Træls artikel
Fra : Martin Petersen

Dato : 17-12-00 14:19

Nu er der igen en artikel med en af disse små, ikke-underbyggede rygter
der slipper ud mellem sidebenene, og som signalerer: Mac ER jo osse
noget sært noget der ikke rigtig duer!

http://www.fyensstiftstidende.dk/VisArtikel.php?ArtikelID=26512

- lige for at søndagshumøret ikke skulle blive ALT for godt ...

v.h.

Martin

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-12-00 20:03

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> http://www.fyensstiftstidende.dk/VisArtikel.php?ArtikelID=26512

Jeg går ud fra at det er dette:

Citat:
"Systemet har siden september været tilgængelig i en beta-udgave, men
den har ifølge teknik-magasinet Wired fået en skidt modtagelse.
Mange beta-testere har sågar installeret små programmer, der fjerner den
nye brugerflade, fordi de ikke kunne holde ud at arbejde med den."
Citat slut.
.... du mener!

Eftersom beta-testerne sandsynligvis er frådende mac-fanatiker og aldrig
ville drømme om at sætte spørgsmålstegn ved nogetsomhelst af det Steve
Jobs kommer med, så er det næppe sandt, at de installerer betaX og
derefter drukner den i anti-betaX udvidelser.

Men når det er sagt, så må vi jo nok erkende, at der sker noget af et
stilskifte, som kan være svært at æde for mangen en traditionel
mac-bruger. Det vil kræve et absolut overbevisende solidt system med
uafviseligt sufistikerede fordele, der overgår Windows (og alle andre)
på alle fronter.

Jeg håber at sigtet med udsendelsen af betaX'en lykkes, således at vi
får en næsten 100% fejlfri OS X på gaden til februar. I modsat fald vil
kritikerne - både indenfor og udenfor de traditionelle Apple-cirkler -
stå i kø for at sable systemet ned.

Jeg er selv temmeligt spændt på introduktionen og modtagelsen af
systemet. Efter min overbevisning kan det blive knald eller fald!

Stig

Mailto:stigleerbeck@mac.com
http://www.SimpleSoft.dk - http://www.MacPeriferi.dk

Fra : Peter Gersmann

Dato : 17-12-00 21:55

In article <1elsv78.zv6quawrzlogN@[10.1.128.1]>, simple@software.dk
(Stig Leerbeck) wrote:

> Det vil kræve et absolut overbevisende solidt system med
> uafviseligt sofistikerede fordele, der overgår Windows (og alle andre)
> på alle fronter.

Enig - lige nu er der våbenhvile. Windows 2000 virker, er mere stabil,
kan bedre skaleres, har flere programmer, har billigere hardware etc.
etc. - men det er fortsat Windows (registry, dll'er, stifinder,
sikkerhed, inkonsistent GUI og dårlig understøttelse for grafikere).

> Jeg er selv temmeligt spændt på introduktionen og modtagelsen af
> systemet. Efter min overbevisning kan det blive knald eller fald!

Også enig. Efter Copland/Gershwin (med forgængere), Rhapsody, OpenDoc
(objektteknologi), nedsmeltningen af PowerPC/CHRP alliancen samt
QuickDraw 3D/GX, så er Mac OS X forskellen. Helt afgørende bliver det at
få den grafiske branche med over på den nye platform - og gerne hurtigt,
så der skal nogle seriøse argumenter på bordet. Spændende bliver det.

I øvrigt har tyske MacWelt en sammenligning af en Pentium III, 1 GHz og
en ny G4 MP. http://www.macwelt.de/_com/g4vsp4.html

Vh,
Peter Gersmann

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 18-12-00 22:34

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@get2net.dk> wrote:

> Enig - lige nu er der våbenhvile. Windows 2000 virker, er mere stabil,
> kan bedre skaleres, har flere programmer, har billigere hardware etc.

Sidste to argumenter kan du smide i spanden og glemme. Dels udviser
Win2000 mange problemer med ældre programmer, af samme grund står mange
app-producenter i kø for at opdatere deres programmer. Sekundært er der
også driverprobelemr - WIn2000 behøver reelt nye drivere til alt
hardware. Teritiært er Win2000 reelt en NT; dvs. lav-kvalitet Hardware
fgiver problemer.

Så tag nu ikke munden for fuld, Peter.

> etc. - men det er fortsat Windows (registry, dll'er, stifinder,
> sikkerhed,

....eller mangel på samme.

> inkonsistent GUI og dårlig understøttelse for grafikere).

Eller alle der generelt vil lave seriøst arbejde, ja.

> [...]
> få den grafiske branche med over på den nye platform - og gerne hurtigt,
> så der skal nogle seriøse argumenter på bordet. Spændende bliver det.

PDF som standardformart i OS X gør at OS X bliver et MUST for alle
grafikere. Ingen diskussion der.

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-12-00 22:56

In article <1elux4m.1t6rblsylk9f8N@125.ppp1-22.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) wrote:

> PDF som standardformart i OS X gør at OS X bliver et MUST for alle
> grafikere. Ingen diskussion der.

Hmm, nu er der allerede adskillige grafikere der bruger en eller anden
inkarnation af Windows, så mon ikke det kan diskuteres alligevel.

PC-platformen har endvidere den fordel at der er seriøs økonomi i at
opdatere deres programmer til Win 2k kompabilitet.

Jeg er ret spændt på hvor mange af de værktøjer grafikere er vant til at
bruge der kommer til X.

Jeg ved jeg har nævnt det før, men hvis man alligevel skal lære et helt
nyt system at kende, så skal X fandme være overbevisende hvis ikke man
skal vælge Win etellerandet i stedet for.
Det jeg har set af X har ikke overbevist mig....

--
MVH
Martin Edlich AKA "Århhh du er sgu da en bette Gud Martin!"

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 19-12-00 12:55

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> PC-platformen har endvidere den fordel at der er seriøs økonomi i at
> opdatere deres programmer til Win 2k kompabilitet.

Hvordan det - er der ikke det i enhver opdatering?

> [...]
> skal vælge Win etellerandet i stedet for.
> Det jeg har set af X har ikke overbevist mig....

Er det som bruger eller grafiker du udtaler dig?

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-12-00 13:47

In article <1elvwfd.uabuivvvo572N@23.ppp1-8.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) wrote:

> Hvordan det - er der ikke det i enhver opdatering?

Jo, der er økonomi i enhver opdatering på PC-platformen, det er desværre
ikke helt det samme til Mac.

> Er det som bruger eller grafiker du udtaler dig?

Ganske almindelig bruger. Godt nok bruger jeg også grafiske programmer,
men dem jeg helst ville bruge findes ikke til Mac (3D CAD).

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 19-12-00 21:27

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Jo, der er økonomi i enhver opdatering på PC-platformen, det er desværre
> ikke helt det samme til Mac.

Jeg forstår ikke hvad du mener - er det økonomien på brugeren eller
firmaets side du snakker om?

Og hvorfor skulle der ikke være det til Mac?

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-12-00 23:52

In article <1elwopb.2z6eop3eaw6yN@42.ppp1-28.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) wrote:

> Jeg forstår ikke hvad du mener - er det økonomien på brugeren eller
> firmaets side du snakker om?

Firmaets, dvs det firma der producerer softwaren.

> Og hvorfor skulle der ikke være det til Mac?

Markedets størrelse.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-12-00 10:43

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Markedets størrelse.

På nogle områder har du sikkert ret, men fakta taler imod på andre.
Indenfor decideret grafisk software, er priserne ens.

Det er de altså også på en lang række andre produkter.

På PC-software-området har du jo også de-facto monopoler som Microsofts,
der presser priserne godt i vejret. Man skulle mene, at der er rigeligt
med marked for MS Office, men ikke desto mindre koster den ca. 4000 kr.

Slutteligt forekommer det mig, at support-priserne på professionelle
PC-systemer er mindst lige så hidsige som på Mac-området.

Og selv på hardware-området har jeg svært ved at se, at PC'en har et
markant (om overhovedet noget) forspring fremfor Mac'en. Det eneste, vi
ikke kan prale af, er billige bambus-Mac'er.

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 20-12-00 18:55

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Firmaets, dvs det firma der producerer softwaren.

> Markedets størrelse.

Sjovt at der så stadig findes al den software til mac - nå ja, det er
vel bare mig. *shrug*

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-12-00 19:03

In article <1elxtaa.1m93soc3ejfgsN@97.ppp1-9.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) wrote:

> Sjovt at der så stadig findes al den software til mac - nå ja, det er
> vel bare mig. *shrug*

Der er da masser af software til Mac, men prøv at sammenlign med hvor
meget der er til PC. Tror du ikke den forskel skyldes forskellen på
markedsandele?

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 20-12-00 21:00

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Der er da masser af software til Mac, men prøv at sammenlign med hvor
> meget der er til PC. Tror du ikke den forskel skyldes forskellen på
> markedsandele?

Jeg fatter ærligt talt ikke meget ved det kvantitets-argument. Der er
vel også 50 forskellige bilmærker, men er det en grund til at jeg
absolut skal have 4 i min carport, hvis en enkelt kan tilfredsstille
mine behov?!

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-12-00 22:04

In article <1elyhj1.pvrwomo1yl4wN@95.ppp1-18.worldonline.dk>,
> [...]

> vel også 50 forskellige bilmærker, men er det en grund til at jeg
> absolut skal have 4 i min carport, hvis en enkelt kan tilfredsstille

Nej, men det er sguda også det der er problemet. Prøv at find et program
som Pro Engeneer til Mac. For at holde dig til din egen analogi: Hvis du
skal ud og køre i mudder og bakker, så duger en Ferarri F40 ikke, mens
en Land Rover ville være helt fin til formålet.
Mac'en kan ikke opfylde alle mine behov - sørgeligt men sandt.

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 20-12-00 22:48

> [...]

> en Land Rover ville være helt fin til formålet.
> Mac'en kan ikke opfylde alle mine behov - sørgeligt men sandt.

Det er sku da heller ikke det vi snakker om - det er HVOR GODT den
opfylder de behov, den opfylder - GODT NOK!!!

Æhj! :/

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-12-00 23:57

In article <1elyn8e.10g76uc1yzflcsN@32.ppp1-19.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) wrote:

> Det er sku da heller ikke det vi snakker om - det er HVOR GODT den
> opfylder de behov, den opfylder - GODT NOK!!!

Hvornår fanden blev det til det?

/Jeg/ reagerede på en prissammenlignig jeg ikke mente var fair.

Bortset fra det, så kan man vel også sige at Win etellerandet opfylder
de behov det opfylder godt nok - det har bare muligheden for at opfylde
flere (men ikke nødvendigvis de samme) krav end Mac'en har.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 20-12-00 22:03

root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) writes:

> [...]
> vel også 50 forskellige bilmærker, men er det en grund til at jeg
> absolut skal have 4 i min carport, hvis en enkelt kan tilfredsstille

Computer/bil analogier er som gamle biler: rustne og fulde af huller.

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Gunnar Holse

Dato : 19-12-00 02:43

> [...]
> også driverprobelemr - WIn2000 behøver reelt nye drivere til alt
> hardware. Teritiært er Win2000 reelt en NT; dvs. lav-kvalitet Hardware

Reelt skal alt software omskrives for at gøre brug af Velocity, og ikke
mindst Dual CPU G4-systemer.
Så vidt jeg ved skal der i høj grad også skrives nye hardwaredrivere til OS
X.
Hvad er så pointen med ovenstående?

/GH

Fra : N/A

Dato : 19-12-00 14:06

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 19-12-00 14:06

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> Siden du bringer det på banen, ja, så skal der fra producenternes side
> skrive nye device drivere til OS X - men kommer det som en overraskelse?

Altså: En gammel HP DeskWriter C eller 560C er lige til skraldespanden,
hvis HP ikke får skrevet en ny driver ?
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 19-12-00 14:29

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Altså: En gammel HP DeskWriter C eller 560C er lige til skraldespanden,
> hvis HP ikke får skrevet en ny driver ?

Ja.

Med mindre man kan finde ud af at sætte noget printserverværk op,
eller der komme de sædvanlige løsninger, som da Apple droppede
serielporten og skiftede til USB.

Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-12-00 20:12

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Altså: En gammel HP DeskWriter C eller 560C er lige til skraldespanden,
> hvis HP ikke får skrevet en ny driver ?

Ja, af to grunde:

1) manglende driver
2) total mangel på understøttelse af de gamle serielle porte under X.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Ledig lejlighed? Jeg er boligløs i København - Hjælp!

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 19-12-00 21:27

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Ja, af to grunde:
>
> 1) manglende driver
> 2) total mangel på understøttelse af de gamle serielle porte under X.

ja, men den er stadig is OS 9... dvs. den kan bruges via Mac OS
classic-emuleringen.

Fra : Karl Antz

Dato : 19-12-00 21:31

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> ja, men den er stadig is OS 9... dvs. den kan bruges via Mac OS
> classic-emuleringen.

næppe - en OS9-driver kalder direkte på hardwaren, og det er forbudt i
OSX.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 20-12-00 11:47

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> næppe - en OS9-driver kalder direkte på hardwaren, og det er forbudt i
> OSX.

Damn, du siger noget.... og dog - driveren skal jo principielt blot
sende datat gennem serielporten..!?

Fra : Karl Antz

Dato : 20-12-00 12:28

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> Damn, du siger noget.... og dog - driveren skal jo principielt blot
> sende datat gennem serielporten..!?

ja - men derved kalder den jo også på denne port (som forøvrigt, som en
anden en sagde, ikke understøttes i OSX.

Jeg formoder at i X beder driveren systemet om venligst at etablere en
kontakt til printeren via USB eller ethernet - og så er det jo netop
ikke driveren der kalder direkte

God jul

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 20-12-00 21:00

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> ja - men derved kalder den jo også på denne port (som forøvrigt, som en
> anden en sagde, ikke understøttes i OSX.

Hm... ja... men det at kalde på et stykke hardware kræver blot at der er
afsat en bid hukommelse, til det såkaldte memory mapping. Men det får
Classic-emuleringen jo nok ikek lov til...

Jeg ser hvad du mener.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 20-12-00 22:02

> Hm... ja... men det at kalde på et stykke hardware kræver blot at der er
> afsat en bid hukommelse, til det såkaldte memory mapping. Men det får
> Classic-emuleringen jo nok ikek lov til...

Øhh, interrupts? Det er lidt svært at skrive en serieldriver uden at
have adgang til en hel del af maskineriet...

Thomas

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 20-12-00 22:48

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Øhh, interrupts? Det er lidt svært at skrive en serieldriver uden at
> have adgang til en hel del af maskineriet...
>
> Thomas

Det er jo det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-12-00 00:59

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> ja, men den er stadig is OS 9... dvs. den kan bruges via Mac OS
> classic-emuleringen.

Nej, der er ingen serielport understøttelse i mach kernen!

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 19-12-00 21:27

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Altså: En gammel HP DeskWriter C eller 560C er lige til skraldespanden,
> hvis HP ikke får skrevet en ny driver ?

hvis det er en serielprinter, hvad er sandsynligheden for at den vil
bliver brugt med en mac OS X maskine så? :)

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 21-12-00 09:40

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> hvis det er en serielprinter, hvad er sandsynligheden for at den vil
> bliver brugt med en mac OS X maskine så? :)

Det er en netværksprinter, til PhoneNet. Og jeg /har/ en
PhoneNet/EtherNet bro.

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 18-12-00 22:39

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@get2net.dk> wrote:

> I øvrigt har tyske MacWelt en sammenligning af en Pentium III, 1 GHz og
> en ny G4 MP. http://www.macwelt.de/_com/g4vsp4.html

har læst artiklen, ikke at den er så teknisk igen.

At Mac'en taber i Unreal Tournament kan ikke overraske, men hvorfor
fa'en lod de ikke spillene starte i accelereret tilstand? Når Mac'en kun
får 6 fps virker det jo langsommere end hvad man reelt kan spille UT
i...

Cripes!

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-12-00 18:21

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> At Mac'en taber i Unreal Tournament kan ikke overraske, men hvorfor
> fa'en lod de ikke spillene starte i accelereret tilstand?

For at teste performance på processor/systembus!
--
Venligst Michael Tysk-Andersen

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 21-12-00 23:11

> For at teste performance på processor/systembus!

1) Underligt at bruge et spil til det når der er andre, bedre metoder.

2) jeg mener jeg kan læse, at de fokuserer på den grafiske bus's
bånsbredde (AGP) i dene test...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-12-00 15:00

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> For at teste performance på processor/systembus!
>
> 1) Underligt at bruge et spil til det når der er andre, bedre metoder.

Netop UT er et af de programmer der stiller højeste krav til
systembussen. UT er langt mere ligeglad med RAM mængde, CPU, grafikkort
end med systembussen.

Fra : N/A

Dato : 25-12-00 11:21

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-00 11:21

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> Deri er jeg uenig - en ting som Unreal-motoren (af deraf afledte) er
> MEGET glad for - er RAM. Læs blot FAQ'en.

Peter, så er du stort set alene i verden. UT og Unreal er blandt de få
spil (og programmer) der kører stort set lige hurtigt (frames/sek) om
der bruges VM (2xfysisk) eller ej, det eneste der påvirkes er den tid
det tager at indlæse en bane! Og om du tildeler 110MB eller 170MB er
underordnet.

Hvis ikke du tror mig, kan du jo lede efter Mark Adams indlæng gennem de
seneste to år i <news://comp.sys.mac.games.action>.

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 25-12-00 14:39

> [...]

> Hvis ikke du tror mig, kan du jo lede efter Mark Adams indlæng gennem de
> seneste to år i <news://comp.sys.mac.games.action>.

Hvorfor går til sådan et besvær, når man kan læse den medfølgende
readme?

Og glædelig jul til dig...

Fra : N/A

Dato : 19-12-00 06:35

Fra : Peter Gersmann

Dato : 19-12-00 06:35

In article <Omz%5.4244$ad1.118006@news010.worldonline.dk>, "Gunnar
Holse" <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> Jeg vil ikke starte en religionstråd. Jeg må bare lige nævne at jeg hører
> mere om dll-filer i macsamfund end blandt nogen PC-brugere nogensteder. De
> kravler måske rundt i Jeres baghaver på 6 ben, men jeg ser dem aldrig gøre
> lyd af sig på min PC

Well - i går havde jeg æren af at et entry point manglede i en
MSVBVM60.DLL, måtte afregistrere den pågældende DLL, hente et service
pack på 58 MB og installere det. Party on Gunnar!

//Peter

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 19-12-00 12:37

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@get2net.dk> writes:

> Well - i går havde jeg æren af at et entry point manglede i en
> MSVBVM60.DLL, måtte afregistrere den pågældende DLL, hente et service
> pack på 58 MB og installere det. Party on Gunnar!

Apple Mac OS 9: 749,- +moms
Microsoft Windows 2000: 2728,- +moms
RedHat Linux Deluxe: 625,- +moms

Thomas

Fra : N/A

Dato : 19-12-00 14:27

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 19-12-00 14:27

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> writes:

> Win ME ligger da i samme prisniveau som OS 9, så hvorfor ikke tage den
> med?

Fordi der blev snakket om et stabilt Windows system, ikke Windows Me.
I øvrigt er prisen på Mac OS 9 jo inkluderet i prisen for en moderne
Mac, det er ikke altid tilfældet med de billige PC-systemer. Noget
helt andet er "opgraderingspriser".

Thomas

Fra : Gunnar Holse

Dato : 19-12-00 16:47

"Thomas Bjørn Andersen" <bjorn@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> I øvrigt er prisen på Mac OS 9 jo inkluderet i prisen for en moderne
> Mac, det er ikke altid tilfældet med de billige PC-systemer. Noget

Og dyre BETA-OS'er.

/GH

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 19-12-00 21:27

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> Og dyre BETA-OS'er.

Der er vi enige - at APple tog penge for deres Public Beta er helt ude i
skoven. At de har fået 100.000 bestillinger fortæller også hvor meget
mac-brugerne hungrer efter et mere crash-sikret styresystem... :(

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-12-00 00:59

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> At de har fået 100.000 bestillinger fortæller også hvor meget
> mac-brugerne hungrer efter et mere crash-sikret styresystem... :(

Jeg tror nu snarre at køberne kan inddeles i to grupper:

dem der lider af versionititis (+80%)

dem der af professionelle årsager mener, at de er nød til at kende så
meget som muligt til X når det om kort tid bliver mainstream.

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 20-12-00 18:55

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Jeg tror nu snarre at køberne kan inddeles i to grupper:
>
> dem der lider af versionititis (+80%)

ARGH! 4 ud af 5?! Menneskeheden har ikke en chance...

> dem der af professionelle årsager mener, at de er nød til at kende så
> meget som muligt til X når det om kort tid bliver mainstream.

Ah, tjo, det kan forklare det.

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 19-12-00 21:27

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Win ME ligger da i samme prisniveau som OS 9, så hvorfor ikke tage den
> med?

Win ME er baseret på Win98 kernen - og det er ikke et stabilt system,
efter hvad mine PC-homies fortæller mig.

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-12-00 23:59

In article <1elwot5.p7f1d61j640hN@42.ppp1-28.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) wrote:

> Win ME er baseret på Win98 kernen - og det er ikke et stabilt system,
> efter hvad mine PC-homies fortæller mig.

Jeg har hørt adskillige i dette forum beklage sig over stabiliteten i OS
9, så det må være en helt fair sammenligning.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 20-12-00 00:34

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> writes:

> Jeg har hørt adskillige i dette forum beklage sig over stabiliteten i OS
> 9, så det må være en helt fair sammenligning.

Ok, så dit mål er altså ikke at dit system skal blive bedre, men bare
have flere vira tilgængelig? Der er kun fidus i at skifte fra Mac OS
9 til et andet system hvis man opnår noget positivt ved det.

Thomas

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-12-00 01:05

In article <yehwvcwdm06.fsf@vertigo.daimi.au.dk>, bjorn@daimi.au.dk
> [...]

> have flere vira tilgængelig? Der er kun fidus i at skifte fra Mac OS
> 9 til et andet system hvis man opnår noget positivt ved det.

Øeh, hvad har det med prisen at gøre?

Du gav nogen priseksempler på operativsystemer, og jeg undrede mig over
hvorfor Win ME ikke var med, hvorefter PBP kommenterede at det var fordi
Win ME ikke var et stabilt OS. Min kommentar var så at det er OS 9
heller ikke for nogens vedkommende.

At jeg muligvis skifter til Win platformen hænger sammen med at det er
det jeg kommer til at bruge professionelt, samt at OS X på nuværende
tidspunkt ikke appellerer til mig. OS 9 kommer til at dø support- og
programmæssigt på et tidspunkt ikke alt for langt ude i fremtiden, så at
gå bort fra OS 9 er ikke et helt frivilligt valg.

Jeg håber ikke at Apple dør pga OS X, men jeg frygter det. Jeg formoder
at adskillige firmaer (der i blandt det jeg er ansat i nu) stillet over
for et tvungent skift til enten OS X eller Win, vil vælge Win pga
programudbuddet, der oven i købet her bliver oversat til dansk.
Tro det eller ej, men at MS Office til Mac ikke kommer på dansk, er et
meget vægtigt argument for at skifte platform.

At Apple producerer et OS til grafikere er helt i orden med mig, men jeg
er ikke grafiker så hvorfor skulle jeg bruge det?
Fordi det er stabilt?
Det vil helt sikkert være stabilt, men hvor fedt er det at sidde og
kigge på et stabilt OS man ikke kan køre sine programmer på?

Så jo, jeg opnår noget positivt ved at skifte fra OS 9 til et andet OS.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-12-00 10:43

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Tro det eller ej, men at MS Office til Mac ikke kommer på dansk, er et
> meget vægtigt argument for at skifte platform.

Jeg tror dig! Heldigvis får prisen andre til at gå væk fra MS Office.
Desværre er der endnu ingen StarOffice til Mac.

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-12-00 12:12

In article <1elxpl5.1ktxuvfa6v5j4N@[10.1.128.1]>, simple@software.dk
(Stig Leerbeck) wrote:

> Desværre er der endnu ingen StarOffice til Mac.

Hvordan ligger det egentlig med support på StarOffice, er den
ikke-eksisterende, på frivilig basis (newsgroup) eller får man lov til
at betale for den?

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 20-12-00 18:55

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Jeg har hørt adskillige i dette forum beklage sig over stabiliteten i OS
> 9, så det må være en helt fair sammenligning.

Og? Jeg troede folk ville have et /stabilt/ styresystem?

Fra : Jan Jonasen

Dato : 19-12-00 20:15

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Apple Mac OS 9: 749,- +moms

Så er der initial udgiften ved den ekstra pris du betaler for OS'et ved
anskaffelse af en Mac, dvs. ved køb af hardware tvinges du til at betale
overpris for et OS.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ny signatur søges.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 19-12-00 21:08

In article <1elwlh4.ou2ptm19nagpsN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Jonasen) wrote:

> Så er der initial udgiften ved den ekstra pris du betaler for OS'et ved
> anskaffelse af en Mac, dvs. ved køb af hardware tvinges du til at betale
> overpris for et OS.

Hov - det er altså ikke fair.

Du kan jo sagtens anskaffe dig en gratis Linux til mac, eller du kan
hente Darwin gratis fra Apple.

Skulle hardware prisen have betydning for softwaren, så burde det være
billig hardware og dyr software. Tænk bare på Playstation og
mobiltelefoner. Det gælder jo om at få folk til at bruge mac, og det gør
hardwaren.

Prisen på Mac OS er således lavere end prisen på Windows, og det er
interessant nok en del billigere at købe Mac OS i Danmark end via f.eks.
AppleStore.

//Peter Gersmann

Fra : Jan Jonasen

Dato : 19-12-00 22:04

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@get2net.dk> wrote:

> Hov - det er altså ikke fair.

Jo det er

> Du kan jo sagtens anskaffe dig en gratis Linux til mac, eller du kan
> hente Darwin gratis fra Apple.

Helt sikkert, men man kan trods alt ikke anskaffe en fabriks ny mac uden
OS.

> [...]
> billig hardware og dyr software. Tænk bare på Playstation og
> mobiltelefoner. Det gælder jo om at få folk til at bruge mac, og det gør

Vi kender den nuværende standard hardware i en Mac, ikke specielt
imponerende, derfor er det naturligt at antage, at man tvinges til at
betale for MacOS ved køb af en ny mac. Hvorvidt det er i orden og hvor
meget man betaler, vil blot kunne starte PBP's sædvanlige maskine, men
betaler, det gør man.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ny signatur søges.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 19-12-00 22:10

In article <1elwqcb.ri13mfh3i9c0N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Jonasen) wrote:

> Vi kender den nuværende standard hardware i en Mac, ikke specielt
> imponerende, derfor er det naturligt at antage, at man tvinges til at
> betale for MacOS ved køb af en ny mac.

Hvis det ikke var for Mac OS, ville det ikke være mac'er men tomme
akvarier med 15" skærme. Så selvfølgelig betaler du for styresystemet.
Men noget tilsvarende kan jo siges om Wintel pc'ere.

//Peter Gersmann

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 22:48

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 22:48

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 20-12-00 22:48

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Der er åbenbart en hel del der synes at LinuxPPC er guds gave til
> menneskeheden, men de skal alligevel betale for Mac OS når den køber en
> ny maskine.

Så kan de sælge dered CD'er - jeg har ikek hørt at det skulle være
forbudt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-12-00 00:02

In article <1elyna5.1cf7tde1n1amo0N@32.ppp1-19.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) wrote:

> Så kan de sælge dered CD'er - jeg har ikek hørt at det skulle være
> forbudt.

Næh, men dårlig økonomi.
Det er almindeligt kendt at man ikke får det samme får en vare så snart
den har forladt butikken.

Hvis enelleranden stod med en spritny G4'er med kasse og hele
moletjavsen skulle finde på at sælge den, så er der ikke mange der ville
give det samme for den som man kan købe den for i en butik.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-12-00 00:09

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> Så kan de sælge dered CD'er - jeg har ikek hørt at det skulle være
> forbudt.

Tja, der er bare det problem at ved købet af en ny mac betaler man en
ekstrapris til udvikling af macos der langt overstiger de 7-800 kr. som
en MacOS CD koster - faktisk beydeligt mere, hvilket du selv har erkendt
for et par måneder siden da MacOSX til x86 blev diskuteret her i
gruppen.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 21-12-00 07:13

In article <1elyqu3.4s5m95ehquvuN%reippuert@mac.com>, reippuert@mac.com
(Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Tja, der er bare det problem at ved købet af en ny mac betaler man en
> ekstrapris til udvikling af macos der langt overstiger de 7-800 kr. som
> en MacOS CD koster

Er det et problem? Ja, hvis du køber en mac, men helst vil have en Linux
boks. I så fald - køb en pc. Ellers er det jo i høj grad Mac OS der gør
mac'en til en mac.

Du betaler i øvrigt også for QT, iMovie og - på nogle maskiner -
AppleWorks.

//Peter

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 21-12-00 11:01

> [...]

> en MacOS CD koster - faktisk beydeligt mere, hvilket du selv har erkendt
> for et par måneder siden da MacOSX til x86 blev diskuteret her i

Citer venligtst hvor jeg "erkendte" det, Morten.

For jeg tror du blander nogle ting sammen - nok har jeg "erkendt" at
Mac'en er dyrere en PC'ere (og hvad så? Det kan selv et barn finde ud
af!) men at blande priser på OS sammen med hardwarepriser, og så banke
folk i hovedet med det - det er for langt ude!

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 21-12-00 13:10

root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) writes:

[..]

I stedet for at tæske løs på et emne de har været aktuelt siden 1983,
skulle vi så ikke så småt lade julefreden sænke sig over dk.edb.mac?
Til det formål vil jeg gerne anbefale MacSnow. Det er overladt som en
øvelse til læseren at finde MacSnow[1].

Thomas
1: Hint: http://www.google.com/mac.html

Fra : Reynard Fox

Dato : 21-12-00 18:24

In article <yeh3dfiascl.fsf_-_@vertigo.daimi.au.dk>, bjorn@daimi.au.dk
(Thomas Bjørn Andersen) wrote:
*snip*
> [...]
> skulle vi så ikke så småt lade julefreden sænke sig over dk.edb.mac?
> Til det formål vil jeg gerne anbefale MacSnow. Det er overladt som en
Erm, jeg kunne ikke finde noget, der hedder MacSnow, men jeg fandt et
andet program som laver sne på skærmen. Og så understøtter det endda
Midi... Så jeg har, naturligvis, udskiftet 'Chesnuts Roasting' og alle
de andre numre (bortset fra 'Twelve Days of Christmas', som jeg meget
godt kan lide), erm, ja, dem har jeg altså skiftet ud med musikken fra
Doom.
Doom baggrundsmusik og 'Sleigh bells' passer måske ikke så godt sammen,
men det er da ellers ganske sjovt; i et par sekunder.
Desuden er 'Snow' freeware, har ingen lamme extensions, og sameksisterer
fint sammen med mine andre programmer. Det eneste der mangler for at
gøre det til en klassiker, er imho, indbyggelsen af kildekoden til
Asteroids eller Omega Race, så man kan flyve rundt på skærmen i et lille
rumskib, skydende vildt og uhæmmet efter sneflagerne. Der mangler, i den
sammenhæng også en indbygget Tcp del (som den der, afaik, er indbygget i
MS-Snow 2001 SE)
-Det var ikke muligt for mig, at komprimere mit indlæg ned til Haiku®
størrelse denne gang. Hvis eder er løbet ind i hardware fejl, eller fejl
40, p.g.a. størrelsen af dette indlæg; så har i hermed min dybfølte
undskyldning. <g>
Mvh
Reynard…:>

--
Guru meditation.

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 21-12-00 23:07

> [...]

> skulle vi så ikke så småt lade julefreden sænke sig over dk.edb.mac?
> Til det formål vil jeg gerne anbefale MacSnow. Det er overladt som en

Apropos julesjov:

http://titancity.com/christmasFM.sit

Go get it!

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 20-12-00 22:02

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Vi kender den nuværende standard hardware i en Mac, ikke specielt
> imponerende,

I forhold til hvad? Taget brugerskaren tiL mac'en i betragtning er ting
som ATA-66 og ATI RAGE128 mere end rigeligt. Hvis det er grafikkortet du
tænker på, skal det siges at begrænsningen i framerates p.t. ikke er
grundet grafikkortet, men processoren... :/

"Den sædvanelige maskine", ja tak.

Pas iøvrigt på glashuset...

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 19-12-00 21:27

> [...]

> Så er der initial udgiften ved den ekstra pris du betaler for OS'et ved
> anskaffelse af en Mac, dvs. ved køb af hardware tvinges du til at betale

Betyder det, at hvis jeg har en Performa 6500, og vil have Mac OS 9, så
SKAL jeg købe en iMac med? Eller hvad?

Fra : Jan Jonasen

Dato : 19-12-00 22:04

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> Betyder det, at hvis jeg har en Performa 6500, og vil have Mac OS 9, så
> SKAL jeg købe en iMac med? Eller hvad?

Du ved ganske udemærket hvad det betyder, eller rettere det håber jeg
da.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ny signatur søges.

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 20-12-00 18:55

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Du ved ganske udemærket hvad det betyder, eller rettere det håber jeg
> da.

Nej, Jan, det gør jeg ikke.

jeg citerer din oprindelige indlæg, samt hvad du svarede på:

"> Apple Mac OS 9: 749,- +moms

Så er der initial udgiften ved den ekstra pris du betaler for OS'et ved
anskaffelse af en Mac, dvs. ved køb af hardware tvinges du til at betale
overpris for et OS."

Med andre ord går ud ud fra, at man død og kritte SKAL have en ny
computer ved køb af fx. Mac OS 9, hvilket mildest talt er fejlslagen
logik, da det totalt misser at folk /eventuelt/ kunne have en Mac i
forvejen.

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 19-12-00 21:11

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Apple Mac OS 9: 749,- +moms
> Microsoft Windows 2000: 2728,- +moms
> RedHat Linux Deluxe: 625,- +moms
>
> Thomas

Tænk at prisargumentet lige pludselig er til gavn for Mac'en! Wauw!

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 19-12-00 21:11

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> Og stifinderen - den er vel en af de funktioner i Windows der decideret
> manlger i Mac OS.

Så brug Greg's Browser.

Ikke at jeg fatter hvad stifinder leverer, som er så genialt. For mig er
det ikke andet end nostalgi fra Norton Commander-dagene i DOS-alderen.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-12-00 10:43

> [...]

> Ikke at jeg fatter hvad stifinder leverer, som er så genialt. For mig er
> det ikke andet end nostalgi fra Norton Commander-dagene i DOS-alderen.

Derfor kan det vel undre, at den er så markant en del af OS X.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 20-12-00 11:35

simple@software.dk (Stig Leerbeck) writes:

> Derfor kan det vel undre, at den er så markant en del af OS X.

Nu har jeg siddet og leget lidt med Windows Me, og een af de få ting
som Stifinder/Explorer kan, er at præsentere alting på en konsistent
måde, uanset om man oser rundt på den lokale harddisk, et ftp-site
eller et netværksmonteret drev. Jeg savner desuden i Mac OS
muligheden for at kunne skrive \\MinVensComputer, som man kan det i
Mindows. Det er gør det noget nemmere lynhurtigt at dele filer med
andre.

Derudover synes jeg egenligt ikke, at Stifinder er noget specielt.

Jeg så personligt gerne, at Apple havde lavet et aftale med Eazel om
at bundle Nautilus (http://www.eazel.com/software) med Mac OS X. Selv
http://slashdot.org (ultra-linux-geek) skriver: "The Nautilus previews
have been slick and pretty -- you can tell that the Mac folks involved
haven't lost their touch." Sådan.

Thomas

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 20-12-00 18:55

Stig Leerbeck <simple@software.dk> wrote:

> Derfor kan det vel undre, at den er så markant en del af OS X.
>
> Stig

NEXT-nostalgi!

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-12-00 18:21

> Derfor kan det vel undre, at den er så markant en del af OS X.

Jeg forstår ikke sammenligningen med X og stifinder, hvori består
sammenfaldet? Er det column view?
--
Venligst Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-12-00 22:47

Hej Martin

Tjah, rygter er rygter og de kommer og går.... Det, jeg har hørt fra
Apple, er, at den formentlig først vil blive frigivet omkring 1. april
2001.

Og mht. at det kommer fra ZDNet, så undrer det mig overhovedet ikke, at de
ikke er særligt velvillige over for Mac og Macprodukter. De har _aldrig_
nogensinde været fair i deres vurdering af Mac. Jeg husker godt den
nedvurdering og kritik de havde af Mac OS 8.0/8.1. 8.5 og 9.0 har heller
ikke fået nogen positive anmeldelser hos ZD. - De eneste positive
anmeldelser af styresystemer, jeg har set på ZD har været af Windows 95,
98 og 2000. Så det siger meget om, hvor ZD's sympati er.

Og hvis du kan huske en måneds tid tilbage, vil du måske erindre, at jeg
havde sendt dem en shareware pakke til deres Mac-database, men som de end
ikke har gidet lægge ud, så den kan blive tilgængelig, og at de ikke
engang har gidet svare på adskillige mails omkring emnet. Så mine tanker
og forventninger til ZD's objektivitet kan ligge på et meget lille sted.

- At så den gode Søren B. Hansen, som journalist, burde have undersøgt
sine kilder, inden han offentliggør sådan noget, er en helt anden snak. -
Han har dog en lille smule ret i påstanden om, at der er folk, der er
utilfredse med udseendet, men at det skulle være de fleste, er en direkte
løgn.

mvh. Erik Richard

Martin Petersen wrote:

> [...]
>
> http://www.fyensstiftstidende.dk/VisArtikel.php?ArtikelID=26512
>
> - lige for at søndagshumøret ikke skulle blive ALT for godt ...

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Peter Gersmann

Dato : 18-12-00 07:17

In article <3A3D342A.9DADDFC3@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> [...]

> havde sendt dem en shareware pakke til deres Mac-database, men som de end

ZD er medejer af MacWeek, MacWorld, MacCentral - tre blade som
forekommer mig at være ret mac-orienterede. Og med hensyn til din
shareware oplevelse. Har du prøvet at sende dem en tilsvarende pakke til
pc? Det kan jo være, at de er ligeså pc-fjendske.

F.eks. omdøbte de PC Week til eWeek, mens mac-brugerne fortsat har
MacWeek.

//Peter
- tænk i nuancer

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 18-12-00 22:34

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@get2net.dk> wrote:

> ZD er medejer af MacWeek, MacWorld, MacCentral - tre blade som
> forekommer mig at være ret mac-orienterede.

Bl.a. MacWorld har stået anklaget for at lave "uheldige" anmeldelser
hvor Mac'er sammenligned på uretfærdig vis med PC'er - jeg husker at de
fik verbale tæsk for sådan en fadæse i januar.

....som tidligere hed eMediaWeekly.