NVidia GeForce FX 5900 Ultra
Fra : MA

Dato : 06-08-03 08:58

Til NVidia-fans skal noteres, at der i PC World US ed. juni 2003 er en
sammenligning af ATI Radeon 9800 Pro 128 mb, NVidia GeForce FX 5900 Ultra og
MSI FX 5800 Ultra-TD.
NVidia GeForce FX 5900 Ultra er bedst på alle punkter ved opløsning
1280x1024 og højere fraset antialiasing og larmer langt mindre end sin
forgænger Geforce FX 5800. Findes i 128 MB henholdsvis 256 MB. Ikke
overraskende ses den største forbedring dog først ved 1600x1200 og
forskellen er <10% i forhold til de 2 andre kort. 5900 understøtter den nye
egenskab "UltraShadow" som kommer i Doom 3 og Half-Life 2".

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 06-08-03 16:17

"MA" <ma_dk@nospamhotmail.com> wrote in message
> [...]
nye
> egenskab "UltraShadow" som kommer i Doom 3 og Half-Life 2".

1. Hvilke spil er testet? Jeg giver ikke en pind for 3DMark, Gunmetal eller
UT2003 o. lign. som alle ved især Nvidia optimerer deres drivere for. I de
få tests af "real world performance" i rigtige spil som findes, har jeg ikke
et sted set GeForceFX 5900 overgå Radeon 9800 Pro.

2. Er du i ørvigt sikker på, at Halflife 2 understøtter Ultrashadow? Det er
i alt fald ikke officielt annonceret af Valve som en af de features Half
Life 2 understøtter.
---
Anders

Fra : MA

Dato : 06-08-03 20:38

> [...]
> få tests af "real world performance" i rigtige spil som findes, har jeg
ikke et sted set GeForceFX 5900 overgå Radeon 9800 Pro.

Unreal Tournament 2002:
NVidia GeForce FX 5900 Ultra 162 fps ved 1280x1024 versus 158 fps for ATI
9800 Pro
NVidia GeForce FX 5900 Ultra 138 fps ved 1600x1200 versus 123 fps for ATI
9800 Pro
NVidia GeForce FX 5900 Ultra 130 fps ved 1024x768 med antialiasing versus
136 fps for ATI 9800 Pro (dvs mindre...)

Serious Sam 2:
NVidia GeForce FX 5900 Ultra 134 fps ved 1280x1024 versus 122 fps for ATI
9800 Pro
NVidia GeForce FX 5900 Ultra 124 fps ved 1600x1200 versus 114 fps for ATI
9800 Pro

NVidia er testet med 256 MB og ATI med 128 MB. PC Worlds konklusion er
primært at forskellen til øvrige kort er minimal og at væsentligste forskel
er at det støjer mindre end forgængeren.

> 2. Er du i ørvigt sikker på, at Halflife 2 understøtter Ultrashadow? Det
er i alt fald ikke officielt annonceret af Valve som en af de features Half
Life 2 understøtter.

Ovenstående har kun været for at referere en test i PC World. Jeg hverken
spiller eller er fan af Nvidia eller for den sags skyld ATI.
Ifølge PC World indgår UltraShadow i både Doom III og Half-Life 2. Endvidere
refereres til NVidia der i forbindelse med markedsføringen af NVidia GeForce
FX 5900 Ultra der understøtter UltraShadow nævner at både Doom II og
Half-Life 2 vil blive vist hurtigere og med et mindre takket billede.

Fra : MA

Dato : 06-08-03 20:54

Læs Doom III - ikke Doom II

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 06-08-03 21:42

> [...]
> NVidia GeForce FX 5900 Ultra 130 fps ved 1024x768 med antialiasing versus
> 136 fps for ATI 9800 Pro (dvs mindre...)

Som sagt giver jeg ikke meget for UT2003 benchmarks, da der kan laves
specialle scripts i driverne der puster scoren op. Men vælger vi at tro på,
at tallene siger noget om Direct3D performance kan man altså konkludere, at
de 4 ekstra frames per sekund er dyrtkøbte. I øjeblikket kan et Radeon 9800
Pro 128 mb fås for 1000 kr. mindre end et GFX 5900 Ultra. Jeg har mere
tillid til denne test:
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=3x5900u&page=1, hvor Radeon
9800 Pro testes mod GeForceFX 5900 Ultra i ikke-standard benchmarks, og hvor
sandsynligheden for "driveroptimeringer" således er minimal. Her vinder
Radeon 9800 Pro samtlige tests, ja selv Radeon 9700 Pro vinder over
GeForceFX 5900 Ultra i flere tests.

> [...]
> primært at forskellen til øvrige kort er minimal og at væsentligste
forskel
> er at det støjer mindre end forgængeren.

Det lyder som en mere fornuftig konklusion. Så må den enkelte bruger gøre op
med sig selv, om de vil bruge 1000 kr. mere for at få et GeForceFX 5900
Ultra, der i bedste fald kun yder marginalt bedre end Radeon 9800 Pro (eller
for den sags skyld GeForceFX 5900 128 mb).

> [...]
>
> Ovenstående har kun været for at referere en test i PC World. Jeg hverken
> spiller eller er fan af Nvidia eller for den sags skyld ATI.

Det har jeg heller aldrig påstået.

> [...]
> FX 5900 Ultra der understøtter UltraShadow nævner at både Doom II og
> Half-Life 2 vil blive vist hurtigere og med et mindre takket billede.

Det sidste er i alt fald ikke korrekt. Det er et kendt, at GeForceFX 5900
Ultra ikke er i stand til at understøtte anti-alisaing (læs: et mindre
takket billede) i Half Life 2 grundet begrænsninger i hardware. Det har
Valve selv officialt udtalt. Derimod er det teknisk muligt med Radeon 9800
Pro, men det kræver, at Valve og ATI i fælleskab arbejder sammen for at
implementere anti aliasing. Årsagen er, at Half Life 2 motoren anvender
nyere pixel og vertex shaders end dem de nuværende grafikkort understøtter,
men Radeon 9800 Pro understøtter ligendende funktioner i underliggende
hardware, hvorfor Valve og ATI måske kan fåe anti-alising til at virke.
Forøvrigt har Ultra Shadow intet at gøre med anti-aliasing, og jeg har ikke
set information der indikerer, at Half Life 2 skulle understøtte denne
teknik. Men lad os nu se, hvad der sker.
---
Mvh
Anders

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 07-08-03 01:02

"Anders Albrechtsen" <john@doe.com> wrote in message

(...)

> [...]
> set information der indikerer, at Half Life 2 skulle understøtte denne
> teknik. Men lad os nu se, hvad der sker.

Update:

Det lader til, at Valve har løst problemet med anti-alising for alle kort.
For Nvidia-kortene sker det dog på bekostning af pixelshader performance,
hvilket indikerer et betydeligt performance hit. Læs her:
<http://www.half-lifenews.com/modules.php?op=modload&name=interviews&file=va
lve2&POSTNUKESID=da43e45c921f95d02183147863121cc9>. Der står intet specifikt
om ATI's kort, men Valve har tidligere udtalt, at Radeon 9500/9600/9700/9800
kortene alle har funktioner i underliggende hardware som skulle afvikle
anti-aliasing uden at det nødvendigvis går ud over shaderperformance. Det
indikerer, at ATI's kort nok vil kunne afvikle Half-Life 2 med anti-aliasing
med et noget mindre performance hit, men vi må se, hvad de næste måneder
bringer.
---
Mvh
Anders

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 07-08-03 18:02

"Anders Albrechtsen" <john@doe.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg har mere
> tillid til denne test:
> http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=3x5900u&page=1,

Hvor det i øvrigt også ses, at ydelsen oftest falder mere end Ati når AA of
AF slås til. En tendens der bekræftes mange gange i tests.