eMac ? ?
Fra : Erling Hansen

Dato : 11-08-03 16:29

Jeg er så småt ved at brænde varm på den næst-billigste eMac som
stationær maskine - den med 1Ghz, 60Gb HD,
men kun med 128 ram - som selvfølgelig skal udvides, enten til 2X128 -
eller (hvis det kan fungere) de 128 + 256 oveni:)
I givet fald vil jeg så beholde min PowerBook G3, dels til at tage med
på rejse, dels til at 'lege' med, når jeg sidder i stuen og ikke i
'rodekontoret'.

Så kommer spørgsmålene: Hvor hurtig vil sådan en eMac være i dagligt
arbejde, sammenlignet med min Windows 1,8 Ghz? (som jeg er GODT
utilfreds med). Den skal ikke bruges til spil - men til
billedbearbejdning og til musik af forskellig art.

Andet spørgsmål: Jeg går ud fra, at det ikke vil være noget stort
problem at overføre filer m.m. mellem de to, som begge kører på OS X. Er
det rigtigt gået ud fra?

m.v.h
Erling

--
Med venlig hilsen Erling Hansen

http://www.erlinghansen.dk/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-08-03 17:58

Erling Hansen <erling.korsoer@mail.dk> wrote:

> [...]
> I givet fald vil jeg så beholde min PowerBook G3, dels til at tage med
> på rejse, dels til at 'lege' med, når jeg sidder i stuen og ikke i

Så meget RAM som muligt. Nu ved jeg ikke hvor meget du har i den
bærbare, men hvis du oplever at maskinen kører trægt, så kan det sagtens
skylde RAM-mangel. OS X kommer ikke af sig selv op og siger, at nu er du
ved at løbe tør for hukommelse. Så længe der er harddiskplads vil den
benytte harddisken til midlertidigt lager og selvom det normalt er
smart, så kan det sløve maskinen meget ned, hvis dette går over gevind.

> [...]
> utilfreds med). Den skal ikke bruges til spil - men til
> billedbearbejdning og til musik af forskellig art.

Den vil være rigeligt hurtigt til let brug og du skal være krævende
bruger før end du vil finde den langsom. Grafikkortet er rimeligt og
understøtter Quartz Extreme og processoren er en G4'er, så betingelserne
for en god OS X oplevelse er efter min mening tilstede.

> Andet spørgsmål: Jeg går ud fra, at det ikke vil være noget stort
> problem at overføre filer m.m. mellem de to, som begge kører på OS X. Er
> det rigtigt gået ud fra?

Det vil du ikke få problemer med. Bare slå arkivdeling til.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erling Hansen

Dato : 11-08-03 23:38

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> for en god OS X oplevelse er efter min mening tilstede.

> Det vil du ikke få problemer med. Bare slå arkivdeling til.

Tak for svaret. Jeg havde tænkt mig noget i retning af 512 ram - evt.
256.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-08-03 21:31

Erling Hansen <erling.korsoer@mail.dk> wrote:

> med min Windows 1,8 Ghz? (som jeg er GODT
> utilfreds med)

Er det hastigheden du er utilfreds med?

Hvor tilfreds er du med din bærbars hastighed?

Prøv evt. før du køber. Det ville jo være surt hvis du ikke føler at du
har fået nok hastighed for pengene.

Det jeg har mest imod eMac'en er at dens blæser larmer.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Erling Hansen

Dato : 11-08-03 23:36

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> har fået nok hastighed for pengene.
>
> Det jeg har mest imod eMac'en er at dens blæser larmer.

Min windows larmer også (Athlon m. blæser) - og så er jeg træt af at den
gang på gang laver noget andet end den skal. Man får noget til at virke,
og så går der et par måneder, og så er det anderledes. Evindelige
opdateringer, holde pause er den også glad for engang imellem.
Hastigheden er såmænd meget god. Bedre end min kabel-forbindelse.

Jeg er ganske godt tilfreds med min bærbare - en 233 WallStreet G3 - med
512 ram. Jeg ku godt tænke mig at sider blev hentet ned lidt hurtigere,
men det er ikke noget stort problem for mig, især ikke hvis jeg får mig
en stationær som er hurtigere og har større skærm.

Men jeg må da indrømme, at jeg ikke vidste at eMac'en larmer. Er det
virkelig slemt?
Prisen ER jo charmerende!
mvh
erling

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-08-03 19:21

> [...]

> men det er ikke noget stort problem for mig, især ikke hvis jeg får mig
> en stationær som er hurtigere og har større skærm.

Med de forventninger og erfaringerer en eMac nok meget passende.

> Men jeg må da indrømme, at jeg ikke vidste at eMac'en larmer. Er det
> virkelig slemt?

Det synes jeg, men jeg må indrømme, at jeg ikke har indgående kendskab
til "dyret". Jeg har selv haft en iMac DV. Den havde jo slet ingen
blæser og da jeg fik en Seagate Barracuda disk i sagde den nærmest
intet. DET er vanedanende! Nu har jeg en PowerMac G4 400MHz og den
larmer så meget så jeg sætter den på standby så snart det er muligt.
(Men det er jo også okay når nu OS X vågner så hurtigt som den gør.)

> Prisen ER jo charmerende!

Bestemt ....Men det er en G5'er jo også - altså charmerende.

Fra : Erling Hansen

Dato : 12-08-03 20:24

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Bestemt ....Men det er en G5'er jo også - altså charmerende.

absolut !

Fra : Per Madsen

Dato : 12-08-03 21:24

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Jeg har selv haft en iMac DV. Den havde jo slet ingen
> blæser og da jeg fik en Seagate Barracuda disk i sagde den nærmest
> intet. DET er vanedanende!

Sådan sidder jeg ved nu og endda med samme hd (80 gb). Det undrer mig
faktisk nu, at jeg før har kunnet udholde at sidde ved en ikke-lydløs
maskine. Den siger ikke et kvæk! Meeeget dejligt
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

Fra : Erling Hansen

Dato : 13-08-03 21:25

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Sådan sidder jeg ved nu og endda med samme hd (80 gb). Det undrer mig
> faktisk nu, at jeg før har kunnet udholde at sidde ved en ikke-lydløs
> maskine. Den siger ikke et kvæk! Meeeget dejligt

jeg flygter også gerne fra min windows til min PowerBook, som kun sender
en svag, hyggelig pludren fra harddisken en gang imellem - og så gør det
ikke noget, den er noget langsommere.

Men tak til alle for råd - jeg er gået væk fra eMac igen - og kigger mig
om.