Negativ-problem løst
Fra : JKH

Dato : 09-08-03 20:54

Hej igen,

Fejlen er fundet (af Thoomz via iChat) og det er sikkert min søn på knap 2,
der har "opdaget" en hemmelig tastaturgenvej, der aktiverer en udvalgt
Universal Access-funktion, der konverterer skærmen til farvenegativ (Hvad
f... man så skal bruge det til...)

/Jan

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-08-03 21:58

On Sat, 09 Aug 2003 21:53:45 +0200, JKH wrote:

> [...]
> der har "opdaget" en hemmelig tastaturgenvej, der aktiverer en udvalgt
> Universal Access-funktion, der konverterer skærmen til farvenegativ (Hvad

Visse synshandikappede kan have glæde af funktionen.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : JKH

Dato : 10-08-03 06:22

in article pan.2003.08.09.20.58.13.634279@mail.edlich.dk, Martin Edlich at
newsspam4@mail.edlich.dk wrote on 09/08/03 22:58:

> Visse synshandikappede kan have glæde af funktionen.

Jeg er med på, at synshandicappede kan have glæde af kontrasten der i
Universal Access hedder "White on Black". Men det bizarre var at min skærm
var FARVEnegativ... ikke s/h-negativ. Det er denne funktion jeg ikke forstår
at man kan have gavn af (det gav et meget forstyrrende billede).

Jeg har ikke kunnet genskabe problemet via Universal Access - selvom jeg
kunne løse det i går ved at klikke på knappen "Switch to Black on White".

/Jan

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-08-03 12:39

JKH wrote:

> [...]
> var FARVEnegativ... ikke s/h-negativ. Det er denne funktion jeg ikke forstår
> at man kan have gavn af (det gav et meget forstyrrende billede).

Når du vender fra sort til hvid (skrift), vil du automatisk også 'vende' alle
farver til deres negativværdi.

> Jeg har ikke kunnet genskabe problemet via Universal Access - selvom jeg
> kunne løse det i går ved at klikke på knappen "Switch to Black on White".

'black on White' er jo netop normalen, - du skal skifte til 'White on Black', så
sætter du den i reverse mode og du får de omvendte kontrastfarver - ikke bare
sort + hvid.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Hansen

Dato : 10-08-03 13:34

> Når du vender fra sort til hvid (skrift), vil du automatisk også 'vende'
> alle farver til deres negativværdi.
Nixen!

> 'black on White' er jo netop normalen, - du skal skifte til 'White on
> Black', så sætter du den i reverse mode og du får de omvendte
> kontrastfarver - ikke bare sort + hvid.
Ikke i OSX ihvertfald....
/Thomas
--
All hail the spotted kitty!

Reply to thomash-at-skydebanen.net
iChat: thoomz

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 09-08-03 22:29

Hejsa

JKH <nospam@henningsenruberg.dk> wrote:

> [...]
> der har "opdaget" en hemmelig tastaturgenvej, der aktiverer en udvalgt
> Universal Access-funktion, der konverterer skærmen til farvenegativ (Hvad

Det skal du spørge Erik Richard om! Han har stor glæde af det; men
jeg finder det distraherende ,-)

Ok, det er altså godt for svagtseende.

/Seb

> /Jan

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-08-03 12:32

Hej Jan

Som jeg lige skrev, så hører det til i ZoomView forstørrelsesprogrammet under
Universal Access.

ZoomView kan forstørre skærmbillede op til 16x og kan vende kontrast fra
positiv til negativ. Mange svagtseende har lettere ved at se fx. hvid
skriftfarve på sort baggrund, - en ting, jeg selv bruger med CloseView under
OS 9.2.2.

Desuden kan det være en finesse, hvis du fx. scanner negativer ind til at
gemme på CD, så kan du hurtigt og let se, om det ser rigtig ud ved at 'vende'
kiontrasten. Når du gør det vil du se et positiv billede - altså som billedet
ser ud, hvis det var scannet ind på normal vis.

Sammenktion findes for øvrigt også i programmet Graphic Converter, hvor man
kan 'vende' billedet om. - igen ideel til indscanning af negativer, som du så
bare vender i kontrasten, så har du pludselig positiv-billeder af dine
negativer.

mvh. Erik Richard

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 10-08-03 22:26

In article <3F362D23.E607146C@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> bare vender i kontrasten, så har du pludselig positiv-billeder af dine

Dette er ikke nok. Har du nogensinde tænkt over hvorfor et negativ er
brunt? Fordi eller ville overføringen til billedet blive blå, da
billederne papirne er blå-følsome (so vidt jeg huske). Det kan ike være
nok, blot at invertere billedet med en normal inverterigsfunktion. Det
gør ikke et negativ til et farvebillede med de ægte tilsigte farver.
(Om end du selvfølgelig får noget der i det mindste er tættere på
virkeligheden end negativet.)

Software til en scanner med transparens-modul skulle gerne kunne
invertere indscanninger af negativer korrekt, så dette "tip" er ikke
rigtig anvendeligt i praksis.

--
Søren Theilgaard

Theilgaard Consult