
overnatte i det fri eller på rastepladser?

Tag til Sverige, men vælg at overnatte på campingpladser.
Mange af dem har det de kalder "Quick -stop", hvor man kan komme og
"overnatte" for ca. 100 SEK (hvilket er ca. 80 DKR)
Du kan læse mere om emnet her:
http://www.campingforum.nu/pages/article_show.asp?articleguid=4615

Hvis I har planlagt jeres rute, så søg efter egnede (og billige) plader på
denne side:
www.camping.se

> Jeg er godt nok i vildrede for jeg vil rigtig gerne til Sverige - planen
er at køre langs østkysten op til den Finske grænse.
En helt igennem Kanon tur, så tag bare af sted.

> Hvad ville I andre råde os til?
Se ovenfor.

Hvis i vil have en problemfri camping så bestil et SCR-campingkort på
http://www.scr.se/default.asp?c=36 eller www.camping.se. Svenskerne
foretrækker "deres eget kort". Lidt besværligt, men absolut det nemmeste.
Kortet kan også benyttes i DK og de fleste europæiske lande. (Belgien,
Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Holland, Irland, Italien, Kroatien,
Luxemburg, Norge, Portugal, Schweiz, Storbritannien, Spanien, Tyskland,
Ungern, Österrike) Kortet er gratis, og kan bestilles via nettet. På første
plads i kører ind på, skal I købe et årsmærke til 90 SEK. Vi kommer selv til
Sverige et par gange o året, og har derfor valgt at have et Svensk kort, der
også kan benyttes andre steder.

mvh

J-P. Rasmussen
post@it-entre.dk

I newsgroups udtaler jeg mig altid som privatperson.