Varm motor med CV
Fra : Per N H

Dato : 29-07-03 19:49

Hej
jeg har en Mazda 323f 2.0 Disel med 101 hk årg. 2003. jeg har været i
Italien med denne og en Dethleff 460 TK egenvægt 900 kg total vægt
1300 kg.
Bilen må trække 1400 kg. Jeg har haft problemer med at bilen bliver
varm, over 110 G. men ikke kogt over fordi jeg holdt pauser og brugt
varmeapperatet til hjælp.
Er der nogen der har lignende erfaringer med varm motor og evt.
løsningsforslag ???

MVH Per

Fra : Jørgen L

Dato : 29-07-03 20:20

> [...]
> varmeapperatet til hjælp.
> Er der nogen der har lignende erfaringer med varm motor og evt.

er det når du kører langsomt eller hurtigt ?
op eller ned ad bakke osv
Har den startet blæseren derude foran ?
hjælper det at hæve omdrejningerne på motoren ?

få kontroleret din termostat, hvis den ikke lukker helt op bliver den varm
men blæseren starter ikke før du holder stille, da føleren for denne sider
på vej ud af køleren, og med lille cirkulation bliver den ikke varm nok
dernede.

Jeg havde samme problem som dig, (Toyota Sportsvan 2,2 td) efter at have
skiftet termostat og haft blæserne til at kører hele tiden, intet hjalp. så
fik jeg det råd at der kunne side en luftlomme inde i motoren, det var det
der galt i mit tilfælde.
Men jeg blev nød til at hæve forenden højt op med en donkraft og mange
omdrejning før den kom med en bøvs.
siden har der ikke været problemmer.

Hilsen Jørgen

Fra : jens jørgensen

Dato : 30-07-03 00:51

"Per N H" <perhonore@rus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> varmeapperatet til hjælp.
> Er der nogen der har lignende erfaringer med varm motor og evt.

Har akkurat det samme problem med en mazda af samme model og årgang, jeg har
ikke nået at kontakte forhandleren endnu,
og høre om de har en fornuftig forklaring på hvordan de vil løse problemet,
men jeg har lagt mærke til at det kun er den ene blæser der starter når den
skal køle og den dækker jo kun 1/3 af køleren også intercooleren, den anden
starter kun sammen med a/c kompressoren også kører de begge 2.
Jeg snakkede her i weekenden på camping med en der var ved en mazda
forhandler og han sagde at de normalt ikke havde problemer med at de blev
varme, også snakkede jeg med nogen der kørte i en der var 3 år gammel og de
havde aldrig oplevet at termometeret havde flyttet sig.
Ellers må jeg sige det er en super trækker til prisen, men jeg har lige
hentet nogle MAD fjedre til den da jeg synes den synker lidt kraftigt med
bagenden når man kobler CV på.
Men vi må jo se om Mazda kan løse problemet. så er det man er glad for 3 års
garantien.

MVH¨
Jens
MVH Per

Fra : Johnny Horn

Dato : 30-07-03 10:20

Har lige oplevet eksakt samme problem med min peugeot 406 1.8 , med en hobby
530 på nakken , så snart der var udsigt til en stigning i Tyskland eller
Østrig , steg temp. øjeblikkeligt.
Min mistanke er også termostaten som på en eller anden måde hænger i
bremsen.

Johnny

Fra : sogs

Dato : 30-07-03 12:49

Johnny Horn wrote:
> [...]
> Tyskland eller Østrig , steg temp. øjeblikkeligt.
> Min mistanke er også termostaten som på en eller anden måde hænger i

Hænger termostaten i næsten lukket er der selvfølgelig ikke meget at
gøre, men her er et par nød forslag til ude på turen.

1. Løft motorhjælmen så den står lidt åben
for et "skovle" mere luft ind over motoren- duer kun hvis hjælmen er
hængslet op af forruden Find en klods 5-10 cm (en af konens træsko)
og læg den under åbningen - og bind derefter hjælmen fast med en stump
tørresnor eller andet betryggende ned til en vange eller kofangeren så
den ikke kan åbne sig yderligere. Har man en stram bagageelastik til
hjælp rasler det ikke. Det er selvfølgelig farligt hvis hjælmen kan gå
op, så spejderen i familien skal i forreste række her.. Man kan binde
diskret fra bøjlen på lukketøjet og ned gennem området foran bag
køleren til en tværgående vange.
Kan selvfølgelig lukkes straks efter en tur med fare for hedeslag.

2. afmonter de plastikskærme der sidder i nederst i motorrummet ned
mod vejen fra henne fra fronten af bunden . De beskytter mod snavs og
vand, og lukker også af for en masse køling.. Man risikerer altså i
nogle tilfælde med nogle biler, at vognen går i stå hvis man passerer
en solid vandpyt - men det er vist ikke lige det vejr her.

Det var 30 -35 gr. på vores Norgestur og en ledsager i T Carina 2,
uden slæb men fuld lastet - fik nok på grund af en lidt mølædt køler
eller termostat problemer når vi skulle op af de mange pas og
hårnålesving med op til 10 % over flere gange 5 -7 -10 -12 km. -
Giranger, Jotumheimen osv.
Problemet opstod når han måtte ned i fart og i 2 gear, mange
omdrejninger, når der var en langsom autocamper foran. - 3´gear
50-70 km/t ku bedre klares.
Vi gloede så mistroisk på carinaens manifold og forreste del at
udstødningen der vender ganske tæt op af køleren, og ved langsom
kørsel kan nå at stråle en masse varme.

Da vi havde et lille topnøglesæt i bagagen, fjernede vi de 2 skjolde i
bunden på 5 min, og fik lukket hjælmen op for tilgang af luften på ca.
samme tid - mens en frokost blev rigget til. (familiehygge)
5 let tilgængelige skruer på hver . Genmontering lige så hurtigt.

Tiltagene havde fin virkning.

Vores gamle camry klarede det hele i overfin stil 3- 4500 rpm i 2´
eller 3´ - 650 kg CC - 4 personer en hund og massiv bagage. Op som
ned.
Vi har også air-kondition - slået fra - men de 2 ventilatorer er
koblet så begge går i gang på signal fra kølevandet. Men de stoppede
altid straks efter vi holdt med bilen i tomgang og så må man gå ud
fra, at der er styr på vandet.

mvh sten

Fra : Jørgen Hvolgaard

Dato : 01-08-03 10:20

"sogs" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse
>Uha uha Sogs, det du her lærer manden, er ikke noget der må danne kotyme,
dit råd må betragtets som værende absolut sidste udvej, det er dirkte
farligt, og faktisk også ulovligt, altså det med hjælmen, og det med
skærmene nej Sogs de forhindrer ikke motoren i at køle ordentligt tværtimod,
tro dog ikke at den stakkels ingeniør hos Toyota eller andre bilmærker for
den sags skyld, monterer da ikke den slags bare for at drille os
campingtrækkere, det hele er da selvfølgelig nøje tilpasset, også dine
skærme på dit manifold,og de afgiver ikke noget varme til din køler,at gøre
den slags ting du anbefalder kan have den stik modsatte hensigt,
Håber inderst inde at dit svar skal tages som et humoristisk indlæg, men er
dog alligevel bange for at du mener det alvorligt?

Kære venner recepten er, Sogs gav den jo selv, man kører ikke ud med en bil
der har en defekt køler, og ej heller en bil der ikke er efterset af en
kompetent person (siger ikke at den absolut skal på Autoriseret værksted)
når man skal afsted med ferie "karavanen" tænk lige lidt over det, når
køleren er mør, er bremsevæsken, bremserne så også defekte??? tænk jer om
når i kører, og please følg ikke Sogs råd den holder altså ikke vand, og det
er direkte farligt.

God sommer

Jørgen Hvolgaard

(rigtigt gættet "gammel mekaniker")

Fra : sogs

Dato : 01-08-03 16:05

Jørgen Hvolgaard wrote:
> "sogs" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse
> dit råd må betragtets som værende absolut sidste udvej,

Hej Jørgen
Det var ikke spor sjov skal jeg hilse og sige.
Men, det var det altså også sidste udvej, og jeg advarede vist også om
risikoen - tror ikke der er nogen der frivilligt vil køre 5 m. med
hjelmen på klem og den blev bundet _meget_ forsvarligt. Og lukket
igen straks det var overstået Kun til Trollstigen Ørnevingen og hvad
belastningerne hed.

Man skal altid lytte til en fagmand - få set bilen efter inden man
kører ud på de lange veje. Og vognen havde da også været til
eftersyn - bremser olie udstødning - løse genstande, bremsevæske og
kølervæske viskere osv inden man drog afsted. Alt ok, kør bare.Og fik
selvfølgelig tjekket olien et par gange undervejs Og den kørte
ganske vidunderligt - bortset fra det termometer.

Manifold og udstødning vender fremad mod køleren på mærket, og vi
opdagede ved lejligheden , at der vistnok engang har siddet et
varmeskjold der dækker omtalte, og hvor det er blevet af, må man
spørge en af de mekanikere der på et tidspunkt har skiftet udstødning
på bilen, knækket et par bolte og pillet det helt af, Kan man gå
igennem syn uden - åbenbart. For øvrigt reflekterer skjoldet sikkert
bare noget af varmen tilbage i motorblokken og skal så også fjernes
af køleren Nu kunne den øgede luftstrøm få varmen ned mod vejen.
inden den fortsatte rundt i hele motorrummet. Selve kølerens tilstand
er såmen meget tilforladelig , og hvorfor bilen varmede skal jeg ikke
ku sige - hvorfor kunne de andre , helt nye biler ikke komme af med
varmen? Skærmene i bunden er vel også monteret for at mindske
luftstrømmen igennem motorrummet - minsker bilens luftmodstand og
benzinforbrug, ikke mindsk i barsk vintervejr. Vi har før haft biler
der nærmer var totalt åbne ned til vejen men jeg kan da godt
forestille mig , at omtalte skjolde tvinger luften bag en tværstillet
motor med i omløbet - men her er det er ikke en oversize der blokere
det hele, og tanken var så, at få varmen fra den aller varmeste
motordel væk med det sammen Er man midt i ekstremerne og har
problemer må der gøres noget.
Jeg håber bestemt ikke at det kunne danne kutyme. Ku det ?

Men fakta var, at man med tiltagene fint klarede det man skulle.
Luften og varmen kunne åbenbart lettere komme væk
Der er selvfølgelig bestilt eftersyn - igen - hos den faglærte. Hvad
var der galt ?
Det koster hver gang.

Nå, nok om det - beklager det tekniske -

med venlig hilsen

sten

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 30-07-03 20:10

> [...]
> varmeapperatet til hjælp.
> Er der nogen der har lignende erfaringer med varm motor og evt.

Vi har om sommeren problemer på lastvogne og busser med at køleren "stopper"
til, forstået på den måde at en masse støv og skidt sætter sig mellem
lamellerne så køleren ikke kan komme af med varmen, prøv at se efter det!
evt. tage en vandslange (benyttes en højtryksrenser skal man ikke give fuldt
tryk) og spule køleren grundigt.

Mvh
H.Hvidberg
-------
www.toyota-forum.dk

Fra : Thore Sorensen

Dato : 01-08-03 15:05

On Wed, 30 Jul 2003 21:09:45 +0200, "www.toyota-forum.dk"
<2yota@e-mail.dk> wrote:

> [...]
>evt. tage en vandslange (benyttes en højtryksrenser skal man ikke give fuldt

Jeg havde et besynderligt problem med Croma'en.
Skal lige med, at problemet aldrig var der ved normal kørsel uden cv.
Der startede blæseren som den skulle.

Kørte ud af motorvejen med cv-en efter uden problemer. Lige så snart vi
kom i en kø, og vi nærmest kørte i skridtgang eller holdt i tomgang
kravlede temp.måleren næsten op i det røde felt, og blæseren startede
ikke....

På en Norgestur i 2001 kørte jeg ind i Biltema, købte 10 m sort og 10 m
rød 4 kvadrat ledning samt en almindelig vippeomskifter som blev
monteret nederst på inst-bordet.

Ledningerne blev monteret, så jeg kunne tvangstænde blæseren, når der
var problemer forude. Virkede fint.(stadigvæk)

Ligesom om, når man kører med cv'en på, blev føleren "overfølsom" og
ville ikke starte blæseren...

Da vi kom hjem fra ferien i 2001 skiftede jeg den føler der sidder i
bunden af køleren, og så har problemet ikke været der siden, heller ikke
i de 32-35 grader i Luxembourg og Frankrig i år (kom hjem i søndags).

Bare besynderligt, at der ikke var noget i det daglige...her startede
blæseren fint, når temp.måleren nåede midten (90 gr)

Men kontakten sidder der endnu...i tilfælde...

--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 '60SX' 1997 - Adria 'Unica' 502LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)